1

Jag har en T3a från 1990, diesel, 4-växlad låda. Jag vet inte den svenska benämningen men den del som på engelska kallas "shift shaft" eller "selector shaft", d.v.s. den axel som går in i växellådan och som trycker de olika "shift forks" (en för växel 3 och 4, en för backen och en för växel 1 och 2) i rätt läge när man växlar, löper inte fritt som den ska. I friläge ska den fjädra tillbaka till utgångsläget men det gör den inte. Har haft ut den och genom hålet där den sitter kollat de olika "shift forks" och allt ser ok ut. Men ändå verkar något ligga emot "selector shaft" och gör att den inte löper som den ska. Är det någon som haft ett liknande problem och vet hur man går vidare??

2

Dom där sakerna på 094 lådorna brukar rätt dåliga efter så många år
Växel reglaget som går in på sidan brukar må dåligt av åldern
Det brukar läcka genom damasken  sen är det plast delar o dom slits  Bara byta
Glöm inte byta oljan  Det är 3500 mil och där slarvar man med

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack! Har plockat bort bussning och packbox nu och ska se om jag kan hitta någonstans att beställa nya från utan att det tar en evighet att få dem. Jag har också märkt att många nyproducerade delar till dessa gamla bilar håller usel kvalitet. Köpte en Topran-del som gick sönder nästan på en gång.. otroligt.

Oljan är tappad och ny ska i så fort jag får delarna på plats. Tack för ditt svar! ICQ/ay

4

jonatanbotin skrev:

Tack! Har plockat bort bussning och packbox nu och ska se om jag kan hitta någonstans att beställa nya från utan att det tar en evighet att få dem. Jag har också märkt att många nyproducerade delar till dessa gamla bilar håller usel kvalitet. Köpte en Topran-del som gick sönder nästan på en gång.. otroligt.

Oljan är tappad och ny ska i så fort jag får delarna på plats. Tack för ditt svar! ICQ/ay

Det finns ett  företag i usa som bara håller på med växellådor  även förbättringar till 094
Weddle heter dom   https://weddleindustries.com/products/t … components
Är det billiga delar där NÄ alla kvalitets delar är svindyra och är det växellåds delar är dyra  Skulle man köpa en ny 094idag räkna med 60k
Billig skit går sönder
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke