1 Senaste redigerad av EskiL 109 (2025-08-11 15:16:11)

Tja!

Min generator har lagt av på min -78 Westy (USA import) och funkar bara efter några knack med hammaren och och på tomgång. = Fick bli laddstopp för att ta mig hem från semestern. 

Har googlat utan framgång då det är omöjligt att läsa på generatorn när den är monterad. Inte hittat något direkt svar. Någon som vet vad det sitter original: 55 el. 70 A ?
Många eftermarknads är ju 55 A men jag kommer välja 70A för extra kräm samt ny kabel och nytt laddrelä. Är det en 70 A och kollektorn ser OK ut kan man kanske renovera den som sitter med nya kol och lager.
Eller lämna in på renovering typ: https://generatorservice.se/

Vet någon om man kan hitta någon annan från någon annan bil för att få även mer AMP? (Frågar åt en vän som kör stor bilstereo.)

Tar mig runt i närområdet så jag ska försöka klara mig säsongen ut då jag inte ska på långresa.

Tacksam för input.

Post's attachments

IMG_6753.jpeg, 165.15 kb, 480 x 640
IMG_6753.jpeg 165.15 kb, 18 downloads since 2025-08-11 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

2

Original finns 50 och 55 växelström.
50 har extern regulator och 55 intern.
50 satt i Typ1 och 55 i Typ2.

70 är eftermarknad och jag vet ingen som har liknande.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Kanon Sverker! Tack för input  ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

4

Vilken motor har du? typ1 som bubbla eller typ4 ? väldigt skillnad på dom generatorerna?

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia