101

Det ser ut som den går hyffsat rakt sista biten.
Är loppet något koniskt mot ventilen, eller är det en synvilla?
/M

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

102

Mogge skrev:

Det ser ut som den går hyffsat rakt sista biten.
Är loppet något koniskt mot ventilen, eller är det en synvilla?
/M

Ja den är lite konisk 
Det är ett måste om man vill få luften öka hastighet genom ventilsätet
Har 100Ms vid ventilsätet ( gräns hastigheten ligger runt 110Ms)
Är man under 80 Ms brukar det inte bli så bra
Ett långt original insug har man mer än 100 Ms vid halsringen  sen har man  det hela vägen ner till ventilen  därför fryser luften
Det är en balansgång hela tiden mellan effekt och vridmoment
Detta kan man styra med insugs länd och luft hastighet 
Glömde att luft med inblandning av bensin blir 7 gånger tyngre  och den blandningen är svårare styra
Därför har bilana i dag insprutarna i närheten av ventilen eller i förbrännings rummet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

103

Bra jobbat , jag är imponerad av resultatet.

"ljushuvud"

104

Ursäkta inhoppet i Din topp-tråd Micke.
Men det monteras ju på toppen..
Jag har ett par begagnade noname DP insugs ändar jag tänkte använda.
Man har gjort utjämnings "jack" mellan kanalerna med en yxa ser det ut som.
Det finns ju utjämnings urtag på original rör, men är det något som gör skillnad?

/Micke W

Post's attachments

DSC_3677.JPG, 300.35 kb, 1008 x 567
DSC_3677.JPG 300.35 kb, 8 downloads since 2025-10-28 

Från: Tranås Småland

105

MiWi skrev:

Ursäkta inhoppet i Din topp-tråd Micke.
Men det monteras ju på toppen..
Jag har ett par begagnade noname DP insugs ändar jag tänkte använda.
Man har gjort utjämnings "jack" mellan kanalerna med en yxa ser det ut som.
Det finns ju utjämnings urtag på original rör, men är det något som gör skillnad?

/Micke W

Tjänare
Det är jättebra du frågar för då blir lite drag i tråden
1300 hade utjämning  1600 hade inte det
1300 har även styrstift i insuget eller i toppen
Du kan ta kemiskmetall att ta bort det jacket med
För lite info att fila ett sådant insug i kanalen mot toppen  hjälper väldigt lite
Det är i böjen som proppen är  Försök att fila så långt det går åt det hållet som förgasaren är och försök att fila väggen i mellan lite vassare
Men 1300 insuget är lite minder i hålet än 1600
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

106

vet man/du varför man jackade insuget på 1300 motorn.. och varför styrstiftet??
sett båda och undrar då varför..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

107

michaelth skrev:

Urtaget är för att få lite jämnare gång på låga varvtal. 1300 har en svagare vacumsignal än 1600 men lika långt insug.

Stiftet är för att undvika förväxling mellan 1300 och 1600, både toppar och insug skiljer på flera punkter.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

108

michaelth skrev:

Motor volym = med hur mycket luft det förbrukas
Så vida inte det är komp nog för skapa en bra vakuum signal
Många har inte förstått att vw motor är av dom som har Minst komp förhållande av dom motorerna  som har tillverkas
Detta är en efter krigs sak för klara av alla dåliga bränsle och låga oktan som fanns under den tiden
Även öst länder har haft det problemet med sådant bränsle (85-87 oktan) som är väldigt snabbt i förbrännings hastighet
Om man tittar i dag på dagens motorer så har dom höga komp förhållande ( i vw världen är det rena racing kompet )
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

109

MiWi skrev:

Halsringen går att demontera när man tagit bort pluggen på bilden.
Pressa ut pluggen från insidan. Demontera gasspjäll och axel, plocka ut halsringen nedåt.
Jag satte upp den i svarven och tog ca 1mm och försökte behålla profilen på venturin så gott det gick.

/MickeW

Nu har jag provat på den övningen.
Jag kanske inte får nytta av den i min första motor jag bygger, men intressant att pröva på något nytt.

MiWi, gjorde det någon effekt på den motorn?
Vad var det för motor och varför valde du enkelförgasare på en större motor?

Jag kan se den enkla vägen, om inte den starkaste....
Räcker nog för mig, men kul att veta hur du gjorde och vad det gav för resultat.
/Mogge

110

Mogge:
Då jag bytte från Weber 32/30 så blev det mindre bett i motorn men bättre körbarhet och bättre kallstart.
Svårt att säja hur mycket det gjorde, men det var märkbart.
Motorn var en 1641cc med W100 kam. Enkelförgasare valde jag för att det är smidigare även om effektuttaget är klart mindre.
Nu tänker jag köra med Kina 37 PICT 3 på 1915cc och CB 2280 kam. Förhoppningsvis blir det mer ork från botten och snälla egenskaper.
37 PICT 3 gick bättre på 1641cc än min hemma moddade 34 PICT, trots all man läst om kinaronket. Fan vet vad kinesium har för densitet för den har bara drygt halva vikten jämfört med en äkta Solex..
Kina 37 har halsring på 28mm, jag ökade min 34 till 27mm vill jag minnas.
Jag hade nog kunnat få bättre ordning på Webern om jag haft AFR monterad då för jag tror inte det är en dålig förgasare med rätt insug.
/Micke W

Från: Tranås Småland

111

Det finns många saker man kan stirras sig blind på
Ta det med storleken på spjällets storlek
Det är inte vad som avgör hur mycket luft motorn får  det avgör hur responsen blir  i vakuum signalen
Allt styrs av Halsring storlek 
Kina 37 är en kopia på MB 190 förgasaren som man hade på rallybilarna under grupp 2 reglerna på 70 talet
Har för mig att 39 är  från en MB 200
Weber dubbel förgasare  som har två steg  är från början en ekonomi förgasare som det lilla steget går till halv gas sen öppnar det stora steget  Om man öppnar fullt svimmar motorn när vakuumet försvinner
Liten motor volym svimmar motorn fortare Dom var vanliga på Ford/Opel motorer som var på 2L
Det med gashastighet o komp hör ihop sen om Kamaxelen är 108 grader i lobsep  VWs orginal kam är 112 Grader
De var en av andledningana tog upp om kam o grader för att förstå  hur mycket skillnad  en sådan sak kan göra så det blir körbarheten blir  Exp skulle man ta en W100 och slipa den till 112 grader mot en 108 graders Så kommer 112 graders kamen bli jätte bra från 0grader på gasen utan ett tvekande  mot en 108 graders tvekar till det varvtalet som kamen är slipad för
Ett lätt sätt är göra en google på kam och arbets område
/// M
///

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

112

mettis skrev:

Innovativt med värmekabel. Hur mkt ström drar den? (och vars finns den i 12 V ?-)

apropå Solex PICT34, jag har en som jag "tagit upp lite" och har använt på större kubik motorer genom åren;
Hals 27-27,5mm H=150 E=90 Tomg 0,55

Hej Mettis.
Vid vilken volym tror du att en 27mm halsring börjar göra nytta i en PICT 34?
/Mogge