76

Det var dötts tyst om sista inlägget
Ingen  som försöker räkna lite
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

77

Naturligtvis värt att fundera på. De flesta nöjer sig nog med det som finns att köpa på marknaden och gör sig inte tid att modda det till max. När det gäller motorer till racebilar så finns det ju även ett reglemente som man måste hålla sig till.
Själv så börjar jag bli för gammal för att lära mej nåt nytt. Jag ser mej själv som en person som vet lite om väldigt många saker och så får det nog förbli. Men det är intressanta saker som du tar upp och delger oss Micke. Många läser nog med stort intresse (inkl. mej själv) men kommer aldrig riktigt till skott med de mest komplicerade sakerna.

78

stickan skrev:

Naturligtvis värt att fundera på. De flesta nöjer sig nog med det som finns att köpa på marknaden och gör sig inte tid att modda det till max. När det gäller motorer till racebilar så finns det ju även ett reglemente som man måste hålla sig till.
Själv så börjar jag bli för gammal för att lära mej nåt nytt. Jag ser mej själv som en person som vet lite om väldigt många saker och så får det nog förbli. Men det är intressanta saker som du tar upp och delger oss Micke. Många läser nog med stort intresse (inkl. mej själv) men kommer aldrig riktigt till skott med de mest komplicerade sakerna.

Så gammal är du inte Stickan
Regelverk  är ett måste 
Jag som har bara lekt med grupp 2 regler  o vet hur det kan vara '
Men ibland ger en uträkning mer än vad man tror  på dom 1000 cc som man lekte med ett tag hittade vi några mer så det gick att köra om bilar bara på insugs länden o några mer Nm
Du sa på din Qxb  skulle varva 6000  Om du kan använda detta måttet från ventil till tratt 410 mm att börja med
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

79

Ska kolla vad jag får för mått från ventil till överkant av tänkt tratt. Just for fun ICQ/ag

80

stickan skrev:

Ska kolla vad jag får för mått från ventil till överkant av tänkt tratt. Just for fun ICQ/ag

410 mm kändes långt men var inte så långt när jag började mäta. Jag har 420 mm från ventil till överkanten på tratten och då har jag 60 mm tratt.

81

Tar lite om Ytfinish  i insugs kanalen
En blank yta är sämre än  en grov yta
Hur kommer det sig tror ni
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

82

PPRMicke skrev:

Tar lite om Ytfinish  i insugs kanalen
En blank yta är sämre än  en grov yta
Hur kommer det sig tror ni
/// Micke

River inte en grov yta upp luftströmmen så bränsle och luft blandas bättre? Ällä?

83

Golfbollar har inte heller slät yta... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

84

michaelth skrev:

Golfbollar har inte heller slät yta... ICQ/ad

Golfbollar roterar i luften och då händer det saker med aerodynamiken.
Tex en bil med en miljon småbucklor skulle inte uppnå samma effekt som en golfboll gör.
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

85 Senaste redigerad av MiWi (2025-09-10 13:33:25)

Räknas en blästrad yta som "grov" i sammanhanget?

Jag tror nog att en "miljonbucklig" bil skulle tjäna på luftmotståndet om den var rund från början.
Att en golfboll har lägre motstånd beror primärt på att en turbulent (störd luftström) kan följa med baksidan på bollen längre innan den löser av, inte att den roterar.

Från: Tranås Småland

86

MiWi skrev:

Räknas en blästrad yta som "grov" i sammanhanget?

Jag tror nog att en "miljonbucklig" bil skulle tjäna på luftmotståndet om den var rund från början.
Att en golfboll har lägre motstånd beror primärt på att en turbulent (störd luftström) kan följa med baksidan på bollen längre innan den löser av, inte att den roterar.

Ja, du har rätt, blandade ihop det med liknande prov där det inte hjälpt alls......
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

87

En grov yta blandar luft och bränsle och minskar risken för droppbildning.

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

88

Det är bra det blir diskussion för då driver man fram något bra 
Vill ha mer av sådant
Michaelth Dopplings fungerar på en rund ytter radie  i en kanal minskar ytan  av att luften studsar ut från fördjupningen
Ps det är luftblandning med bränsle som  går i kanalen  som har jäkligt hög hastighet   Blir väldigt konstiga fenomen i bänken
The dubshop la ut om trattar om olika ytskick på FB Finns även på tuben
Dom hårda gubbarna som  snackar atomer som F1 skulle ha det alla dagar i veckan om det gav en halv hk till 
Miwi  det är mycket bättre än en blank yta
Stickan som är gammal i gemet har varit med förut 
En grovyta  gör så att bränslet slungas runt slår sönder bränslet och den grova ytan gör att blir kullager effekten på luften så luften ökar hastighet  och flödet ökar
Det med bränsle mixen är 7 gånger trögare att flytta ( även böja luftströmmen )
Vatten är 9 gånger trögare
Råkade få ett samtal när dom testade segel  båtar i vattentanken på Chalmes tekniska högskola
När dom testade ytskick Då slipade dom med skrovet med olika slippapper grovlek och hur dom slipade i olika riktningar
Det var väldigt intresant 
Om jag säger så här inte finare än 170 korn storlek 
Jag ser fram med mer diskussion för det kommer alltid fram något av sådana
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

89

En fundering inför vinterns uppgradering.
Är det lönt att göra en trevinkel fräsning på toppar som är mer eller mindre standard?
Tänker använda 37 PICT förgasare och CB:s cheater cam med 69x94mm?

/Micke W

Från: Tranås Småland

90

MiWi skrev:

En fundering inför vinterns uppgradering.
Är det lönt att göra en trevinkel fräsning på toppar som är mer eller mindre standard?
Tänker använda 37 PICT förgasare och CB:s cheater cam med 69x94mm?

/Micke W

Ja, det tycker jag att du ska göra.

91

MiWi skrev:

En fundering inför vinterns uppgradering.
Är det lönt att göra en trevinkel fräsning på toppar som är mer eller mindre standard?
Tänker använda 37 PICT förgasare och CB:s cheater cam med 69x94mm?

/Micke W

Det tycker jag du skall göra
Ett ventil säte som kommer från en bilfabrikant  är bara en vinkel på 45 grader
Ps det finns även en 39 pict
Många stirrar sig blinda på spjäll diameter  Halsring är  viktiga saken i förgasaren
Du får gärna återkomma med storlek på halsringen i en 37a för 34 är 25.5 mm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

92

PPRMicke skrev:
MiWi skrev:

En fundering inför vinterns uppgradering.
Är det lönt att göra en trevinkel fräsning på toppar som är mer eller mindre standard?
Tänker använda 37 PICT förgasare och CB:s cheater cam med 69x94mm?

/Micke W

Det tycker jag du skall göra
Ett ventil säte som kommer från en bilfabrikant  är bara en vinkel på 45 grader
Ps det finns även en 39 pict
Många stirrar sig blinda på spjäll diameter  Halsring är  viktiga saken i förgasaren
Du får gärna återkomma med storlek på halsringen i en 37a för 34 är 25.5 mm
/// M

Ok, tack för svar.
Kollar halsring och återkommer.
Jag svetsade ihop ett nytt insug med mjukare övergång i centrum med 35mm inner diameter.
En bild efter jag lindat värmekabel runt "halsen", lindade även med avgasbandag efteråt för att få så mycket förvärmning som möjligt.
Anslutnings rören till topparna är också lite större än original.
Hoppas att det ger lite mer än original insug.

Micke W

Post's attachments

DSC_3455.JPG, 365.61 kb, 1008 x 567
DSC_3455.JPG 365.61 kb, 16 downloads since 2025-09-15 

Från: Tranås Småland

93 Senaste redigerad av mettis (2025-09-15 20:36:41)

Innovativt med värmekabel. Hur mkt ström drar den? (och vars finns den i 12 V ?-)

apropå Solex PICT34, jag har en som jag "tagit upp lite" och har använt på större kubik motorer genom åren;
Hals 27-27,5mm H=150 E=90 Tomg 0,55

94

Det är en kanthaltråd i en tunn glasfiberstrumpa.
Minns inte ohmtalet, men jag har för mig att det blev ca 50W.
Den är kopplad via en 50°C termostat (klamrad med buntbandet till höger) och 5A säkring direkt på generatorn.
Vet inte om termostaten någonsin bryter eller om det gör någon nytta, men halsen är inte svinkall iaf.

Hur funkade Din PICT34?
Jag hade en Weber 32/36 på motorn från början, men lessnade på flatspoten om jag inte fetade upp den rejält.
Hade förmodligen gått att fixa bättre med lite mer tålamod och en AFR.
Därefter provade jag med en 34 PICT 3 med upptagen halsring ca 27 mm. Funkade bra men var tröttare än Webern.
Köpte sedan en Kina 37PICT3 som faktiskt fungerar bra! Något mindre bett än Webern men bra körbarhet och kallstart.
Det är den jag tänker använda när det blir 1915cc.
/Micke W

Från: Tranås Småland

95

mettis skrev:

Innovativt med värmekabel. Hur mkt ström drar den? (och vars finns den i 12 V ?-)

apropå Solex PICT34, jag har en som jag "tagit upp lite" och har använt på större kubik motorer genom åren;
Hals 27-27,5mm H=150 E=90 Tomg 0,55

Hej
Hur förstorade du halsringen?
Går den att ta bort?
Vad byggde du för motor under den förgasaren?
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

96

Halsringen går att demontera när man tagit bort pluggen på bilden.
Pressa ut pluggen från insidan. Demontera gasspjäll och axel, plocka ut halsringen nedåt.
Jag satte upp den i svarven och tog ca 1mm och försökte behålla profilen på venturin så gott det gick.

/MickeW

Post's attachments

DSC_3654.JPG, 343.65 kb, 1008 x 567
DSC_3654.JPG 343.65 kb, 19 downloads since 2025-09-17 

Från: Tranås Småland

97

Finns det någon speciell volym på förbränningsrummet som man bör sikta på?
Eller anpassar man den efter kompet man siktar på?
/Micke W

Från: Tranås Småland

98

Volym
Det beror på vad som är tänkt som komp förhållande
8.5-9 är inte dumt   
Det går att ha upp till 10 med 95 oktan i dag
///

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

99

mettis skrev:

Innovativt med värmekabel. Hur mkt ström drar den? (och vars finns den i 12 V ?-)

apropå Solex PICT34, jag har en som jag "tagit upp lite" och har använt på större kubik motorer genom åren;
Hals 27-27,5mm H=150 E=90 Tomg 0,55

Jo den har jag använt till 1915, 2387 och småtrimmad 1600:a..
Naturligtvis slaknar det över 4000rpm, men som gat/vinterbil har jag kört flera månader ibland med denna PICT34
Först på 2387:an, då jag hade std vxllåda (för att inte köra sönder den -)

100 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-10-28 09:21:15)

Tjänare 
Jag började med ett projekt i feb med en topp( en kanal) som var tanken till 1600 utmaningen
Utgångs ämnet var en 113 gjutning  som inte skulle svetsas för större kanal
Utgångs ämnet var flödet 109 CFM @25" i flödes bänken
Efter en massa jagande av info på nätet och You Tube konferenser med stor trimmare från Usa och Australien 
Sena nätter o tidiga morgonar och en hel del pengar Sen massa nya tekniska lösningar på förbrännings rum  man har fått lära sig
Så man kan förbättra flödet och förbränningen i toppen
Fan den som ger sig bara gnögga på
Jag vet inte hur många timmar man har stått i flödes bänken men resultat har det blivit
Jag avslutade det projektet förra veckan  med en topp som ger 160.85 CFM @25" vattenpelare
Lägger upp sista mätningana från flödes bänken
Jag har gjort av gjutningar av kanalen hela tiden ( även förbrännings rummet )
lägger på gjutmassan och hur gjutningen hur den ser ut när man har tagit ur den ur kanalen
/// M

Post's attachments

IMG_20251023_145215.jpg, 656.96 kb, 1594 x 1200
IMG_20251023_145215.jpg 656.96 kb, 9 downloads since 2025-10-27 

IMG_20251023_150818.jpg, 463.85 kb, 904 x 1200
IMG_20251023_150818.jpg 463.85 kb, 7 downloads since 2025-10-27 

IMG_20251024_144516.jpg, 327.36 kb, 904 x 1200
IMG_20251024_144516.jpg 327.36 kb, 9 downloads since 2025-10-27 

IMG_20251027_135803.jpg, 311.35 kb, 1594 x 1200
IMG_20251027_135803.jpg 311.35 kb, 8 downloads since 2025-10-27 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke