1

Har letat efter instruktion om byte av delbar drivaxeldamask men hittar inget. har för mig att jag sett det tidigare? Någon som vet hur sömnen ska vridas? Vet att den inte ska vara rakt upp med....

2

Det finns ingen delbar damask till en sådan ny bil.

3

Sätt delningen klockan 10 eller klockan 2.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Det finns ingen delbar damask till en sådan ny bil.

Jodå. En svingaxellåda tar inte hänsyn till årsmodell. Jag kör en 1200 från 1974 som vinterfolka. Där sitter det i allra högsta grad delbara drivaxeldamasker ICQ/af

5

Har du vänt på tiden och är på väg mot stenåldern?

6

https://en.wikipedia.org/wiki/Queens_of_the_Stone_Age

Stenåldern är framtiden!

Tyvärr har många år med framhjulsdrivna VW fått mig att nästintill hata drivknutar och molybdenfett...
Det finns dessutom i garaget några nyare svansmotorfolkvagnar som också använder denna anomali. En typ 3 från 1972, en 1302 LS samt en Karmann Gipsy. Samtliga dessa vagnar är utrustade med kraftöverföring av Rzeppa-typ. Tyvärr.

Drivaxeldamasker som spricker. Fett som torkar. Fett som inte befinner sig där det ska vara. Kulbanor som blir skadade. Clips som sitter knasigt till. Jag har precis bytt EGR-ventil på en Golf TDI, och då underlättar det om man demonterar höger drivaxel. Då blir det samma resa igen. Inget fett sitter vid kulorna. Allt fett sitter i periferin i damasken. Eller i håret. Eller på EGR-ventilen. Dessutom luktar det illa.

För några år sedan var det Ölandssemester med 1600 TE från 1972. Trots regelbundet underhåll behagade en drivknut på höger sida att knaka och ge ifrån sig missljud. Det fanns ingen annan råd än att byta den på uppfarten vid svägerskans sommarhus. Samma sak igen, molybdenfett överallt. I munnen. Öronen. Näsan. När allt är klart börjar bara en ny nedräkning till nästa gång någon kula från helvetet börjar knaka. Då har man drivknutsfett överallt. Händerna. I håret.

Familjens Gipsy är inte bättre. Det är en tung bil, och knutarna är en smula underdimensionerade. Jodå, inför denna säsong kommer den att få nya förstärkta drivknutar. Det kommer att bli så bra, så bra. Men ändå kommer molybdenfettet att hamna över allt där man inte vill ha det. Dessutom måste man plocka ner knutarna och fetta om samt kolla damaskerna med jämna mellamrum...

Tacka vet jag svingaxel! Tänk vilken oerhört genial konstruktion det är, med två ledblock och en drivaxel som i änden ser ut som ett handtag till en paddel. Inget fett att hålla på och kladda med. Inga kulor som gnagar sönder anliggningsytor. Ingen bur som blir glapp.
Hela drivlinan - inklusive bakhjulslagret - hålls väl smort av växellådsoljan. Inget klydd med fett. Genialt!
Så länge damaskerna är hela och packboxen vid bakhjulet också är frisk gör det sitt jobb. Jag älskar svingaxel! ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag