Hej! Har en typ 3 1600 motor med dubbla weber IDF 40 förgasare och Engle W100 276* kamaxel. Bilen har bra gasrespons på lite högre varv men svarar dåligt på låga varv. Förgasarna är orginalbestyckade även om jag utan vidare framgång har laborerat lite med hög och lågfartsmunstycken. Någon som kör en liknande setup eller har idéer på åtgärder?
Tack på förhand!
mvh Hampus
1 2025-01-17 18:18:53 Senaste redigerad av Hampus (2025-01-18 17:17:23)
Kan inte siffrorna på den i huvudet men det är en orginalfördelare utan vakum
Fördelaren är en 311 905 205
var smart att montera dit vacuumet från en av förgasarna
Har du kollat upp bränsle tycket Även om man kör med std pump kan det vara för högt för Weber som skall ha lägre än solex
Är det så är dom förgasarna vara knepiga att få till
En bra start set upp halsring 28 mm lågfarts munstycke 0,53 H munstycke 120 E rör F11 luft 160 Sen börjar man på 1.5 varv på varje skruv
Om inte kompet är ökat med den kamen kan dom vara lite jobbiga
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ska kolla upp vakumet till fördelaren. Har kvar alla monteringsdetaljer från tidigare förgasare. Bränsletrycket har jag inte koll på men det kanske inte är så dumt att fixa en mätare till det. Just nu är bestyckningen Halsring 28, lågfart 55, Huvudmunstycke 115, E-rör F11 och luft 200. Jag vet inte inte exakt vad kompet i motorn är men kolvar och cylindrar är bara några år gamla och det kompmättes efter installation med bra resultat.
Fördelaren är en 311 905 205
Borde finnas en eller två bokstäver efter numret.
Ska kolla upp vakumet till fördelaren. Har kvar alla monteringsdetaljer från tidigare förgasare. Bränsletrycket har jag inte koll på men det kanske inte är så dumt att fixa en mätare till det. Just nu är bestyckningen Halsring 28, lågfart 55, Huvudmunstycke 115, E-rör F11 och luft 200. Jag vet inte inte exakt vad kompet i motorn är men kolvar och cylindrar är bara några år gamla och det kompmättes efter installation med bra resultat.
Det vanligaste felet är för högt soppa tryck
Runt 0.18 bar är ett bra tyck på Idf man kan gå ner till 0.15 bar
Man skall ha koll på nålventilerna till flotörena och flotör höjden så dom är lika
Misab.se har info
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag ska kolla efter en bokstav till helgen då bilen står en bit bort. vad skiljer fördelarna åt beroende på bokstav?
Tack för info jag ska fixa en mätare så jag få koll på bränsletrycket.
Om du har en fördelare som heter 311905205 – oavsett vilka bokstäver som står efter – så ska den ha en vacuumdosa för att fungera riktigt. Den huvudsakliga tändförställningen ordnas av vacuumet. Centrifugalvikterna står bara för ca 5 graders förställning. Lite mindre på fördelare som slutar på ”AD”.
Vacuumdosan står för ungefär 15 graders förställning på fördelare ”L”, ”M” och ”AB”, 13 grader på ”AC” och ”AD” samt bara 10 grader på ”AG” och ”AH”. Kör du med en sådan fördelare som något snille tagit bort vacuumdosan på får du helt fel tändförställning. Det är tydligen en spridd missuppfattning att man kan göra en fördelare helt mekanisk genom att plocka bort vacuumdosan.
En helt mekanisk fördelare till VW, typ ”Bosch 009”, är gjord för att ge full tändförställning, ungefär 22 grader vid ca.2500 - 3000 varv. En sådan funkar hjälpligt på de flesta originalmotorer, men det kan ofta bli en ”flat-spot” vid 2000 varv. På rejält trimmade motorer funkar ofta en sådan fördelare helt OK, om man inte vill köra moderna programmerbara fördelare utan vill hålla sig till mekanisk old-school.
Fördelen med en vacuumdosa är att den ger tändförställningen en extra ”knuff” när det behövs som bäst när varvtalet ökar. En annan fördel är att den kan ge en bränslebesparing jämfört med en helt mekanisk fördelare, men det är kanske inte högsta prioritet om man kör storkubikare med dubbla Weber 48…
Med den motor du har skulle jag antingen skaffa en helt mekanisk fördelare, eller montera en vacuumdosa och laborera med vacuumanslutning på någon av förgasarna. Lämpligt undertryck på en någorlunda standardmotor, eller lätt trimmad, är ungefär 100 mm Hg vid 500 varv upp till 300 mm Hg vid 1500 varv. Vid 2000 varv ska både centrifugal- och vacuumförställning vara max på en originalfördelare.
Just my 2 cents…
ibland är två cent värda en förmögenhet!
it would burn off both of your ears . . . "