2276cc,w120 kam, nya panchito toppar m hårdare enkelfjädrar, så här ser lashcapsen ut efter 50mil??
1.1 vippställ
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Lashcaps
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
2276cc,w120 kam, nya panchito toppar m hårdare enkelfjädrar, så här ser lashcapsen ut efter 50mil??
1.1 vippställ
Det är inte bra
Hur är det med olja på ventilen ( Är det på höger sidan
Ser ut som vippan inte sitter rätt i sidled ( ser ut vara fel shimsade ) ( då roterar inte ventilen )
Vad är det för fabrikat på dom är ( ser hemma gjorda ut och ytan ser mjuk ut
Är lashcaps härdade eller mjuka Hur är det med passningen på dom mot ventilen är det bra passning eller är dom lösa
Om jag inte minns fel skall man ha 5/16" lashcaps på cb prylar för toppen på ventilen är 5/16"
Det finns massa fallgropar med dom som vid montaget inte är smörjade med fett eller olja som klarar trycklasten för inkörning
Men min syn på frågan är det två saker som sticker ut Dåligt med olja och fel justerade vippor i sidled Kan även vara fel geometri på vippan
Är blocket modiferat för mer smörjning på höger sidan
Fotade bara 4st nu men alla 8 ser likadana ut, köpta på folkrace shoppen...då e dom nog för Volvo och ohärdade!
Har en omgång till i påsen, man skulle kanske ge sej på o härda dom? Hur de nu går till?
Fotade bara 4st nu men alla 8 ser likadana ut, köpta på folkrace shoppen...då e dom nog för Volvo och ohärdade!
Har en omgång till i påsen, man skulle kanske ge sej på o härda dom? Hur de nu går till?
Att härda så att det blir rätt är en hel vetenskap.
Först rätt temperatur för materialet och rätt metod för avkylning. Efter det ska det löpas ur för att erhålla rätt hårdhet annars blir det skört och sprickbenäget.
Inte helt självklart hur det ska göras.
Fotade bara 4st nu men alla 8 ser likadana ut, köpta på folkrace shoppen...då e dom nog för Volvo och ohärdade!
Har en omgång till i påsen, man skulle kanske ge sej på o härda dom? Hur de nu går till?
Den typen av lashcaps är för sätta på ventilen sen sätter man dit tryckaren som kamen går mot
Dom som är bäst i dag är Gene Berg som har härdad ytskikt för direkt kontakt mot vippan
Bara beställa så kommer dom efter en vecka i ett kuvert
Har du kollat vipporna så de inte ligger i centrum mot ventilen Dom skall vara förskjutna så ventilen kan röra sig
Finns en bättre lösning i stället för lashcaps som är en rörlig fot Finns två olika typer en som kallas elefant fot o en med kula som är avslipad som rör sig i en kopp ( Mazda/Ford ställ skruv / det ser it det är vanlig vipparms brygga som används nu
Men då får man höga vipparmana eller korta stötstången
/// M
Jo kollade med en fil,dom e inte härdade, har en sats från vw up north o dom verkar va härdade. Nää härda dom själv går säkert bara fel , blir dom för hårda så blir de väl småbitar av dom å sen in i motorn som grus.
Dom skulle säkert funka me rullvippor, men dom växer ju inte på träd för överkomligt pris. Bara "gör om gör rätt"
En annan fråga på temat, av nyfikenhet
Måste man ha lashcaps till den uppsättningen? Ingen jättekam, inga superhårda fjädrar(fattar jag det som?)
Vad skulle hända om han kör utan?
Givetvis med injusterat vippställ både på höjd och bredd
Jo kollade med en fil,dom e inte härdade, har en sats från vw up north o dom verkar va härdade. Nää härda dom själv går säkert bara fel , blir dom för hårda så blir de väl småbitar av dom å sen in i motorn som grus.
Dom skulle säkert funka me rullvippor, men dom växer ju inte på träd för överkomligt pris. Bara "gör om gör rätt"
Jag snackade inte om rullvippor
Det som jag menade var ställskruv med kula typ dessa https://vwcustomspeed.com/produkt/Venti … d-kula-t-1
Att man använder lastcaps är när man har en glidvippa för att fördela kraften
En annan fråga på temat, av nyfikenhet
Måste man ha lashcaps till den uppsättningen? Ingen jättekam, inga superhårda fjädrar(fattar jag det som?)Vad skulle hända om han kör utan?
Givetvis med injusterat vippställ både på höjd och bredd
Du menar behöver man lashcaps...alls? Topparna jag har är med rostfria ventiler och då är ventil skaftet inte hårt nog så de nöts fort ner...sägs det!
Ja, jag har kört med släpande utväxlade vippor på flera bilar i många år. Jag har aldrig haft lashcaps
Jag har nog nått set liggande, men jag har aldrig känt behov av att montera mer i lyftargalleriet som ev kan fela
Det är säkert fel, men jag har inga slitna ventilskaft eller vippor?
Såhär ser mina ventilskaft ut efter 7-8 år med släpande 1:1,4 scat vippor.
Vipporna syns det lite på, dom ser lite repiga ut, men det går inte att känna nått med nageln ens.
Såhär ser mina ventilskaft ut efter 7-8 år med släpande 1:1,4 scat vippor.
Vipporna syns det lite på, dom ser lite repiga ut, men det går inte att känna nått med nageln ens.
Joo de funkar nog med dom scat vipporna, standard justerskruvar har ju betydligt mindre träffyta
Vw up north säljer hela vippställ 1.125 och då följer en sats laschcaps me! Gillar inte heller mera grejer i lyftgalleriet än std.
Gillar de utförande me kulan om e platt på ena sidan men dåmåst man göra om längden på stötstängerna för geometrin. Undrar bara om den lilla kulan int kan ställa sej på tvären...typ ventilsläpp å då stänger ju int ventilen!
Jag kör med 1:1,25 vippor av org typ på min buss. Har justerskruvar som Micke länkade till ovan. Platta i en ”ände”
Dom har aldrig vänt sig, inte vad jag märkt eller vet iaf.
Kör iof hyggligt lugnt med bussen.
Och så kör jag med 0 i ventilspel, bara så stötstången går att snurra med fingrarna
Det gäller f.ö även på bilen i inlägget ovan, med scat vipporna.
E ju dina lashcaps som inte e ord. härdade . ellers har motorn varit på smältpunkten ..inga vippskruvar forstör som detta ., man ska se mycket
Mvh
lasslo skrev:Såhär ser mina ventilskaft ut efter 7-8 år med släpande 1:1,4 scat vippor.
Vipporna syns det lite på, dom ser lite repiga ut, men det går inte att känna nått med nageln ens.Joo de funkar nog med dom scat vipporna, standard justerskruvar har ju betydligt mindre träffyta
Vw up north säljer hela vippställ 1.125 och då följer en sats laschcaps me! Gillar inte heller mera grejer i lyftgalleriet än std.
Gillar de utförande me kulan om e platt på ena sidan men dåmåst man göra om längden på stötstängerna för geometrin. Undrar bara om den lilla kulan int kan ställa sej på tvären...typ ventilsläpp å då stänger ju int ventilen!
Har aldrig haft det problemet att kulan vänder sig även att det går på varvtals regulatorn ofta (7200 är det ställt )
Då har man haft sådana i 30 år och dom sitter som std på ford pinto motorn även på mazda
Skulle tro det är något annat som inte är hundra om sådant händer
För om kulan skall vända sig behövs ett gap på drygt 3 mm
Då är nog fjäder problem eller att stötstänger som sviktar
Det med inspänings tryck på fjädern kan vara orsaken
Jag har fortfarande inte blivit klokare i frågan om/när man måste eller bör ha lashcaps?
Ni som kan detta, när ska man köra med lashcaps och varför.
Jag har nog en uppsättning hemma, men aldrig riktigt fattat varför jag skulle montera dom?
Har ju, som jag skrivit ovan, kört med både utväxlade släpande vippor och utväxlade av org typ på hyggligt stora motorer med div trimkammar, utan lashcaps i många år.
Jag vill veta för att fatta och lära mig Inte för att vara dryg eller för att jag tror att jag har rätt på nått sätt
Ok så här e det.. dom flesta ventiler er gjord i jutet eller rostfritt.. , även annat skit.. Lashcappsen er i spesialhärdat stål .ock värnar om vetiltoppen , tål därför slitasje bättre .. inte svårt detta .. Bonus e att du får en större kontaktflata ...Mvh/E
Lashcaps
Det finns inga generella regler om använda eller inte
Som Erich är det med material på toppen av ventilen som avgör och hårdhet
Detta ihop med hårda ventilfjäder tryck ihop med en släpvippa för toppen på den skall klara tycket som blir
Nästa sak Lashcaps avvänds för är att få rätt gematri på vippan Därför finns lashcaps i steg på 0.10 mm ( det har inte folkvagns prylarna )
Mycket att man får använda en lashcaps är att härdningen är inte tillräckligt hård på toppen av vippan
Om man kollar på en volvo B18 så har dom en hård yta på sina vippor och en mjukare ventil topp dom hade Aldrig lashcaps
Sen har vi den typen som dom som har överliggande kam då justerar man in ventilen med lashcaps och dom är mjuka och finns i steg på 0.01 mm
Finns det två typer av lashcaps en som sitter fast på ventilen andra snörrar på ventilskaftet när det gäller dom som skall ha direkt tyck från en vippa
Det går jättebra att köra utan lashcaps också men då är ofta inte ventilfjärder tycket så hårt
Vad man skall köpa försort allt beror på kombin
Jag använder bara Gene berg eller Delwest ( sista är svindyra men bra)( Dom har även med DLC ytbehandlade som håller sin livsländ)
Att köra med STD vippor och justerskruvar o lashcaps nä välj en annan lösning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Lashcaps
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.