1 Senaste redigerad av Nicklas (2024-11-27 17:56:35)

kom över en nybyggd motor som jag funderar på att använda i min cab
Men tänkte plocka ner den och kolla över allt har ståt oanvänd några år
vad tror ni om detta till min cab

Renoverat block
smidd vevaxel med motvikter 69mm
chromoly svänghjul 5,9 kg
Cylindrar/kolvar 90,5  1776cc (hypereutecti)?? vad betyder det
topplock 044 panchito
w120 298 Grader
Weber 40
sen är det nya vevstakar skruvade axlar mm

Är det lämpligt i en åkmotor till caben kanske en annan kam?
lättat svänghjul???

Motorn är troligtvis byggd av mpr motor i nybro eftersom alla kvitton har detta namn

/ Nicklas

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

2 Senaste redigerad av erich (2024-11-28 07:48:33)

Hej Nicklas.

Åkmotor .. org.vikt på svänghjulet . lugnare kam W100/110.. Hypereutic e ok ,en metod man använder för jutning , mycket silicon i alun  ,tightare toleranser. 40 Weber 28 halsring .. Hör med Micke K , brukar va duktig å kommentera med godt vetande ..

Mvh/Erich

JETech , S. Halland

3

Det funkar som åkmotor, iaf enl mig.
Jag hade oxå skippat det lättade svänghjulet om du bara ska mysåka. Kammen är ju lite trixigare att byta, så testa först att åk med den, är den för tuff så byt den nästa vinter.
Men jag håller inte riktigt med Erich där om kamval  ICQ/ad W100 hade varit trevlig i en mysåkarbil, W110 är väl en ketchupkam, inte mitt förstaval nånstans  ICQ/bk

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Nicklas skrev:

Renoverat block
topplock 044 panchito
w120 298 Grader
Weber 40

lättat svänghjul???

Motorn är troligtvis byggd av mpr motor i nybro eftersom alla kvitton har detta namn

/ Nicklas

Det med motor  och vad man skall ha den till
Finns tre saker som är mycketviktiga
Dessa saker är Kamaxel  ( hur närmare 300 grader man är hur högre upp i register jobbar den Över 300 grader är det rena racing saker )
En VW kam har runt 264 grader och separerade insug o avgas runt 112 i lobcenter  En trim kam har 108 grader för den skall ha injektor verkan från avgassystemet
Nr 2 är hur  det statiska kompet är ( CR på engelska ) detta för hållande är uträknat på slag och borr sen vändkants höjd plus volymen på förbrännings rummet storlek  Och det beror på vilken bränsle kvalitet som skall användas / en Vw motor är byggt för 87 oktan
Nr 3 är hur stora ventiler och kanaler det är i toppen för bästa gashastighet o flöde
När man har lite aning om dessa saker är mycket lättare att få en motor till önskad körbarhet
Stora saker lite varv nä det blir ingen åka köpa glass motor den skall upp i varvtal för den skall vara trevlig
Typ en 120 kam som börjar arbeta bra efter 1700-6500 varv då händer det saker
Det är väldigt vanligt att man hittar kam Nr 3(w120) i listan hos försäljare och motorn blir över kammad o blir inte som man har tänkt sig
För dom andra 2  sakerna är inte uppfyllda ( detta är mycket vanligt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
Nicklas skrev:

Renoverat block
topplock 044 panchito
w120 298 Grader
Weber 40

lättat svänghjul???

/ Nicklas

Dessa saker är Kamaxel  ( hur närmare 300 grader man är hur högre upp i register jobbar den Över 300 grader är det rena racing saker )
En VW kam har runt 264 grader och separerade insug o avgas runt 112 i lobcenter  En trim kam har 108 grader för den skall ha injektor verkan från avgassystemet
Nr 2 är hur  det statiska kompet är ( CR på engelska ) detta för hållande är uträknat på slag och borr sen vändkants höjd plus volymen på förbrännings rummet storlek  Och det beror på vilken bränsle kvalitet som skall användas / en Vw motor är byggt för 87 oktan
Nr 3 är hur stora ventiler och kanaler det är i toppen för bästa gashastighet o flöde
När man har lite aning om dessa saker är mycket lättare att få en motor till önskad körbarhet
Stora saker lite varv nä det blir ingen åka köpa glass motor den skall upp i varvtal för den skall vara trevlig
Det är väldigt vanligt att man hittar kam Nr 3(w120) i listan hos försäljare och motorn blir över kammad o blir inte som man har tänkt sig
/// Micke

Nu blev för mkt för mej Micke
kör nog vidare med min original motor istället eller provar mej fram i garaget själv  ICQ/ai

/Nicklas

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6

Nicklas skrev:
PPRMicke skrev:
Nicklas skrev:

Renoverat block
topplock 044 panchito
w120 298 Grader
Weber 40

lättat svänghjul???

/ Nicklas

/// Micke

Nu blev för mkt för mej Micke
kör nog vidare med min original motor istället eller provar mej fram i garaget själv  ICQ/ai

/Nicklas

Det  är nog det bästa man kan köra med 
Bara vrida på nyckelen o köra
Om  det skall bli riktigt bra är det massa räknade på saker
En riktig bra kombi är lite mer volym  std toppar   vw original kam sen 1.25 vippor  8.5 i komp sen en 37 mm förgasare så
Kan man åka att köpa glass med  med ett glatt leende  alla dagar i veckan
Ja det finns kamaxlar som är snälla o fina för att åka att köpa glass med bilen men då får man forska lite  Ps Engle har runt 40 stycken kamar från std slipning till värsta dragracing kamen  Tyvärr är det ingen i Sverige har dom snällaste på hyllan Bara Nr 1 och nr2 sen nr 3 och nr 4 sen till slut nr 5 sista val i listan nr 6   ( w100/110/120/ 125/ 130/ 140  )   Det finns en Engle som inte har Racing i namnet som är för gatmotorer som är snälla med hög körbarhet  som inte är lobcirkel på 112 som vw byggde motorn för som mycket få hittar
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

hoj.
tycker motorn låter ok, men olättat svänghjul underlättar nog vid vardagskörning.
bra toppar men kanske liiite vass kam?
inget bekymmer, sätt i o åk, roligare än original 34 hk!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8 Senaste redigerad av erich (2024-12-19 10:27:30)

Bygg en 2442 ccm , i med FK 89 .. Snäll som en katt i botten, en hyena från 5000 upp ICQ/ab
(Hyperautic kolvar en metod för jutning av dessa , kan fungera lika bra som smidda . Jutningen e nästan lika lätt , inneholder en massa silikon ock har därför egenskaper som inte den smidda eller jutna kolven har .. Det dessförutom en billigare prod. prosess än smidda .).
Mvh

JETech , S. Halland

9

Klart du ska köra med den motorn.  ICQ/ay
I med den bara.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

En riktig bra kombi är lite mer volym  std toppar   vw original kam sen 1.25 vippor  8.5 i komp sen en 37 mm förgasare så
Kan man åka att köpa glass med  med ett glatt leende  alla dagar i veckan

Tack PPR Micke!
Det där är nog ett recept många har velat ha, jag själv inkluderat!
När du skriver mer cylindervolym, tänker du 94 då, eller så mycket som går utan att borra i blocket?

11

Det med att räkna är inte mångas starka sida 7.7 x 1.1   eller 7.7 x 1.25 ena är 8.47mm lyft höjd andra är 9.62 som är högre än en W100 är sen ändrar sig durations graderna av utväxlingen men det går jag inte in på
Så en std kam med 1.25 vippor blir högre lyft än en W100  skulle man sätta dit 1,5 vippor är man uppe i närheten av W125 kam
Det med utväxlade vippor och vad som händer ihop med flödet i toppen och hur mycket lyft kanalen klarar av
I mitt sätt att se på det när det gäller volym på maskinen är vad toppen klarar av 1776 är en jätte bra kombi (alla som är större än 88mm måte det ske en upptagning i blocket för att få in sådana cylindrar )
Tyvärr är det mycket saker som är racing men man tror det är gatbils prylar 
Varför jag skulle välja en 90.5 mm kolv(1776) är att cylindern är tjockaste av dessa tre och har bättre kylnings egenskaper än 92/94 mm (1835/1915) 
Det är samma med vevar om man byter en sådan störst är bäst säger amrikanerna  78mm säjer jag  för jag litar på porsches info om sådant för blocken blir vekare och att hitta effekt i en vev nä det sitter någon annan stans PÅ en dragracing motor i bromsbänken skiljer det 5 hk mellan 82 eller 84 mm då är allt gjort i en sådan motor (det testen var det samma block toppar insug o förgasare )
ofta är folk kåta på att visa jag har 94 mm typ  Men jag bygger brukar jag ha massa frågor hur man har tänkt köra med bilen och 10-15% har tänkt köra stenhårt dom andra vill åka och köpa glass med bilen eller åka gott till en träff i 80-90 kmt då får man välja kam och komp så det blir trevlig körning  med små förgasare o bra körbarhet  då blir det inga W kammar Men vill man ha mycket effekt och varva mycket så blir det FK eller JPM eller Web kam som man kan jobba med vippor
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

Lägger in några foto på kamaxlar
Från Cb  en lista  hur kamen arbetar  Det finns sådana som arbetar mellan 1500-4500 varv som är för sådana som vill ha en bil som man köper glass med som är lite mer än STD
om man tar en 2236 som är nästan som en W100 så ser man vad man skall ha den till  går man ner lite till så finner man 2240 som är en W110
Det står i marginalen vad man skall ha den till
Finns även  från Engle  ( inte racing kam)  är mer lämpade för gatan
JPM har även en std kam som är omslipad för lite mer
/// M

Post's attachments

IMG_20241220_143441.jpg, 664.5 kb, 1594 x 1200
IMG_20241220_143441.jpg 664.5 kb, 34 downloads since 2024-12-20 

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-12-21 16:27:56)

mer kam info

Post's attachments

IMG_20241220_143341.jpg, 369.34 kb, 1594 x 1200
IMG_20241220_143341.jpg 369.34 kb, 20 downloads since 2024-12-20 

IMG_20241221_122430.jpg, 724.5 kb, 1594 x 1200
IMG_20241221_122430.jpg 724.5 kb, 15 downloads since 2024-12-21 

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Micke:
jag är ledsen men jag förstår inte. jag är inte heller jättebra på matte. har själv försökt få ihop nån motor, men jag är ingen professionell motorbyggare och har inte heller jobbat med flödestester av toppar eller så. däremot har jag läst ganska mycket om motorbyggen genom åren o umgåtts med olika motorbyggare o dragracers. det finns ganska många olika åsikter o erfarenheter kring det här med att bygga vw-motorer, en konstruktion som överlevt många deccenier o som går att bygga med kanske fler kombinationer av delar än de flesta andra populära motorer(?). kubik. komp, kam; slag, borr o vevstakslängd, toppar, ventilstorlek, förgasare, ja ni vet. det är sällan en viss kombo sågas helt, dom flesta verkar funka, inte alltid till det dom var tänkta, men, dom funkar. vilket som är bäst, en kam som ger x lyft o duration med original vippor eller om en kam som ger samma lyft o duration med 1.1,4 eller 1.1,25 vippor är en fråga. jag läser kamspec-papprena o blir inte klokare. valde själv (nåja) en kam för 1:1,4 vippor men kör med 1.1,25-vippor för att lugna ner den, o slippa branta ramper etc associerade med w110 tex. nu tror jag att jag återgår till den ursprungliga frågan från nicklas.

15

Nicklas:
tycker fortfarande att det låter som en bra motorkombo,
men visst, ett tungt svänghjul o en snäll kam gör bilen
lättkörd o trevlig, men ingen racer.
bra toppar, lagom förgasare, artonhundrakubik yes!
behåll kammen, hitta ett original svänghjul, sätt ihop.
åk.
ha det så kul! (nånsortssmiley)

16

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=579057

17

Junte skrev:

Micke:
jag är ledsen men jag förstår inte. jag är inte heller jättebra på matte. har själv försökt få ihop nån motor, men jag är ingen professionell motorbyggare och har inte heller jobbat med flödestester av toppar eller så. däremot har jag läst ganska mycket om motorbyggen genom åren o umgåtts med olika motorbyggare o dragracers. det finns ganska många olika åsikter o erfarenheter kring det här med att bygga vw-motorer, en konstruktion som överlevt många deccenier o som går att bygga med kanske fler kombinationer av delar än de flesta andra populära motorer(?). kubik. komp, kam; slag, borr o vevstakslängd, toppar, ventilstorlek, förgasare, ja ni vet. det är sällan en viss kombo sågas helt, dom flesta verkar funka, inte alltid till det dom var tänkta, men, dom funkar. vilket som är bäst, en kam som ger x lyft o duration med original vippor eller om en kam som ger samma lyft o duration med 1.1,4 eller 1.1,25 vippor är en fråga. jag läser kamspec-papprena o blir inte klokare. valde själv (nåja) en kam för 1:1,4 vippor men kör med 1.1,25-vippor för att lugna ner den, o slippa branta ramper etc associerade med w110 tex. nu tror jag att jag återgår till den ursprungliga frågan från nicklas.

Om vi börjar med det lättaste som är lyft höjden
Vi säger att kanalen klarar låta luften behålla hastigheten av luftströmen  till 8.5 mm lyft höjd så är det ingen ide att ha 9.5 mm ventilöppning
under en kort tid men länger man durationen = tiden som ventilen står öppen så får man kanalen flöda igenom mer luft
Som en std Vw topp brukar  brukar klara runt 10 mm sen blir det som en propp när man går över den lyft höjden  ( då får man en bak puls )
lite hand på läggning på ventilsätet med tre vinkar så klarar man 10.5 mm 
Sen får man massera kanalen lite 
Om tar ett kamaxel kort Kollar man noga så ser man att insug och avgas tiderna överlappar där får man en sug verkan från avgassystemet så det hjälper den färska luften från insuget gå in i förbränings rummet  När den tiden i grader blir förlång  då börjar det bli svårt att ha låga varv och tomgången måste man höja för att motorn går det är en annan sak som att man tappar cylinder trycket När kamaxelen kommer in i sitt arbetsområde blir det cylinder tyck igen då går kamen in i sin cykel  då börjar motorn arbeta fint
Det med vippor  Är kamaxelen spec för 1.4 vippa och durationen  är 305 grader  sen minskar utväxlingen minskar även durationen 
Även belastning minskar på lyftaren av att ventilfjäder trycket minskar  Det med höga ventil fjäder tryck är det som ofta är orsaken att lyftare och kamen blir skadad  Tyvärr är det dåligt med info vad fjärden har för tyck 
En annan sak är om kanalen eller ventilen är förstor med en snäll kam så får man inte upp gashastigheten o motorn känns lam och vill inte dra bra för än typ 3000 varv och uppåt  samma sak om kamen är för frän händer samma sak
Om du går in på min trim tråd kan man få info
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke