Micke:
jag är ledsen men jag förstår inte. jag är inte heller jättebra på matte. har själv försökt få ihop nån motor, men jag är ingen professionell motorbyggare och har inte heller jobbat med flödestester av toppar eller så. däremot har jag läst ganska mycket om motorbyggen genom åren o umgåtts med olika motorbyggare o dragracers. det finns ganska många olika åsikter o erfarenheter kring det här med att bygga vw-motorer, en konstruktion som överlevt många deccenier o som går att bygga med kanske fler kombinationer av delar än de flesta andra populära motorer(?). kubik. komp, kam; slag, borr o vevstakslängd, toppar, ventilstorlek, förgasare, ja ni vet. det är sällan en viss kombo sågas helt, dom flesta verkar funka, inte alltid till det dom var tänkta, men, dom funkar. vilket som är bäst, en kam som ger x lyft o duration med original vippor eller om en kam som ger samma lyft o duration med 1.1,4 eller 1.1,25 vippor är en fråga. jag läser kamspec-papprena o blir inte klokare. valde själv (nåja) en kam för 1:1,4 vippor men kör med 1.1,25-vippor för att lugna ner den, o slippa branta ramper etc associerade med w110 tex. nu tror jag att jag återgår till den ursprungliga frågan från nicklas.
" . . . if I told you all that went down
it would burn off both of your ears . . . "