1 Senaste redigerad av lasslo (2024-11-25 12:40:43)

Jag håller på att bygga ihop ett block som tidigare varit utsatt för ett lager ras, Ramlagret bakom kamdrevet skar på veven och drogs runt. Så att hålet där syrstiftet sitter är skadat.
Nu är blocket arborrat och fint, förutom just vid ett styrstifthål. Om jag bara sätter i ett styrstift i hålet så kan det liksom tippa lite.

Tanken var först att borra ett lite djupare hål och tillverka ett längre stift. Det bör gå att göra i en större pelarborr, bara jag får blocket 100% plant... och är riktigt noga med höjden när jag tillverkar stiftet.

Men så tänkte jag att det kanske går att antingen limma lagret på plats, med styrstiftet i endå såklart. OM det finns lim som tål den värmen och oljan? Jag har Locktight lagerlim, men det står ingen maxtemp på den.
Eller om man bygger upp hålet med tex JB weld, bara lite just bredvid stiftet där blocket är skadat. Det borde ju tåla både värme och olja. Och det har ingenstans att ta vägen när lagret är på.

Det är väl knappt nån belastning alls på dom styrpinnarna vanligtvis, inte alls kanske beroende på att laget är "pressat" fast i blocket.

Ni som kan motorer och motorbyggen, hur hade ni löst detta?

Post's attachments

IMG_4189.jpeg, 508.39 kb, 1008 x 1344
IMG_4189.jpeg 508.39 kb, 20 downloads since 2024-11-25 

IMG_4190.jpeg, 497.54 kb, 1008 x 1344
IMG_4190.jpeg 497.54 kb, 19 downloads since 2024-11-25 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Stiftet är till för att lokalisera lagret, inte hålla det på plats. Det är presspassningen som håller det i läge.
Ett sätt är att göra ett nytt större hål och ett nytt stift med olika diametrar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ja, stiften är väl mycket till för att montera lagret rätt så oljehål och sånt linjerar.

Bra, då tror jag att jag kör med lite JB weld(högtemperatur) just runt stiftet, så det står stadigt.
Kan såklart bli svårt att få loss stiftet vid en ev senare renovering, men det är isf ett framtida problem. Detta blocket är borrat till 1mm nu, så det blir nog inte borrat igen.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"