1

Jag har en uppsättning lyftare som jag köpte nånstans för länge sen. Tänkte använda dom nu när det ska byggas motor.
MEN, dom är lite märkliga  ICQ/be
Själva skålen där stötstången ska ligga i är mycket mindre än på vanliga lyftare, så en vanlig stötstång passar inte i skålen.
Lyftarna har vanligt 113 nummer, googlar man så är det helt vanliga lyftare.

Se bilder, lite svårt att se på bilder. Men en markant skillnad i verkligheten.

Finns det olika stötstänger? Jag har många från olika ställen, men alla är lika stora i ändarna.

Post's attachments

IMG_4036.jpeg, 445.38 kb, 1008 x 1344
IMG_4036.jpeg 445.38 kb, 17 downloads since 2024-10-29 

IMG_4037.jpeg, 771.29 kb, 1344 x 1008
IMG_4037.jpeg 771.29 kb, 22 downloads since 2024-10-29 

IMG_4038.jpeg, 146.46 kb, 512 x 682
IMG_4038.jpeg 146.46 kb, 18 downloads since 2024-10-29 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Jag har tydligen haft flera uppsättningar med lyftare med mindre säte.
När jag byggde min stora bussmotor för 6-7år sen så fick jag justera ventiler flera gånger de första två åren. Jag tyckte det var märkligt och gillade det inte… sen plötsligt försvann bara det problemet och jag behövde inte justera mer  ICQ/ay

När jag nått är senare rev och bytte toppar så fattade jag varför jag fick justera ventiler….

Jag hade lyckats montera likadana lyftare som på bilderna ovan.
Men stötstängerna hade löst problemet själva  ICQ/ah

Så jag kör vidare med dom srörstängerna  ICQ/ay
Gäller bara att montera dom på rätt håll när dom har varit av  ICQ/ag

Men så vill jag inte göra på min nya motor, nu vill jag fatta varför det skiljer.

Post's attachments

IMG_4040.jpeg, 542.31 kb, 1008 x 1344
IMG_4040.jpeg 542.31 kb, 22 downloads since 2024-10-29 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-10-30 09:51:09)

Det med radie
Är för att punkt belastningen skall minska vid användande av hårdare fjädrar
HP lyftare ( trim produkter ) är oftast anpassade för den typen av stötstångs topp Framför allt Us spec
Så bugpack / Empi/ Scat /Elngle/Webcam/Cb 
I sluten på 70 talet började även Vw ändra  men tror inte många eftermarknads tillverkare  som körde vidare på 34hk modellen  var med på den ändringen
34 hp lyftarna har mindre kontakt yta(radie) på sina lyftare än dom senare (oftast billigare )
När man har en manton stötstång( som är på bild) bör man kolla skillnaden mot VW Lägg dom mot varandra så ser man radie skillnaden
Ena är fetare topp än Vws topp

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Ok, tack för svar.
Förstår jag det rätt om jag tror att lyftaren med det lilla sätet(mina nya på bilden ovan) är för 34kh och lyftare med större säte är för större/nyare motorer?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

lasslo skrev:

Ok, tack för svar.
Förstår jag det rätt om jag tror att lyftaren med det lilla sätet(mina nya på bilden ovan) är för 34kh och lyftare med större säte är för större/nyare motorer?

Det är typ så
Om du har möjligheten kolla på dessa typer av  stötstänger så ser man  skillnaden
Får leta upp 34hk stötstång ta ett foto på dessa 3 olika

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke