1

Jag behöver hälp att komma underfund med vilken slags cylinder och kolvsats jag har. Motorn jag har var byggd på 80-talet.
Cylinderdiameer är 90 mm och när jag mäter slaget (vändpunkterne mätt på kolv utan topp på) så fick jag det till 69 mm.

Bilen är från ett dödsbo och den avdöde föra ägaren hade nämnt till en granne att det satt en Porsche motor i bilen. Det var det inte MEN kan det vara så att cylindrar och kolvar är från en Porsche 914 / VW Typ 4? Jag förstår att 1700 motorn från en Porsche 914 /VW typ 4 har 90 mm cylinderdiameter så det stämmer ju, men av det jag förstår så är slaglängden 66 mm.

Är det någon där ute som känner til Porsche 914 /VW typ 4 cylindrar och kolvar och om det var vanligt i motorbyggen för 30-40 år sedan? Låter det som om cylindrarna som jag har kan vara från en Porsche 914 /VW typ 4? Mått vid cylinderfot är 94 mm och mot topp 97 mm. Skulle det kunna vara så att vevaxeln är omslipad för att få 69 mm slaglängd.

Alla tips mottas med tacksamhet

2

Det viktigaste är att identifiera motorn, inte Porsche säger inte så mycket.
Är det en VW så är slaglängden 69 på Typ1 och 3 om det inte är en 1200 då är den 64.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av erlundin (2024-09-28 12:20:46)

Tack! Ja, jag har kommet fram till att det är en typ 3 motor. Så slaglängd på 69 mm stämmer.
Det är nog bara att 90x69 mm cylinder och kolvsats antagligen fanns på 80-talet. Tyvärr går det inte att sätta på dagens 90,5x69mm cylindersats utan att fräsa upp i block och toppar. Så det lutar väl åt det hållet.