Hej!
Efter ungefär 20 mil måste jag fylla på omkring 400ml olja i växellådan.
Det har tidigare varit rätt kladdigt runt gavlarna där axlarna går ut, men efter att har avfettat med Abnet (ett himla bra och drygt avfettningsmedel) är det nu rent där.
Små oljefläckar på garagegolvet ungefär i mitten mellan hjulen. Om det nu inte läcker vid gavlarna, var kan det då läcka? avtappningspluggen, påfyllningen (inte så troligt) genomföringen vid växelföraren?
På min 61:a så har jag tätat 2 olika läckage, dels de 3 pluggarna vid spärrfjädrarna till växelföraraxlarna (se bild), och sen packboxen på ingående axel (i kopplingskåpan). Vid växelföraraxlarna tror jag inte att det kan läcka ut 400ml på 20 mil, men däremot i packboxen för ingående axel så kan det nog läcka ut lite större mängder.
Bäst är väl att göra ren lådan, och sen köra en sväng för att sedan lyfta upp bilen och se var det blir oljigt!
MVH: Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
3 2024-06-22 14:27:14 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-06-22 14:28:07)
Det är vanligt det läcker i stålgavelen som damasken sitter i
Den delen rör sig mot majblomman som är glid delen mellan alu gavel
Bild 133 på skissen Del 2 packning Del 3 är den som ofta läcker
Där är det mycket belastning så det kan bli buckla efter muttern och då läcker det
Men det kan vara damasken om den är delbar För del bara är ökända vara otäta
http://vwfiv.se/Repbok/8-Bakaxeln.pdf
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
På min 61:a så har jag tätat 2 olika läckage, dels de 3 pluggarna vid spärrfjädrarna till växelföraraxlarna (se bild), och sen packboxen på ingående axel (i kopplingskåpan). Vid växelföraraxlarna tror jag inte att det kan läcka ut 400ml på 20 mil, men däremot i packboxen för ingående axel så kan det nog läcka ut lite större mängder.
Bäst är väl att göra ren lådan, och sen köra en sväng för att sedan lyfta upp bilen och se var det blir oljigt!
MVH: Hella
Jo, det är så jag gjort, gjort rent och kört några svängar. Jag har dessutom lagt ut en gammal plywoodskiva under bilen på golvet för att lättare se var det läcker. Men jag får lyfta bilen och inspektera mera senare.
Det är vanligt det läcker i stålgavelen som damasken sitter i
Där är det mycket belastning så det kan bli buckla efter muttern och då läcker det
/// M
Ja där var det väldigt kladdigt. Det sitter delbara damasker på som förre ägaren monterat.
Man måste väl demontera axlarna för att kunna fixa detta? Finns det några mektips?
6 2024-06-23 08:28:27 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-06-23 08:34:38)
PPRMicke skrev:Det är vanligt det läcker i stålgavelen som damasken sitter i
/// MJa där var det väldigt kladdigt. Det sitter delbara damasker på som förre ägaren monterat.
Man måste väl demontera axlarna för att kunna fixa detta? Finns det några mektips?
Mek tips du har fått en del av en repbok
1st bromsrör /handbroms virer 3st M12 8st M8 så får man i sär sen skall bromstrumman tas bort Bör gå på några timmar
Det finns en sak man skall tänka på med delad damask
Att delningen skall sitta klockan 2 eller 10 för minska sölet på kina damasker ( oftas fräna färger o veck i dom)
Skulle du råka hitta VW delbar damask så brukar dom vara täta ( dubbla tjockleken sen kostar dom mer men dom är täta)
Men jag föredrar hel damask lite mer jobb men det blir tätt Samtidigt man håller på att byta brukar man hitta mer saker som kan vara bra att fixa till
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Björn J. skrev:PPRMicke skrev:Det är vanligt det läcker i stålgavelen som damasken sitter i
/// MJa där var det väldigt kladdigt. Det sitter delbara damasker på som förre ägaren monterat.
Man måste väl demontera axlarna för att kunna fixa detta? Finns det några mektips?Mek tips du har fått en del av en repbok
1st bromsrör /handbroms virer 3st M12 8st M8 så får man i sär sen skall bromstrumman tas bort Bör gå på några timmar
Det finns en sak man skall tänka på med delad damask
Att delningen skall sitta klockan 2 eller 10 för minska sölet på kina damasker ( oftas fräna färger o veck i dom)
Skulle du råka hitta VW delbar damask så brukar dom vara täta ( dubbla tjockleken sen kostar dom mer men dom är täta)
Men jag föredrar hel damask lite mer jobb men det blir tätt Samtidigt man håller på att byta brukar man hitta mer saker som kan vara bra att fixa till
/// Micke
Jodå, tack!
jag har kvar reparationsboken i papperformat sedan 1970-talet.
Jag har ju nästan bara haft bilar med IRS tidigare. men 181:an har ju både svingaxel och reduktionsväxlar.
Damaskerna är blåa och delningen klockan 9 och klockan 3.
Det får bli höstjobb. 
Det var ju dom sladdriga damskerna av silikon som läckte.
Dom vart ju av urusel kvalitet, dom var gjorda i något grönt silikonaktigt material. Jag har engångshandskar som är av bättre kvalitet.
Jag tänkte använda en morakniv vid demonteringen, men det behövdes inte, dom sprack när jag drog litet i dem.
Jag köpte då nya i gummi av "tysk kvalitet"... och det verkar ju lovande än så länge.