1

Håller på och konverterar typ 3:an till 12v. Är det någon som vet om det skiljer på själva tankmätarhuset?
Har problem med att få ur mätarhuset. Sitter som berget. Tänkte om det räcker med att byta ut glödlamporna. Sen var dom mätarna jag fick tag i ganska skabbiga så skulle vilja behålla den befintliga.

En annan skum grej är att jag ska passa på att byta säkringshålllare, när jag märkt upp och tagit isär så jämför jag med dom elscheman som finns tillgängliga och det stämmer inte mot hur det är kopplat i min. Har någon varit framme och kopplat om eller fanns det olika varianter? Har tagit schema från The Samba.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

2

Tämligen säker på att bränslemätaren skiljer sig mellan 6 och 12 volt.
Sen har jag för mig att även givar flottören som sitter skruvad i överdelen av tanken också är olika för 6 och 12 volt. Det är närmare 30 år sedan jag höll på att konvertera en notchback till 12 volt.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

3

Givaren är samma - mätaren skiljer sig mellan 6V och 12V. Kolla här:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 05#p508305

Har du tryckknappar ("push button") eller dragströmbrytare för lyset? För min 1964 med tryckknappar stämde schemat från Samba till 100%.

4

Tackar! Är nog bara till att byta men tålamodet börjar tryta, göt ett par försök om dagen men ska testa att göra en ögla runt och dra åt runt mätaren och blevken om jag nu kommer åt.

Firken skrev:

Tämligen säker på att bränslemätaren skiljer sig mellan 6 och 12 volt.
Sen har jag för mig att även givar flottören som sitter skruvad i överdelen av tanken också är olika för 6 och 12 volt. Det är närmare 30 år sedan jag höll på att konvertera en notchback till 12 volt.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

5

Tack för info:) har dragströmbrytare och ska nog ta och koppla enlgt schemat om ingen annan kommer med annan info.

HenrikL skrev:

Givaren är samma - mätaren skiljer sig mellan 6V och 12V. Kolla här:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 05#p508305

Har du tryckknappar ("push button") eller dragströmbrytare för lyset? För min 1964 med tryckknappar stämde schemat från Samba till 100%.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

6

Jag plockade bort hastighetsmätaren och lossade säkringshållaren för att få lite mer utrymme att komma åt att ta ur tankmätaren.

7

Säkringsdosan är bortkopplad, Klockan fick jag loss men både hastighetsmätaren och tankmätaren har varsitt clips som sitter som berget. Blir smått tokig, arbetsställningen är ju inte den bästa. Måste klura ut ngt sätt att få kraft mot clipsen.

HenrikL skrev:

Jag plockade bort hastighetsmätaren och lossade säkringshållaren för att få lite mer utrymme att komma åt att ta ur tankmätaren.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

8

Intekungen skrev:

både hastighetsmätaren och tankmätaren har varsitt clips som sitter som berget.

Har Du provat att trycka mätaren inåt i instrumentpanelen samtidigt som Du klämmer på clipsen? Det bör ligga en fjädrande ring mellan mätarna och plåten i instrumentpanelen som kan göra att det spänner i clipsen!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

9

Har fått lös dom, tålamod, tålamod och tålamod. Lirka på huset samtidigt som pressa på clipsen så släppte hastighetsmätaren och då vart det mycket lättare med tankmätaren.

Hella skrev:
Intekungen skrev:

både hastighetsmätaren och tankmätaren har varsitt clips som sitter som berget.

Har Du provat att trycka mätaren inåt i instrumentpanelen samtidigt som Du klämmer på clipsen? Det bör ligga en fjädrande ring mellan mätarna och plåten i instrumentpanelen som kan göra att det spänner i clipsen!

MVH: Hella

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

10

Fick tag på en nyare mätare och flyttade över mätaren till det gamla huset efter att jag flyttat nålen och bakgrunden från den gamla till den nya.
Allt inkopplat och funkar ICQ/ab

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64