Min 61:a har motornummer som är fel enligt reservdelskatalogen. Det är en 34 PS med motornummer 3473334. Enligt reservdelskatalogen har första 34 hästaren motornummer 5 000 001. Klart och tydligt ser man att det inte är något som har blivit ändrat eller efteråt inslaget. Har någon en förklaring till detta?
Jag har kollat igenom ett hundratal leveranskort från brytpunkten 60-61 och alla bubblor sålda i Sverige har 5 xxx xxx som motornummer för årsmodell 1961. Vad är det för chassinummer?
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Chassinummer är 3520222.
Citat från https://www.vwtyp1.com/teknik/arsmodeller.htm
1960
739 443 bilar tillverkas. Ch.nr. 2 801 614 - 3 551 044.
Blinkers ersätter pilarna.
Ny blinkersspak.
Ny säkerhetsratt.
Ny styrsnäcka.
Solskydden blir stoppade.
Generatorn laddar 180 Watt istället för 160.
Dörrhandtag med tryckknappar.
Wolfsburgmärket på framluckan ändras.
Baksätet ändras för bättre komfort.
1961
827 850 bilar tillverkas. Ch.nr. 3 551 045 - 4 400 051.
Saxomat införs på den Amerikanska marknaden, men går att beställa i Sverige.
Ny motor 1200 cc, 34hk, 7:1 kompression.
Bensinpumpen flyttas till höger om fördelaren.
Generatorfoten blir löstagbar.
Framblinkersglasen blir orangea på svenska modeller.
Stötstängerna och ventillyftarna sitter inte längre ihop.
Stötstängerna får smörjning.
Ventilerna blir vinklade.
Ny förgasare med automatchoke. (28 pict)
Bensintanken bli plattare och därmed bättre bagageutrymme fram.
Kylfläkten får 28 blad.
Bromsvätskebehållaren blir genomskinlig.
Större värmerör.
Solskydd och kurvhandtag tillkommer på passagerarplatsen.
Nya kontakter till elsystemet.
Bromsbanden bredare i fram.
..och VW's årsmodeller är inte huggna i kryptonit, ändringar infördes löpande....
/S
Chassinummer är 3520222.
Den är inte såld i Sverige så jag kan inte se vad det var för motornummer original på den bibblan. Är det verkligen en 34 Hk motor?
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Bilen är försedd med 34 hk motor och tillverkad på hösten 1960 efter vad jag kommit fram till med hjälp av mina reservdelskataloger. Bilen köptes ny av en fd jobbarkompis som betalade den till bank 3 januari 1961 och den registrerades i februari 1961 Finland, dåvarande Vasa Län. Han sålde bilen i mitten av 80-talet och jag blev ägare till bilen 12.12.1991. Ägare nummer två tröttnade på den, speciellt 6volts elsystemet och jag blev tillfrågad om jag hade någon med 12 volts elsystem som jag kunde undvara. En 67:a som någon hade ändrat till 12 volt hade jag som var "extra" och vi bytte då bilar. Nu har jag sålt den nyligen, men förundran över motornumret finns kvar i minnet.
Intressant mysterium. Finns bild på motorn?
Enligt Sten vW listan då "borde" den ju sålts med 30hp.
Insta: @tob_356
Sitter generatortornet skruvat eller gjutet i motorblocket?
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss