1

Tjena,

En helt "ny" 122 industrimotor som ska ner i 64an till våren, varit konserverad i alla år och har kikat med kamera i lopp etc UA så den är schysst inuti.

Mätte axialspelet när den ändå är lös innan montering av koppling och den ligger på 0,65-0,7 vilket är i minsta laget, kanske kan det vara så att dom låg på 0,7 nya? Har inte mätt schimsen men sitter 3st som det ska. Mätt med indikatorklocka kl 12 på gods.

Vill helst inte börja laborera med andra shims då det ligger precis på gränsen samt att det är en orginalmotor utan trim.

2

Detta beror på svänghjulet som kan vara olika tjocka
Brukar säga aldrig under 0.10 så det finns plats med olja mellan shimsen
Ja det står 0.07 men intet att rekommendera ofta låg en fabriks ny på 0.10
När det mätts upp var shimsen utan olja och rena
Det kan inte vara så svårt att mäta upp dom minska ett  med 0.03
Om jag var dig skulle jag ta bort en cylinder o vevstake se hur veven är Har råkat ut för rost på vevtapparna av gammal olja

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Spel på 0,06- borde inte vara något problem enligt min erfarenhet. Däremot har jag erfarenhet av att 0,05 inte är bra, det är nu över 40 år sedan det misstaget gjordes.

4

Man mäter axialspelet utan packbox. En gammal packbox är hård som bakelit.

5

Jag tror ni läser lite slarvigt, eller så är det trådskaparen som har skrivit fel.
Han frågar om axialspel på 0,65-0,7(vilket är jättemycket), men ni som svarar skriver om 0,06-0,1, vilket är betydligt mindre  ICQ/bs

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

PPRMicke skrev:

Detta beror på svänghjulet som kan vara olika tjocka
Brukar säga aldrig under 0.10 så det finns plats med olja mellan shimsen
Ja det står 0.07 men intet att rekommendera ofta låg en fabriks ny på 0.10
När det mätts upp var shimsen utan olja och rena
Det kan inte vara så svårt att mäta upp dom minska ett  med 0.03
Om jag var dig skulle jag ta bort en cylinder o vevstake se hur veven är Har råkat ut för rost på vevtapparna av gammal olja

Tilläggas ska göras att spelet mättes med olja mellan shimsen, dvs ej torra. Mättes även utan packbox såklart.

7

lasslo skrev:

Jag tror ni läser lite slarvigt, eller så är det trådskaparen som har skrivit fel.
Han frågar om axialspel på 0,65-0,7(vilket är jättemycket), men ni som svarar skriver om 0,06-0,1, vilket är betydligt mindre  ICQ/bs

Fel av mig, ska såklart vara 0,065-0,07 men tror det var rätt ok då jag mätte med oljehinna på shimsen. Borde såklart mätt dom torra men lätt att vara efterklok.

Eftersom jag hade 0,065-0,07 med oljehinna så ligger det sannolikt runt 0,1 utan oljan så vi kan nog släppa det hela.