1 Senaste redigerad av Buggyboy04 (2023-12-28 00:27:42)

Jag är ny i vw motorbyggar världen och fundera lite över hur jag ska påbörja mitt motor projekt, jag har kommit över ett as41 1600 block och nya cylindrar samt lite trim delar till det, jag tänker att jag vill sätta ihop en lite piggare 1600 motor. Dvs ny kam, portade toppar och dubbla förgasare, jagar inte effekt men hade vart trevligt med mer än dem 30 original hästarna som sitter i bilen.
Som sagt så är jag ny i motorbyggar världen och fundera på om det är nödvändigt att arborra blocket. Läst en del amerikanska forum och en del här på boxerville och verkar vara rätt sprida åsikter om arborrning, finns det något lätt sätt att ta reda på om blocket är brukbart utan arborrning eller är det de som gäller?
All hjälp är uppskattad!

2

Jag har aldrig delat på ett VW block, Men som jag förstår det så kan lagerlägena slås upp, så de blir orunda.
Eller så "slås" läget för lagret som häller vevaxelglappet i längdled upp lite .
Som jag tänker det så är det bara att plocka isär, tvätta blocket rent.
Och be en som har mätverktyg och erfarenhet titta och mäta på det.

En urbanlegend som jag läst är att om man skrapar med nageln över lagerläget och det tar i så är det dags att arborra.
Men inget slår en mätning

"ljushuvud"

3

Det med arborrning
I dag börjar det bli ont om friska block
Hur man märker det är att oljelampan börjar blinka på tomgång då är det lägre oljetryck än 0.4 bar
Då läcker det på baksidan av ramlagrena 
Mät verktyg det räcker med känna med nageln är det en kant i mitten på lager läget så är lagerläget för stort för lagret (typ 65.02>)
Det som man också skall kolla upp är lyftare hålen så dom inte är förstora
I min värld kan jag inte förstå varför man jagar AS/AD när blocken är samma från 1300 till 1600 är samma
Du är välkomen att skicka ett pm om pris om arborrning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Buggyboy04 (2023-12-27 11:28:53)

Jag har idag tagit isär blocket och är lite osäker på om jag känner en kant eller inte, det finns iallafall ingen tydlig kant i mitten längs hela lagerbanorna men skulle kunna vara på enstaka ställen om man känner runt hela lagerbanan.

Lyftarhålen verkar bra upplevde att det var lite svårt att mäta med skjutmått men tror jag fick till bra mätningar på alla och det värkar stäms bra överens med börvärdet.

Funderar också över tvätt av motorblocket, det är som att det oxiderat och blivit vita små prickar på hela(se bild) och funderar över om någon annan har erfarenhet av det.

Funderar också på ursprunget på motorn då det inte finns något nummer där generator tornet ska sitta.
Motorblocket är märkt med as41 nere efter kanten.

Post's attachments

IMG_6319.jpeg, 166.93 kb, 640 x 480
IMG_6319.jpeg 166.93 kb, 80 downloads since 2023-12-27 

5

AS41 är legeringen så det säger inte så mycket.
Kolla om det finns något nummer på ovansidan vid delningen och är då i så fall en Typ3.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

AS41 är legeringen så det säger inte så mycket.
Kolla om det finns något nummer på ovansidan vid delningen och är då i så fall en Typ3.

Tack för svar satt ett nummer i delningen (se bild) försökt leta i nummer databaser men hittar inget liknandet.

Post's attachments

IMG_6322.jpeg, 94.57 kb, 480 x 640
IMG_6322.jpeg 94.57 kb, 99 downloads since 2023-12-27 

7

Typ 3, 1600, 1972.
Dessa block har inget hål för oljestickan, då den sitter i ett rör bakom motorn.
Det finns heller inget uttag för oljetryckskontakten.
Visst kan man borra och gänga, men använd hellre ett typ 3 oljekyl med anslutning för kontakten.

8

Lennart skrev:

Typ 3, 1600, 1972.
Dessa block har inget hål för oljestickan, då den sitter i ett rör bakom motorn.
Visst kan man borra och gänga, men använd hellre ett typ 3 oljekyl med anslutning för kontakten.

Okej, om man skulle vilja ha den till en typ 1 går det eller är det bättre att skaffa nytt block?
Hur kollar man Olje nivå på en typ 3 om man inte har sticka?

9

Buggyboy04 skrev:
Lennart skrev:

Typ 3, 1600, 1972.

Okej, om man skulle vilja ha den till en typ 1 går det eller är det bättre att skaffa nytt block?

Om blocket är friskt så använd det.
Typ 3 har såklart oljesticka men den sitter inte i ett hål i blocket som på typ 1, utan som sagt i ett rör bakom motorn. Detta rör är anslutet till blocket via det hål med två pinnbultar som finns till höger i bakkant på sumpen. Du kan göra ett nytt lite klenare rör i annan vinkel än originalet för stickan. Eller borra om du är säker på hand och får vinkeln rätt.

10

Lennart skrev:
Buggyboy04 skrev:
Lennart skrev:

Typ 3, 1600, 1972.

Om blocket är friskt så använd det.
Typ 3 har såklart oljesticka men den sitter inte i ett hål i blocket som på typ 1, utan som sagt i ett rör bakom motorn. Detta rör är anslutet till blocket via det hål med två pinnbultar som finns till höger i bakkant på sumpen. Du kan göra ett nytt lite klenare rör i annan vinkel än originalet för stickan. Eller borra om du är säker på hand och får vinkeln rätt.

Okej tack!

11

en typ 3 motor är troligen mer sliten än en typ 1 pga tyngre bil.. med sämre kylsystem..
mao alla luftkylda vw motorer är skitgamla och slitna... ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

michaelth skrev:

en typ 3 motor är troligen mer sliten än en typ 1 pga tyngre bil.. med sämre kylsystem..
mao alla luftkylda vw motorer är skitgamla och slitna... ICQ/bu

Okej, som du säger är väll alla gamla block lite slitna så kanske bara är att köra på det man har så länge det går? Har som sagt inte tänkt mig något värsting bygge.

13

För att använda i Typ1 används en sån här
https://vwcustomspeed.com/produkt/Oljes … pter-f-t-3

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:

För att använda i Typ1 används en sån här
https://vwcustomspeed.com/produkt/Oljes … pter-f-t-3

Toppen tack för tipset ICQ/ay

15

Det är ju o-rundhet du ska mäta, med blocket ihop skruvat.

Min vän Google hittade deb här kanalen
https://www.youtube.com/watch?v=A0yCtRKt6cA

Han har flera videosar som kan vara värda att titta på.
Så man får en ide om vad man kan/ska göra.

Brasklapp: Det finne flera kanaler på tuben sim sysslar ned detta så titta gärna på fler och fråga gärna här som du redan gjort.

"ljushuvud"

16

Tvätta blocket i hetvatten och när det har torkat och fortfarande är varmt stryk på en tunn blandning av kokt linolja och Balsamterpentin och låt stå ett par dagar och torka bort överflöd med en trasa. Trasan skall efteråt läggas i vatten då trasor med linolja kan självantända. Jag brukar borra upp hålet för oljetrycksgivaren och göra om platsen för oljekylaren för stående kylare. Om du köper röret för oljestickan så råder jag dig att fylla motorn med rätt mängd olja och sen kolla att strecket på oljestickan stämmer. Brukar vara fel. Insidan av blocket kan du behandla med rostlösning.