1

Tänkte byta  55 A generatorn på min typ4a motor till en 70 A generator.
Men vad är de här för grej? Å var ska den kopplas in om den ska kopplas in..? Finns ingen sån på den mindre nämligen

Post's attachments

72272FAE-9B24-44A7-87B7-42DC7CC7F150.jpeg, 359.73 kb, 1280 x 960
72272FAE-9B24-44A7-87B7-42DC7CC7F150.jpeg 359.73 kb, 93 downloads since 2023-10-10 

2

Annars ser ja inget problem med att byta

Post's attachments

3EE58582-0E97-4715-A9F4-61048F8A77B3.jpeg, 457.85 kb, 1280 x 960
3EE58582-0E97-4715-A9F4-61048F8A77B3.jpeg 457.85 kb, 99 downloads since 2023-10-10 

8D82B753-C202-43D5-9E81-265E79CDBD21.jpeg, 466.93 kb, 1280 x 960
8D82B753-C202-43D5-9E81-265E79CDBD21.jpeg 466.93 kb, 99 downloads since 2023-10-10 

CAA7927E-B6CC-4B8E-8F03-8704E1031206.jpeg, 497.6 kb, 1280 x 960
CAA7927E-B6CC-4B8E-8F03-8704E1031206.jpeg 497.6 kb, 101 downloads since 2023-10-10 

F4D2204E-8AD0-45FA-B59F-F407F0BD5AFA.jpeg, 495.96 kb, 1280 x 960
F4D2204E-8AD0-45FA-B59F-F407F0BD5AFA.jpeg 495.96 kb, 94 downloads since 2023-10-10 

3

Den dingliga, kan den vara en avstörningskonding?

/S

4

Sten vW skrev:

Den dingliga, kan den vara en avstörningskonding?

/S

Hmm, kanske det. Kanske bara är att dra fast den i nån passande skruv på blocket ICQ/bk

5

Jag tycker mig kunna läsa 22 uF på den, så det är väl en avstörningskondensator.

Lieber Golf fahren als Golf spielen!

6

Janne H skrev:

Jag tycker mig kunna läsa 22 uF på den, så det är väl en avstörningskondensator.


De stämmer bra det  ICQ/ay
Hur vet jag att den funkar som den ska? Dvs märks de skillnad på generatorn om den är paj?

Post's attachments

CBFF7FBE-EFBD-4D0A-8A47-1208E0904B3A.jpeg, 288.57 kb, 1280 x 960
CBFF7FBE-EFBD-4D0A-8A47-1208E0904B3A.jpeg 288.57 kb, 133 downloads since 2023-10-11 

7

är väl bara för att slippa sus i radion??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av Sten vW (2023-10-12 07:47:05)

michaelth skrev:

är väl bara för att slippa sus i radion??

Medhåll!

Möjligen kan en konding om den är kopplad parallellt med en kolborste som går mot en kommutator ge liiite mindre gnistbildning i kontakt mellan borste och kommutator, dvs mindre bortgnistning av material hos de inblandade. Störst nytta gör den nog som avstörning.

I detta sammanhang med 70A generator som jag antar är en alternator finns det nog ingen kommutator som i en "generator".
Borstar och släpring för rotorlindningen kan det finnas men den kontakten är så mycket snällare ur gnistsynpunkt än i fallet kommutator..
Ev kanske en regulator till en alternator reglerar on/off av rotorlidningen med relä, då kan en konding vara bra för att borsten inte skall gnista släpring..

OM ni undrar så är det fenomen som mycket liknar gamla tändsystem med tändspole och brytarspetsar som avses.
Bryter man en ordentlig ström i en krets som har spolar i kretsen uppstår en högspänd puls strax efter brytning när spole försöker dumpa sin temporärt lagrade energi som höjd spänning och om den höjda spänningen leder till gnista även elektromagnetisk strålning (radiostörning).
En konding kan svälja delar av pulsen och göra allt mycket lugnare.


5 öre från S