Jag har köpt mig en 1303s från -73 som jag inte lyckas få igång lådan på, allt är monterat men kopplingen löser inte så frågan är om ni har några tips hur man ska börja? Solenoiden klickar i alla fall vid växling men sen vet jag inte hur jag ska gå tillväga... 
Jag kan tilägga att bilen stått still i många år och jag har bytt slangar och så till det.
Tacksam för hjälp,
Har du läst i verkstadshandboken, avsnittet om automatlådan?
Det kan vara en god ide att börja där, se länk.
http://vwfiv.se/Repbok/7-Automatladan.pdf
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Det har jag gått igenom utan framgång, frågan är om det är lamellen som satt sig eller om någon annan har ett bättre förslag?
Det är jättesvårt att göra en killgissning när man inte har sakerna framför sig
semiautomaten är nog svårt att hitta kundskap till i dag
Patte i västerås kanske kan hjälpa
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Enligt schemat i ltidigare länk bild 122: "vanlig koppling" som aktiveras mha vacuumservoklocka som aktiveras av vacuum som tillförs av manöverventil som förmedlar vacuum från vacuumtank.
Jag misstänker att vacuumtanken evakueras av insugets undertryck (via backventil).
Jag killgissar att det finns ett antal delar i denna funktionskedja att testa.
Jag skulle börja med att kolla om det blir vaccum i vacuumtanken när motorn är igång (tomgång är troligen bäst).
/S
har för mig att både hudraulik tanken och vakumtrycktanken bor under bakskärnarna..
när vi demonterade halv aut bubblan vilken jag nu använder schassiet av så var dessa tankarna mycket nära knäckebröd status..
dom kastades..
lådan står här ..
dock finns inte hydraulpumpen kvar. då den åkte uppåt landet för att hjälpa någon i nöd..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Börja med att kolla om hävarmen för kopplingen rörs när du eller en medhjälpare trycker ner växelspaksknoppen.
Lamellplattan är 180 mm i diameter, men inte lika som en lamellplatta till en vanlig 1200/1300. Centrum avviker på nåt sätt, men samma typ av splines som de vanliga. Minns att det vid en reparation blev löst på något sätt, tyvärr minns jag inte mer hur eftersom det är ca 20 år sedan.
halv automaten funkade som den skulle när vi demonterade bilen..
var i riket finns bilen??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag har en till låda men vet inte mycket om den heller utan är mest ute efter om någon har bra koll på dom... 
Just nu får jag inte i framväxlarna heller om jag försöker när bilen står utan att starta, backen funkar att lägga i då men inte de andra.
Skulle tro det är kopplingen som är problemet
För lådan är en vanlig typ 1 som har 3 växlar framåt
Sen gäller det lista ut hur den semi automaten styr kopplingen både med oljetryck o vakum
Om jag var dig skulle jag uppsöka en VW verkstad gå in till arbetsledaren fråga om det är någon av gubbarna som sitter med den kunskapen Eller om han har någon gammal kollega som man kan ringa o fråga
Du har intet vanligt problem efter som det finns få bilar med automat Har för mig den heter saxomat den lådan
Var i landet finns du har lite info om mekaniska delen
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag finns i Östergötland och det blir väl att riva ur motorn igen då kanske...
Nu är växellådan bytt och bilen rullar på som den ska igen för första gången på länge! 
Tack för inputs och allt!
