Då SFRO föredrar spindelleder över ledlager och så har det varit lite svårt att hitta information om arbetsvinkel på spindelleder. Efter mycket om och men så hittade jag någon diffus information om att Toyota ska ha spindelleder med runt 30 graders kona (60 totalt).
Beställde hem ett gäng spindelleder till en Toyota Hilux, tror det var gen7.
3D-printern har fått jobba lite idag, för att använda mobilen för att mäta vinkel kände jag inte var riktigt tillförlitligt.
20 minuter senare hade jag 3D-filer att printa, 1.5h senare hade jag en liten vinkelmätare.
Det är en del spridning beroende på vilket märke man köper. Här är vad jag mätt upp:
Febi 43027
52*
Delphi TC2606
62*
Sidem 45089
63*
CTR CB0406
64*
MOOG TO-BJ-8833
65*
SKF VKDS 811018
70*
555 (three five) SB-3881
71*
Annars så har det i vanlig anda varit bristande motivation i garaget, men jag har nog kommit en bra bit på framvagnen med alla vinklar, ackermann, bumpsteer. Börjat rita på en egen spindel, och så snart jag fått tag på en undre spindelled med minst 50 graders arbetsvinkel så kan jag rita det sista och göra en FEM-beräkning på den.
Ska kolla över lite mer på anti-dive och anti-squat eller vad det nu heter och sen kan jag presentera lite vinklar för den intresserade.

1200 -58
1500 -69