Det uppstår på min bubbla 1302 -72 i hastigheter över ca 40km/h, låter som att det är något kass hjullager fast alla hjullager är i stort sett nya. Så länge man ger gaspådrag låter allt normalt, släpper jag gasen kommer detta bi-ljud, gasar jag igen med växel i hörs det inget konstigt. Det slutar inte om svänger vä/hö som det gör om något hjullager är kass, likväl om jag trycker ner kopplingen så är ljudet fortfarande kvar. Misstänkte att det kunde vara något med växel-lådan (det enda som inte är renoverat/utbytt på bubblan) men det låter lika mycket när jag endast rullar i utförsbacke med växel ur och då borde det väl inte vara nått med lådan? Bromsar jag upphör ljudet, likväl om jag drar i handbromsen. Skulle det kunna vara något med bromsarna (bromstrummorna) i bak som vibrerar och sprider ljudet tro? Någon som känner igen förfarandet?
1 2023-07-28 18:51:50 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2023-07-28 19:41:46)
Kolla att kronmuttrarna bak vid trummorna sitter ordentligt. De ska vara dragna 350 NM plus till närmsta hål för saxpinnen.
När du ändå håller på så kolla om det låter något när hjulet är upphissat och det roteras för hand.
Ali G
Hej Svwerker, självklart var det kronmuttern på hö bak som hade lossnat lite och låg mot låspinnen. Drog åt så möe jag kunde och vips så spinner den som en katt igen. Tusen tack för tipset!
Ska dra med moment framöver.
Det räcker inte med att dra åt så möe du kan. Du måste ha ett rejält långt skaft och dra eller stampa utav h-e. 35 kpm är inget att leka med.
Mvh från Svwen j som skruvat VW sedan april 1965 och fortfarande kör 54an som jag köpte strax innan jag tog körkortet med avsikt att köra ett år och sen skrota den för att därefter inköpa en Volvo PV Sport vilket jag inte lyckats med ännu......Det har kommit en del andra VW imellan...
Det räcker inte med att dra åt så möe du kan. Du måste ha ett rejält långt skaft och dra eller stampa utav h-e. 35 kpm är inget att leka med.
Mvh från Svwen j som skruvat VW sedan april 1965 och fortfarande kör 54an som jag köpte strax innan jag tog körkortet med avsikt att köra ett år och sen skrota den för att därefter inköpa en Volvo PV Sport vilket jag inte lyckats med ännu......Det har kommit en del andra VW imellan...
Nä jag är helt med på noterna, nu var det bara ett test, man lär så länge man lever 
Då har du fastnat för vw kan man säga 
Hej Svwerker, självklart var det kronmuttern på hö bak som hade lossnat lite och låg mot låspinnen. Drog åt så möe jag kunde och vips så spinner den som en katt igen. Tusen tack för tipset!
![]()
Kul att kunna hjälpa till.
Du är varken den första eller sista med det problemet.
Du upptäckte det i tid men det finns många som i bästa fall rensat splinsen i trumman och i värsta fall tappat trumman med hjul och allt.
Ali G
Vw 1302 LS 1972 skrev:Hej Svwerker, självklart var det kronmuttern på hö bak som hade lossnat lite och låg mot låspinnen. Drog åt så möe jag kunde och vips så spinner den som en katt igen. Tusen tack för tipset!
![]()
Kul att kunna hjälpa till.
Du är varken den första eller sista med det problemet.
Du upptäckte det i tid men det finns många som i bästa fall rensat splinsen i trumman och i värsta fall tappat trumman med hjul och allt.
Nä det kan jag tro, jag är mycket tacksam för snabb support, dessutom var detta en mycket enkel åtgärd
som du säger.