1

1600 motor som sitter i min Ghia har gått bra under ett antal år men efter service/justeringar/uppgradering mm så börjar den efter ett par km vid jämt gaspådrag att rycka/tappa kraft och ibland helt ”dö”. Direkt efter kan den starta upp igen och gå hyfsat men kan få lite ryckningar och sen plötsligt igen tappa helt och ibland går det att gasa upp den igen för att kunna köra vidare.

1600 motor med engelkam, Zenith NDIX 32 (singelförgasare), 009 fördelare med Ignitor1, Petronic tändspole, utbytt mekanisk bränslepump. Förgasaren är renoverad (bytt packningarmm) efter det fungerade den bra.

Justeringar innan problemen uppstått: bytt tändspole, justerat tändning, justerat förgasare (acc.pump/luftskruvar). Obs tändstiften byttes vid service men 1st misstände och då gick motorn oxå ryckigt och misstände.
Tacksam för råd kring vad som är bäst att börja med för att lokalisera problemet?

2

Föreslagen todo list, gör en sak i taget och utvärdera:

-Testa med annan tändspole (ev din gamla utbytta)

-Byt kondensator i fördelare

-Gör ren hela bränslesystemet från tank till förgasare, ev kan du ha ett sugfilter/mesh i botten på bensintanken som kan missas (om den finns).

/S

3

Hade en Oval med liknande problem. Som ovanstående säger, gör rent silen i tanken, blås rent bränsleledningen i bottenplattan, sätt ett extra bränslefilter någonstans och gör rent i förgasaren.

4

För att säker ställa att det är bränsle problem
Tag ur 1st tändstift  se vilken färg det är på det
Är det vitt i färgen så får den förlite mat ( är det kompenserat för dagens miljo bränsle )
Om dom är kolsvarta är det att den får förmycket bränsle (fel som det kan vara skit i nålventilen så den läcker förhögt soppa tryck skit i pumpen något med tändsystemet  )
I bland kan det vara värt att läsa igenom trådana för det är tydligen  massa om dessa problem med bränslet

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

- instämmer med allt ovan.

Kommentar: jag _hade_ problem med ett elektroniskt tändsystem. Det betedde sig märklig lynnigt och dog mitt på E6 (jag bytte tillbaka till vanliga mekaniska under Angeredsbron typ).

Ovan beskrivning låter inte exakt som mitt problem, men inte heller helt olikt.