1

Hallå undrar om någon har koll på färgerna på kablarna som sitter på tändspole på en -65. Får inte ihop det med kopplingsschemat..

2 Senaste redigerad av Sten vW (2023-06-19 07:58:56)

Min -67 typ 1 hälsar att färger kan changera över tid (brun=svart etc), sedan kan kablar bytas mot vad som reparatören har tillgängligt.

Kolla med voltmeter, den som matar spolen skall ha batterispänning när tändningen är på, den andra skall då gå till brytarn i fördelaren.

/S

3

om det är ett originalsystem så b urkar det bara var två kablar som räcker fram, en till spolen och den andra till oljetryckslampan. Svart är en bra kandidat ;-)

"ljushuvud"

4 Senaste redigerad av Sten vW (2023-06-19 10:02:12)

Vanligt  med en kabel till som går upp till PICT förgasare (grön?), ibland med två terminaler, en för el-choken och en för magnetventil som stänger bränsle när den blir spänningsfri..
Jag tycker mig minnas att den på min 67:a togs från kopplingsstycke i motorrummet som var gemensam med matning till tändspole..
Nu har jag Webrar så den kabeln är väck i min.

Sedan finns det ett par kabelhärvor som går till bakljus med en avgrenad enkel-ledare till skyltbelysning bak, dessa aktiveras med belysningsreglage och blinkersspak.

/S

5

Har en grå/röd kabel som kommer från bilens el härva och är lite nyfiken på vart den kan gå??

Sten vW skrev:

Min -67 typ 1 hälsar att färger kan changera över tid (brun=svart etc), sedan kan kablar bytas mot vad som reparatören har tillgängligt.

Kolla med voltmeter, den som matar spolen skall ha batterispänning när tändningen är på, den andra skall då gå till brytarn i fördelaren.

/S

6

Har en kabel till som är grå/ röd och är lika lång som den som skall till tändspolen..

Mr 56 skrev:

om det är ett originalsystem så b urkar det bara var två kablar som räcker fram, en till spolen och den andra till oljetryckslampan. Svart är en bra kandidat ;-)

7

Har inet hållit på med nyare vw än 19598 och då var de svarta.

Men här finns kopplingscheman, så du kan kolla det som passar till din bil.
https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt2.php

Rev800 skrev:

Har en kabel till som är grå/ röd och är lika lång som den som skall till tändspolen..

Mr 56 skrev:

"ljushuvud"