Har problem med min Golf-II -1990 bensinautomat med 1,8l motorn. Kallstarter är inga problem nu när det blivit kallt men däremot om jag har motorvärmaren i och startar med motor uppvärmd av motorvärmaren så får jag problem. Den startar fint och jag har inga problem att få igång den. Problemet kommer när jag lägger i drive eller backen. Då sjunker varvet drastiskt och så dör den när jag försöker åka iväg. Sedan får man nöta ett tag på starten för att få igång den igen. Efter ett tag hoppar den igång med oroligt och lågt varvtal. Får den då bara stå och gå ett tag på neutral så fungerar det oftast att köra iväg?
1 2011-12-06 13:17:27 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-12-06 13:55:58)
Golf II, OK, men vilken motortyp??
Börja med att kolla vakumslangar map läckage.
Återkom med utvecklingen 
Golf II, OK, men vilken motortyp??
Börja med att kolla vakumslangar map läckage.
Återkom med utvecklingen
Det står ju där uppe :-)
Okej "lilla gubben"...
gaaahh
...... det finns åtminstone två varianter av denna 1,8..
En med "elektronisk förgasare" och en med insprutning, å sedan så finns det väl två varianter på insprutningen åxå...
En simpel, och en avancerad... NÅ, vilken motortyp har du??
MVH! 
Kallstarter är inga problem nu när det blivit kallt men däremot om jag har motorvärmaren i och startar med motor uppvärmd av motorvärmaren så får jag problem. Den startar fint och jag har inga problem att få igång den.
Den går för magert då den är varm (kallstartventil ej aktiv), antingen så har du ställt den jäkligt snålt (magert) eller så drar den tjyvluft någonstans (typ trasiga läckande vakumslangar, trasig gummifläns på den elektroniska förgasaren.., eller nåt annat kul ställe beroende på motortyp... 
6 2011-12-06 15:16:13 Senaste redigerad av rs68 (2011-12-06 15:17:23)
Det finns ett bra forum som heter www.vwgolf.se som man kan hitta mycket bra tips på. Kollade i deras forum när vi hade värmeproblem på Alex golf två:a och hittade vad felet var.
Kallstarter är inga problem nu när det blivit kallt men däremot om jag har motorvärmaren i och startar med motor uppvärmd av motorvärmaren så får jag problem. Den startar fint och jag har inga problem att få igång den.
Den går för magert då den är varm (kallstartventil ej aktiv), antingen så har du ställt den jäkligt snålt (magert) eller så drar den tjyvluft någonstans (typ trasiga läckande vakumslangar, trasig gummifläns på den elektroniska förgasaren.., eller nåt annat kul ställe beroende på motortyp...
Det skulle nog kunna vara gummiflänsen under centralinsprutningen. Skall kolla på det. Enkelt att byta i alla fall.
Testa att spraya startgas runt insug osv. så märker du vart det läcker.
När jag hade en golf så sprack gummiflänsen.
Men då drog jag lite fram och tillbaka på själva förgasaren och då ändrades varvtalet.
Bara för jag hade fel på gummit så tror jag du också har fel på gummit 
sätter en slant på förgasarfoten. (ja det heter så även på dom med insprutning) byt och köp en extra å lägg i handskfacket. billiga på biltema å lätt att byta. 
Men det var det inte på min ! Då var det nån jäkla tomgångsmotor eller nåt , jag bytte hela hela klumpen ( och foten när jag ändå höll på...
) , kostar inte många kronor hos din lokale skrotdealer.
Tycker ändå att det är lite skumt att den går bra tills det att man lägger i driven. Alltså tomgången blir dålig så fort driven läggs i utan att jag åker iväg. Fast å andra sidan händer det att varvtalet går upp till 2000 rpm ibland vid start av varm motor då man kört i 10 minuter, stannat och sedan startat igen. Det tyder ju på antingen tjuvluft eller fel på tomgångskretsen antar jag.
Nåja det blir till att skruva dit en nu förgasarfot i helgen.
Förutom det som nämnts ovan så hade vissa motorer med centralinsprutning problem med vevhusventilationen. Ett av symptomen var just att motorerna emellanåt gick ojämnt och började såga på tomgång. Problemet med ventilationen var att det trycktes ut olja genom den avlånga kontakten som sitter mot ventilkåpan, har för mig att den är typ bakelitbrun och omkring 5 cm lång.
VW körde en återkallning där ventilationen byggdes om. Original gick en slang mellan ventilkåpan och förgasaren. Fixen var att koppla in en t-koppling som anslöts till en täckplåt mitt på motorblocket, samt rengöra båda kontaktdelarna med elektronikrengöring (och damasken som kan vara sprängfull med olja) och fetta in dem. Det behöver ju inte vara just det men det är ju rätt snabbt att kolla.
Men det var det inte på min ! Då var det nån jäkla tomgångsmotor eller nåt , jag bytte hela hela klumpen ( och foten när jag ändå höll på...
) , kostar inte många kronor hos din lokale skrotdealer.
men om du bytte allt på en gång vet du ju inte vad som var fel? förgasarfoten är ett extremt vanligt fel på golf. har bytt på alla golfar jag haft. dessutom lätt att upptäcka. tomgång på och bryt hela "förgasaren" fram och tillbaka samtidigt som man duschar med startgas.
att det händer när du lägger i driven kan ju vara för att du har ingen belastning före det då bilen står på tomgång?