26

tja som sagt innan vad jag vet så dämpar den tyngre bitumen mattan bättre pga tyngden.. men det e ju inte lika flaschig som tex "dynamat" och andra fabrikat.. e ju alltid frågan varför man gör något.. för effekten(ljud dämpning) , för att det är billigt ,eller för att det ser bra/dyrt ut.. men det är ju upp till han som skall ha grejerna. jag personligen kommer att ha annat utanpå, så mattan syns inte. .. men jag sätter det på plats för att dämpa ljud. så jag använder bitumen matta, värmer och rollar in i veck och kanter med en liten mässing rulle.för det är viktigt att det har kontakt med ytan den skall dämpa..
men det e jag..
det har under åren kommit massor av mer eller mindre mirakel saker på marknaden.. och visst gör någon ett oberonde test  så fine.. annars e ju grejerna bara precis så bra som man själv tycker dom e.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

michaelth skrev:

tja som sagt innan vad jag vet så dämpar den tyngre bitumen mattan bättre pga tyngden.. men det e ju inte lika flaschig som tex "dynamat" och andra fabrikat.. e ju alltid frågan varför man gör något.. för effekten(ljud dämpning) , för att det är billigt ,eller för att det ser bra/dyrt ut.. men det är ju upp till han som skall ha grejerna. jag personligen kommer att ha annat utanpå, så mattan syns inte. .. men jag sätter det på plats för att dämpa ljud. så jag använder bitumen matta, värmer och rollar in i veck och kanter med en liten mässing rulle.för det är viktigt att det har kontakt med ytan den skall dämpa..
men det e jag..
det har under åren kommit massor av mer eller mindre mirakel saker på marknaden.. och visst gör någon ett oberonde test  så fine.. annars e ju grejerna bara precis så bra som man själv tycker dom e.

Jo alltså du har ju säkert rätt, men jag vet inte därför jag frågar, dom här silent coat, dynamat etc kostar ju en del och det måste ju bero på något? inte tror jag det är bara för loggan?

Jag har inte sagt jag är ute för utseende eller loggan, utan för att ljudisolera bilen, och frågan är vilken som är bäst och vad dom har för skillnader förutom vikten, priset och loggan?

Det måste ju finnas något mer som skiljer?

Om nu bitumen vore den bästa, varför använder då så många exempelvis ljudbyggare exempelvis silent coat, dynamat etc? är det för att det mer lätt arbetat kanske?

28

Kikade på garaget lite och hittade en tråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=97752

29

Ja dämpa bruksbilen med silent coat. 2 lager i dörrarna och ett lager i dörrsidorna. När man knackar på dörren låter de som att man har fyllt den med cement. Känns som de när man stänger dom oxå. De blir riktigt tungt så akta gångjärnen.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

30

leguanen skrev:

Ja dämpa bruksbilen med silent coat. 2 lager i dörrarna och ett lager i dörrsidorna. När man knackar på dörren låter de som att man har fyllt den med cement. Känns som de när man stänger dom oxå. De blir riktigt tungt så akta gångjärnen.

Vart du nöjd med silent coat? ICQ/ab

31 Senaste redigerad av michaelth (2012-01-27 20:17:06)

att en del billjudbyggare använder just fabrikaten.. med fint märke e enkelt..sponsring.. om killen med fina "bilen" tävlar och vinner pris så måste ju killen vid korv lådan använda just det som prisvinnaren använder..  Default/hmm  sen att prisvinnaren knappt betalt hälften eller ens något, för sina fina bitar mot att berätta och klistra klisterlappar på bilen..kan kanske vara hela sanningen.. tyvärr e det killen vid korvlådan som oxå vill vara i vinnar cirkeln som betalar överpris.. om..om grejerna hade varit så bra.. då skulle alla använda dom för då skulle priset vara helrätt. är så jätte ofta ..
prova köp en bit bitumen matta  och en bit..superduper matta sätt en i varje dörr ställ dom brevid varandra och jämför.. miraklens tid är inte riktigt här..
klart alla som köper någon produkt säger att den e bäst..efteråt... ingen vill erkänna att han blivit blåst på massor av kronor för något halv bra..
men som sagt det e upp till dig.. på jobbet gjordes prov och ljudmättningar för att kolla .. men ännu använder vi bitumen matta i bussarna.. ICQ/ad var en kille som lovade guld och gröna skogar.. han sprutade på mirakelmedlet i flerdubbla lager mer än dubbelt mot rek och endå var det sämre än "vanlig " matta..
men visst använd vad du vill, det kommer att göra nytta!!!!!!. men förvånandsvärt mycket ljud kommer in i karossen genom gummibussningar i fram/bakvagn resp motor/växellåds fästen oberoende om man har 10 lager matta..
kanske inte så konstigt att Premium bilar har extra upphängda motor/växellåds och axelpaket  för att försöka dämpa vägljud.
tro på det du vill, så blir det säkert bra.jag säger bara att man inte nödvändigt skall tro på oberoende reklam.. ingen tillverkare säger att hans grejer är sämre, utan alltid mycket bättre..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Jag bry mig inte om det står antingen blombergs mega matta eller silent coat eller det nu står på den,
jag är ute efter kvalitén och allt inom den biten, jag struntar väl vad det står på den, ingen som ska stå
och dregla på ljudisolerings mattan heller ICQ/ad för den syns inte med resten av inredningen på plats.

Lite rolig diskussions ämne, tanke på att du säger att bitumen mattan är bäst och dom som köper nu dom
dyraste bara för att det är sponsring bland annat etc blir lurade.

Varför fortsätter dom då med dom dyra mattorna?

Angående att du säger ni testat olika mattor, har ni testat med billjud och testat hur det är med billjud?
Antar att ni ljudisolerar för tystnad i coupén och inte billjud, så vitt jag vet så är det väll en stor
skillnad på billjud och ljudisolering för tystnad i coupén?

Sen när man väl kollar runt så rekommenderar några exempelvis silent coat och dom där dyrare mattorna,
tydligen så dämpa dom 2x mer än vanlig bitumen matta, har då visat två trådar tidigare.

Och jag antar att du vet att evilaudio (på garaget.org, han skrev han använder M1 mattan och dessa ljudisolera 2x mer än bitumen) kan sin grejj..  ICQ/ad

33

idag innebär sponsring 20-50% rabatt på grejerna mestadels 20% tydligen.
Spons är inte längre som förr gällande billjud....

34

juhak81 skrev:

idag innebär sponsring 20-50% rabatt på grejerna mestadels 20% tydligen.
Spons är inte längre som förr gällande billjud....

Om man ska få mer % vid sponsring krävs det mycket mer engagemang av en kan jag tänka mig ICQ/ae

Själv har jag en viss % bara, var in på en butik och snackade lite med han och han sa visst kan vi sponsra med viss % men vi kan inte sponsra fullt ut då vi inte vet hur mycket du kommer fara på, alltså träffar etc.

35

som jag sa innan det du vill köpa e upp till dig.. fråga inte om du inte vill ha svar eller redan vet vad du vill höra.jag säger bara mina erfarenheter..vill du inte veta fine, i slutet e det upp till dig att handla det du vill.
angående spons så är en bra teknik.. visa vad du kan. sen går det mycket lättare, räkna med ett eller flera bra byggen så leverantörerna vet vad du kan..och hur aktiv du är att ställa ut. det är mycket mer jobb än dom flesta tror att kajka land o rike runt och visa upp sitt fordon!
Det finns massor av folk som säger jag skall göra si o så sen finns varken kapital eller kunnande i slutet..finns nog en del leverantörer som blivit blåsta på missade reklam möjligheter.. känner till flera som sagt dom skall bla bla bla sen blir bilen stående och grejerna försvinner på blocket.. jag säger absolut inte att du gör så.min kompis satsade och byggde flera bilar som bla figurerade på Elmia och i fler billjud tidningar på 90 talet.. tillslut var han hel sponsrad av bla Pioneer.. men då hade han kämpat med byggena med mycket liten eller UTAN spons i flera år, då bra byggen tar tid...
bara kämpa på.. egna ideer är ofta mer värda än bara dyra komponenter..+ att det mesta e en fråga om kompromisser.. allt blir inte super bra. men bättre lite lagom ,än inte alls.

36

michaelth skrev:

som jag sa innan det du vill köpa e upp till dig.. fråga inte om du inte vill ha svar eller redan vet vad du vill höra.jag säger bara mina erfarenheter..vill du inte veta fine, i slutet e det upp till dig att handla det du vill.
angående spons så är en bra teknik.. visa vad du kan. sen går det mycket lättare, räkna med ett eller flera bra byggen så leverantörerna vet vad du kan..och hur aktiv du är att ställa ut. det är mycket mer jobb än dom flesta tror att kajka land o rike runt och visa upp sitt fordon!
Det finns massor av folk som säger jag skall göra si o så sen finns varken kapital eller kunnande i slutet..finns nog en del leverantörer som blivit blåsta på missade reklam möjligheter.. känner till flera som sagt dom skall bla bla bla sen blir bilen stående och grejerna försvinner på blocket.. jag säger absolut inte att du gör så.min kompis satsade och byggde flera bilar som bla figurerade på Elmia och i fler billjud tidningar på 90 talet.. tillslut var han hel sponsrad av bla Pioneer.. men då hade han kämpat med byggena med mycket liten eller UTAN spons i flera år, då bra byggen tar tid...
bara kämpa på.. egna ideer är ofta mer värda än bara dyra komponenter..+ att det mesta e en fråga om kompromisser.. allt blir inte super bra. men bättre lite lagom ,än inte alls.

Nä men det är som sagt roligt och diskutera kring dessa ämnen (alla har olika synpunkter), jag har då kommit så långt så jag känner det finns ingen anledning och avsluta billjudsprojektet nu.
Man ska bara se framåt och fixa det på sitt sätt! ICQ/ab 

Jag ska testa lite olika prylar, exempelvis olika mattor etc och man får se vilken som blir en favorit ICQ/ab

Jag har då inte fixat några speciellt höga sponsorer, då jag vet att jag inte kommer fara och ställa ut den långt ner i sverige etc, utan då är det bättre man får en skaplig sponsor % och man hjälper det företaget att bli sedd (exempelvis dekaler).
På så vis behöver jag inte fara på utställningar jämt och man kan köra vart man vill ICQ/ab Det är ju trots allt ens egen bil, man lär väll få nog mycket blickar?  ICQ/ad

Sen angående projekt, tycker lite små kul att folk vill jämt ha typ 100% sponsor (fast kanske inte vill ställa upp på alla utställningar jämt?), det är väll ändå ens eget projekt, så man vill väll ändå kosta på lite själv med? ICQ/ab

Så jag ska köra på mitt race, klura ut lösningar, fixa och dona  ICQ/af

Du Michaelth förresten, skickade PM till dig, om du är sugen på stänklapparna så spara jag dom åt dig tills vi kommer överens om när du vill och har tid för när att göra affär annars kan jag lägga ut dom i min säljes tråd ICQ/ab

/alpinebubblan

37

okey missat pm  ICQ/ad  hmm konstigt.. jo vill ha ..vi får lösa det..

38

För mig var det främst två skäl till att jag använda silentcoat istället för vanliga bitumenmattor. VIKT och hur lättjobbat det är.

Vikten är stor skillnad. 41 st ark (nära 4m^2) väger 9.5kg. betydligt lättare än bitumenmattorna som säljs av mekonomen (vilket är det jag har använt tidigare) och det är förbannat mycket lättare att montera och få in till alla vinklar och vrår. som du skriver så dämpar det bara om de har kontakt med metallen så att det är lättarbetat och man får då in det överallt (dvs mattan har kontakt med metallen) gör stor skillnad.

Jag tycker i mina otränade (ja det var ju ett tag sedan man var sonar-operatör) att skilnaden är stor.

Filmat med en dålig mobilkamera men kan ge en fingervisning till att det tom-plåt-burks-ljudet är borta. den första dörren har ett ark av vanlig bitumenmatta och andra har fyra ark av SC. inser att det inte är rättvist men hade inga fler bitumenmattor...

http://www.youtube.com/watch?v=ffqhAlQYC7Q

39

Lurv skrev:

För mig var det främst två skäl till att jag använda silentcoat istället för vanliga bitumenmattor. VIKT och hur lättjobbat det är.

Vikten är stor skillnad. 41 st ark (nära 4m^2) väger 9.5kg. betydligt lättare än bitumenmattorna som säljs av mekonomen (vilket är det jag har använt tidigare) och det är förbannat mycket lättare att montera och få in till alla vinklar och vrår. som du skriver så dämpar det bara om de har kontakt med metallen så att det är lättarbetat och man får då in det överallt (dvs mattan har kontakt med metallen) gör stor skillnad.

Jag tycker i mina otränade (ja det var ju ett tag sedan man var sonar-operatör) att skilnaden är stor.

Filmat med en dålig mobilkamera men kan ge en fingervisning till att det tom-plåt-burks-ljudet är borta. den första dörren har ett ark av vanlig bitumenmatta och andra har fyra ark av SC. inser att det inte är rättvist men hade inga fler bitumenmattor...

http://www.youtube.com/watch?v=ffqhAlQYC7Q

Så du är nöjd med SC? ICQ/ab

Du skrev om skillnad, var det skillnaden på SC och bitumenmattan eller? ICQ/ab

Tyvärr funka inte länken då det står att du har gjort filmen privat  Default/hmm  Så kan du fixa det för det skulle va hemskt roligt och se skillnad och så  ICQ/ag

Få man fråga varför just 4 lager? Räcker det inte med 2-3 lager i dörrarna?
Hur många lager var det av bitumen mattan? ICQ/ab

/alpinebubblan

40

filmen ska vara fixad nu.

notera att jag skrev fyra ark och inte lager. det är bara ett lager av bitumen matta och ett lager av SC. dock täcker SC större yta.

41

Lurv skrev:

filmen ska vara fixad nu.

notera att jag skrev fyra ark och inte lager. det är bara ett lager av bitumen matta och ett lager av SC. dock täcker SC större yta.

Oj läste fel!

Och själv tycker jag lät som en stor skillnad! ICQ/ag

Läste på vissa trådar och några rekommenderar typ 2 lager, 3 verka va typ "overkill" men vissa använder 3 också, i exempelvis dörrar ICQ/ab

Bra filmat by the way!  ICQ/ab

42

Ni som verkar ha koll, Jag håller på och fräschar upp bottenplattan på min 1303.
Nu har jag kommit till den fasen när jag ska ljudisolera. Originalmattorna är ca 1 cm tjocka med 2 lager bitumen och ett frigolit.
De enda asfaltsmattorna jag kan hitta är biltemas och swedol som är 3-4 mm tjocka. Hjälper det då att lägga dubbla eller trippla lager eller ska jag försöka återanvända mina originalmattor? Typ limma fast dem med något?
Tacksam för svar.

43

Bitumenplattornas funktion är att dämpa resonansen i plåten dvs om du klappar till ett tomt oljefat så skrammlar det härligt, det resonerar vibrationer likt ringar på vattnet när du kastar en sten.
Ljudisolerar gör du med poröst matrial, olika poröst dämpar olika frekvenser.
Så för att summera, enbart bitumen dämpar bara plåtens egna skallrande
Bitumen samt skumgummi eller tygfibermatta dämpar ljud utifrån bilen.

44

Det här är en intressant diskussion. Jag tror mycket handlar om var man sätter dämpningen, snarare än vilket fabrikat man använder. Men det är klart, har man guldöron så kanske man hör skillnad? Jag kan inte de olika fabrikaten som nämns här, men har använt både en tunnare typ av "asfaltspapp" och den mer klassiska bitumenmattan och som jag ser det utesluter den ena inte den andra, utan att de har två olika funktion. Den tyngre bitumenmattan är för horisontellt montage och ev snedlutande "väggar", tex torpedväggen på en buss, medan den tunnare pappen lämpar sig för vertikalt montage tex i dörrar och karossidor.

Jag har dock inte vågat montera något i taket då jag hört historier om lossad isolering som sedan är väldigt bökig att få bort iom att det kräver en riving av innertaket (speciellt om man har "uppspänt" tak. Det vore intressant med åsikter/pointers här!

Sen ska man såklart inte glömma alla rosthål/borrhål och dåliga dörrlister som gör sitt till en bullrig kupé.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't