1 Senaste redigerad av tomlin (2023-05-21 10:19:19)

Hej alla, börjar närma mig folkvagnsvärlden igen så sakteliga. Vad anses vara en vettig åkmotor idag? Fantiserar om runt 100 hk och den ska tuffa och gå och klara sig med normal översyn.

Volym? Förgasare? Växellåda till? Prisbild? (Ville inte kapa den andra tråden som är igång). Har inga dragracingambitioner men är svag för riktiga Cal lookers med viss tilt åt gasser- och rejshållet (utseendemässigt alltså).

2

"vettig motor" är ett begrepp som inte är förenligt med "cal look"
i övrigt hänvisar jag till parallella trådar . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

tomlin skrev:

Hej alla, börjar närma mig folkvagnsvärlden igen så sakteliga. Vad anses vara en vettig åkmotor idag? Fantiserar om runt 100 hk och den ska tuffa och gå och klara sig med normal översyn.

Volym? Förgasare? Växellåda till? Prisbild? (Ville inte kapa den andra tråden som är igång). Har inga dragracingambitioner men är svag för riktiga Cal lookers med viss tilt åt gasser- och rejshållet (utseendemässigt alltså).

En frisk 1600 är ett bra val
Dit med 2st IDF  o ett bra avgas så bör man ha 65- 70 körbara hk
När man skall upp till 100 hk så början man trimma o då springer tusenlapparna i väg ( jpm  hade en 1600 på 105 hk för 45K)
Men skillnaden mellan en stor kubikare o en dragracing motor är ganska liten
Bara högre komp o fränare kam   
Byggkostnaden är för en Std 1600 i delar 14-16000 sen kommer jobb typ 40 timar ( plus maskinarbete )
Stor kubikare då är delarna uppe i 30+ beroende på vilken kvalitet man vill ha  runt 80-90 timmar i arbete 
Skall man ha fräna Cal looker prylar från den tiden  så får man hosta upp massa för detaljerna Typ fräna insug 6-8 k och uppåt
Det blir gärna en 80-100 för en storkubikare
V låda std är bra bara den är servad av någon som håller på med det runt 13K för sådant jobb

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Stort tack Micke för din input. Du tog upp precis det jag funderar kring.