1

Hur felsöker jag tändningen på bubblan systematiskt?
Har 12v fram till spolen, ingen gnista vid stiften.
Funkade inför vinterns dvala men vill inte nu när våren kommer.

Arvika

2

Kollat kamvinkeln ICQ/bs

Oloff skrev:

Hur felsöker jag tändningen på bubblan systematiskt?
Har 12v fram till spolen, ingen gnista vid stiften.
Funkade inför vinterns dvala men vill inte nu när våren kommer.

Vad är livet utan en boxermotor

3

Hann inte mer än trycka på skicka så kom grannen över, han tyckte nog jag såg rätt så vilsen ut.
Vi kollar brytarspetsarna sa han, vilket låg konstant ihop. Efter justering till 0.5 mm gick den igång så fint igen.

Arvika

4

Oloff skrev:

Hann inte mer än trycka på skicka så kom grannen över, han tyckte nog jag såg rätt så vilsen ut.
Vi kollar brytarspetsarna sa han, vilket låg konstant ihop. Efter justering till 0.5 mm gick den igång så fint igen.

Har du tändspole för brytare 
Om inte så äter det bytare
Det som skiljer är ohm talet på spolana
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Inte en susning faktiskt.
Hur mäter jag upp samt vilket ohm tal pratar vi om?

Kom av en slump över ett vems styrsystem så har som långtids projekt att konvertera den till insprut med förhoppning av att styra tändning i sommar om tid finns att skruva. Funkar det med "brytarspole" då eller måste jag byta ut den?

Arvika

6

Oloff skrev:

Inte en susning faktiskt.
Hur mäter jag upp samt vilket ohm tal pratar vi om?

Kom av en slump över ett vems styrsystem så har som långtids projekt att konvertera den till insprut med förhoppning av att styra tändning i sommar om tid finns att skruva. Funkar det med "brytarspole" då eller måste jag byta ut den?

Man mäter mellan utgången o + vad primär lindningen är
Nä det behöver du inte byta om du skall gå till det rumänska sprutet  ( brytar tändspole Ohm 2.5  elektronik spole 0.5-1.5 Ohm )
När du programerar tänd delen  kolla efter tändkurvor på vw fördelare så  kommer det bli bättre o lättare samtidigt
Ps glöm inte att ha map sensorn inkopplad sen att du har rätt upp laddnings tid i sprutet till spolen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

ICQ/ay
Har lite att plugga innan sprutat kopplas in.
Får ge mig ut och mäta vad för spole jag har

Arvika

8

Återigen efter vinterns dvala lyser tändningen med sin frånvaro.

Brytarspetsarna går isär iår.
12v på spolen.
Skapade gnista vid brytarspetsarna med skruvmejseln när jag glömde tändningen på och spetsarna låg isär.

Provar med tändstift direkt i spolen, med olika tändkablar samt startkablar mellan stift och batteri.

Har provat med 2 olika tändspolar.

Har sumrat så ena brytarspetsen har ständig jord samt att den andra får jord vid kontakt samt tappar jord när dom går isär.

Har ni en punkt lista att systematiskt gå igenom för att finna felet ?

Arvika

9 Senaste redigerad av Oloff (2024-05-23 20:33:31)

Hittade bättre begagnade brytarspetsar jag gick över kontakt ytorna med kniven och monterade, så var det liv i liket igen.

Tills förgasaren var tom så var han död igen, manuell fyllde flottörhuset så gick den tills den tömdes igen.

Det är skoj att vara bubbla ägare

Arvika