Jag har en dubbelports 1600-motor som jag tänkt slänga i min Baybuss.
När jag skulle montera avgassystemet som jag använt till en tidigare 1600-motor så passade det inte. Ca en halv cm för brett mellan utblåsen. Motorn är märk i blocket med: AS 41 och på generatortornet: 5545 AD-453577.
Den gamla motorn är märkt i blocket med: AS 21 och på generatortornet: 5645 AD-342045. Även den en dubbelportare.
Det hela påminner om den differens i utblåset som är mellan en 1200 och en 1600-motor. Vad kan detta handla om?
En följdfråga.....Kanske dum, men ändå.....När man bygger en motor på ett 1600-block, kan man då på något sätt byta cylindrar, vevstakar mm och därmed få en motor med kortare slaglängd....typ 1200? Och varför skulle man I så fall vilja göra detta? Denna motor lär enligt rykte ha byggts för att sitta i en 356: under tiden originalmotorn renoverades.
Du kan bygga en motor med 1200-vev och 1200 stakar och kolvar. Topparna kan vara 1300 dubbelport om det sitter såna på motorn.
Hej Jonas,
Frågan är inte dum, snarare mycket befogad. Ett block för en 1200-motor har 87 mm hål för cylindrarna. Block för 1300, 1500 samt 1600 har samtliga 90 mm hål för cylindrarna. Detta gäller block från 1961 fram till slutet av sextiotalet. De cylindrar som därefter tillverkades för 1200-motorer hade därefter samma diameter i basen som 13-1600, dvs 90 mm. Teoretiskt kan din motor vara en 1200 byggd på ett block från 1970 och framåt. Plocka av en topp och mät cylinderdiameter och slaglängd, så får du svaret. 77 mm cylinderdiameter = 1200 eller 1300. 64 mm slag = 1200. Teoretisk kan det naturligtvis vara en specialare med kort slag och ännu större cylinderdiameter.
Berätta gärna vad du finner!
Det räcker med en kompförhöjd 1600 för att få din 1/2cm missmatch..
Lättare att knåda ett ormbo än "original"...
/S
Jag har en dubbelports 1600-motor som jag tänkt slänga i min Baybuss.
När jag skulle montera avgassystemet som jag använt till en tidigare 1600-motor så passade det inte. Ca en halv cm för brett mellan utblåsen. Motorn är märk i blocket med: AS 41 och på generatortornet: 5545 AD-453577.
Den gamla motorn är märkt i blocket med: AS 21 och på generatortornet: 5645 AD-342045. Även den en dubbelportare.
Det hela påminner om den differens i utblåset som är mellan en 1200 och en 1600-motor. Vad kan detta handla om?
Om man skall vara riktigt noga satt aldrig en DP motor i en buss
Det var en H eller B märkt motor som var EP toppar
Nästa sak var att avgas systemet på en buss har ett avgasrör på vänster sida
Det går att montera ett sådant på 13-1600 motor modellen
Sen vilka bokstäver det står på blocket kan vara väldigt rätt eller fel
Nu när dessa motorer har gått 40 år o dom är renoverade ett flertal gånger ( då kan det vara massa blandade delar
Livs länden är begränsad på dessa maskiner runt 10000 mil brukar dom gå om man har bytt olja(500mil) o varit snäll mot dom
Som gubbarna skriver så får man öppna o mäta Även mäta bredden mellan avgas utblåsen på topparna
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hej Jonas,
Frågan är inte dum, snarare mycket befogad. Ett block för en 1200-motor har 87 mm hål för cylindrarna. Block för 1300, 1500 samt 1600 har samtliga 90 mm hål för cylindrarna. Detta gäller block från 1961 fram till slutet av sextiotalet. De cylindrar som därefter tillverkades för 1200-motorer hade därefter samma diameter i basen som 13-1600, dvs 90 mm. Teoretiskt kan din motor vara en 1200 byggd på ett block från 1970 och framåt. Plocka av en topp och mät cylinderdiameter och slaglängd, så får du svaret. 77 mm cylinderdiameter = 1200 eller 1300. 64 mm slag = 1200. Teoretisk kan det naturligtvis vara en specialare med kort slag och ännu större cylinderdiameter.
Berätta gärna vad du finner!
Förstår jag dig rätt så har samtliga sena motorer 90 mm bas i cylinderfoten och då kan detta vara en del av förklaringen.
Hängde däremot inte riktigt med på de olika slalängderna. Du skriver att 77mm = 1200 eller 1300 och att 64 mm är 1200?
Om det är ditsatt 1200 cylindrar på blocket och du vill byta till 1600, måste då kolvar och stakar även bytas?
Nästa fråga:
Är dubbelportarstopparna identiska mellan 1300 och 1600?
Förstår jag dig rätt så har samtliga sena motorer 90 mm bas i cylinderfoten och då kan detta vara en del av förklaringen.
Hängde däremot inte riktigt med på de olika slalängderna. Du skriver att 77mm = 1200 eller 1300 och att 64 mm är 1200?
Om det är ditsatt 1200 cylindrar på blocket och du vill byta till 1600, måste då kolvar och stakar även bytas?
Nästa fråga:
Är dubbelportarstopparna identiska mellan 1300 och 1600?
Slag länden finns i 64mm eller 69 mm
Cylindrarna har nästa samma mått i botten delen Det skiljer i överkant
Typ 1300 som har 90 mm och 1600 94 mm
Ja det är olika storlek på kolvarna typ 77mm 83 mm 85.5 mm (1300 1500 1600 ) ( man köper en komplett sats med kolv o cylinder )
Om vi tar toppar så skiljer det både mått och storlek på ventilerna
I dag är det svårt att hitta friska toppar
Men det går att köpa nya men bara 1600 toppar 1300 har jag inte hittat ny producerade
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Det räcker med en kompförhöjd 1600 för att få din 1/2cm missmatch..
/S
Menar du att differensen på en halv cm kan bero på att den är komphöjd? M.a.o kan det vara en 1600? ......och vad har man i så fall gjort för att komphöja, planat topparna?
Det kan hända att jag som amatörmekaniker inte riktigt är med på vad du menar.
Jonas A skrev:Jag har en dubbelports 1600-motor som jag tänkt slänga i min Baybuss.
Det hela påminner om den differens i utblåset som är mellan en 1200 och en 1600-motor. Vad kan detta handla om?Om man skall vara riktigt noga satt aldrig en DP motor i en buss
Det var en H eller B märkt motor som var EP toppar
Nästa sak var att avgas systemet på en buss har ett avgasrör på vänster sida
Det går att montera ett sådant på 13-1600 motor modellen
Sen vilka bokstäver det står på blocket kan vara väldigt rätt eller fel
Nu när dessa motorer har gått 40 år o dom är renoverade ett flertal gånger ( då kan det vara massa blandade delar
Livs länden är begränsad på dessa maskiner runt 10000 mil brukar dom gå om man har bytt olja(500mil) o varit snäll mot dom
Som gubbarna skriver så får man öppna o mäta Även mäta bredden mellan avgas utblåsen på topparna
Micke - Om man ska vara riktigt noga så satt det DP motorer i en jävla massa bussar... Alla late bay med 1600 motor org var DP
Relativt vanligt i Sverige, mycket vanligt utomlands.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Sten vW skrev:Det räcker med en kompförhöjd 1600 för att få din 1/2cm missmatch..
/S
Menar du att differensen på en halv cm kan bero på att den är komphöjd? M.a.o kan det vara en 1600? ......och vad har man i så fall gjort för att komphöja, planat topparna?
Det kan hända att jag som amatörmekaniker inte riktigt är med på vad du menar.
Yepp precis så!
Jag har planat mina 1600DP toppar ca 2,5mm* per styck för att i slutändan landa på 10:1 med lite karvning runt in o utblåsventilerna (un-shrouding).
Detta gör att min motor är 5mm smalare sida-sida mellan avgasportarna.
*circa 2,5mm, minnet
... men iaf mindre än 4mm/st...
/S
Naturligtvis har Sten rätt i att man mycket väl kan plana topparna flera millimeter för att öka kompressionen. Är det en sniktrimning av en gammal 1600 för att ersätta en Porschemotor är det inte helt osannolikt. Dock, med tanke på dagens tveksamma bensin är det mindre vanligt vid mera normal trimning.
Jag brukar nöja mig med runt 1 mm per topp av praktiska skäl. Dels dagens bensin, och dels för att det är enklare att få ett standardavgassystem att passa. De två millimetrarna löser man enkelt genom att fila till hålen i flänsarna en smula samt "matchporta" röret med avgasporten med en dremel eller en liten roterande fil.
Det är inte så att motorn är byggd för att köras på sprit?
Och visst är det så att 1600 dubbelport levde ett långt liv i transporter åtskilliga år efter det att typ 4 motorerna gjorde entré. I bortskämda Sverige har vi blivit vana vid att de flesta transporter har top-of-the-line motorer. Vi hade råd med det. Finns nog ingen annan marknad där så många T3 levererades med 112-hästkrafters WBX.
Glöm inte att 1600 dubbelport hängde med långt in i T3-eran i en stor del av världen. Googla "CT-engine". Typ 1 block (ungefär, fast med hydrauliska lyftare och oljefilter), 1600 cc, dubbelportstoppar och ett alldeles eget kylsystem med axiell fläkt!
Jonas A skrev:Förstår jag dig rätt så har samtliga sena motorer 90 mm bas i cylinderfoten och då kan detta vara en del av förklaringen.
Nästa fråga:
Är dubbelportarstopparna identiska mellan 1300 och 1600?Slag länden finns i 64mm eller 69 mm
Cylindrarna har nästa samma mått i botten delen Det skiljer i överkant
Typ 1300 som har 90 mm och 1600 94 mm
Ja det är olika storlek på kolvarna typ 77mm 83 mm 85.5 mm (1300 1500 1600 ) ( man köper en komplett sats med kolv o cylinder )
Om vi tar toppar så skiljer det både mått och storlek på ventilerna
I dag är det svårt att hitta friska toppar
Men det går att köpa nya men bara 1600 toppar 1300 har jag inte hittat ny producerade
/// Micke
Mycket mått och data. Nästa fråga är då: 1300 resp 1600 dubbelportstoppar, passar de till samtliga cylindrar(1200, 1300, 1600), eller hur ser detta ut? Är insuget lika mellan 1300 och 1600 dubbelportstoppar eller är dessa olika?
Mycket mått och data. Nästa fråga är då: 1300 resp 1600 dubbelportstoppar, passar de till samtliga cylindrar(1200, 1300, 1600), eller hur ser detta ut? Är insuget lika mellan 1300 och 1600 dubbelportstoppar eller är dessa olika?
Ja och nej, samt ja och nej.
Även om 1300, 1500 samt 1600-cylindrar har samma diameter för hålet i blocket skiljer de sig åt i topp-änden.
1300-toppar, både enkelport och dubbelport, har mindre diameter än 1500 och 1600, som har samma diameter.
Ventilstorleken och gjutningen är samma för 1300 DP resp 1600 DP-toppar. Naturligtvis finns det många olika gjutformar mellan åren som skiljer sig en smula. 1600 för typ 3 med insprutning har t ex en extra gjutning där temperatursensorn skruvas fast.
Dubbelports insug från en 1300 dubbelport passar på en 1600 dubbelport samt tvärtom. De är däremot inte likadana. Insug till en 1600 har lite större diameter där de gjutna ändrören ansluter på mittröret, vilket också är något större. Flänsen för förgasare på mittdelen till 1600 dubbelport är också större.
Jag håller själv som bäst på att sätta ihop en "sweep-the-floor" motor, dvs en blandning av överblivna begagnade delar som inte riktigt skulle hålla måttet för en helrenovering, men har så pass mycket liv i sig att det räcker och blir över. Således blir det en blandning av grejor från 1300 och 1600. Kolvar och cylindrar är 1600 (85,5 mm), men svänghjulet är 1300, dvs 180 mm. Motörn ska bara sitta en en enkel typ 1, så det kommer att funka precis lika bra. Kan dock inte rekommendera det i en lastad buss...
Insuget blir dubbelport från 1300, och förgasaren en 30pict i stället för en 34. Det kommer inte att märkas särskilt mycket i praktiken.
Jag tycker det är viktigare att förvärmningsröret inte är sönderrostat, och framför allt inte tilltäppt. Ett bra flöde för förvärmningen gör mer för körbarheten (med standardkam) än någon millimeter större innerdiameter på insugskanalerna. Funkar inte förvärmningen blir förgasaren mer en manick som blandar bränsledroppar med luft än en riktig förgasare.
Har du tagit bort ena toppen och mätt ännu? 
Glömde skriva att 1300-dubbelportstoppar enkelt (om man har verktygen) kan förstoras för att passa på en 1600.
Ett gammalt knep från tiden då det vimlade av gamla 1302-motorer för 1500 spänn på skrotarna. Ingen ville ha dem, utan alla fiskade efter 1600-motorer. Vad de flesta inte fattade var att lagerlägena i blocken (trots att de är identiska i gjutningen) nästan alltid var i mycket bättre skick än i 1600-motorer.
Nu verkar det tydligen som om man i Amerikas förenta stater har fått upp ögonen för de - i deras ögon - unika topparna 1300 dubbelport. Inga sådana motorer importerades officiellt till USA, utan alla DP var 1600. Det kanske bara är en fluga, men idag skulle jag tänka mig för en extra gång innan jag lämnat bort ett par tokfräscha 1300 dubbelportstoppar för upptagning för större cylindrar. Kanske.
Glömde skriva att 1300-dubbelportstoppar enkelt (om man har verktygen) kan förstoras för att passa på en 1600.
Ett gammalt knep från tiden då det vimlade av gamla 1302-motorer för 1500 spänn på skrotarna. Ingen ville ha dem, utan alla fiskade efter 1600-motorer. Vad de flesta inte fattade var att lagerlägena i blocken (trots att de är identiska i gjutningen) nästan alltid var i mycket bättre skick än i 1600-motorer.
Nu verkar det tydligen som om man i Amerikas förenta stater har fått upp ögonen för de - i deras ögon - unika topparna 1300 dubbelport. Inga sådana motorer importerades officiellt till USA, utan alla DP var 1600. Det kanske bara är en fluga, men idag skulle jag tänka mig för en extra gång innan jag lämnat bort ett par tokfräscha 1300 dubbelportstoppar för upptagning för större cylindrar. Kanske.
lånar tråden lite
Jean
Det är jätte brist på 1300 topparna
Så låt dom ligga kvar på hyllan
Där i mot finns det 1600 på eftermarknaden
Om man kollar på sprickor i toppar är det uteslutande 1600 som spricker men 1300 är ofta hela
Har en teori om detta Att det går mycket varmare i 1600 locken mot 1300 ( mer mattrial i cylindern så det blir bättre kylning på 1300)
Skulle man ta typ3 1600 så är dom mjuka i alun när man bearbetar dom men sitter samma gjutning på en typ 1 är dom hårdare i alun
Finns en annan sak till det går ofta försnålt på en 1600 mot 1300 Halsringen skiljer bara 0.5mm på dom förgasarna (31/34)
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Under tiden som den här tråden legat ute och jag erhållit massor av nyttig kunskap har jag gjort lite efterforskningar och lyckats spårat upp mannen som en gång byggt/renoverat denna motor. Han påstår sig bara använda 1600-komponenter men planar alltid topparna ca 2mm på var sida. Troligtvis har jag då svaret på frågan.
Nästa fråga blir då. Vart får man tag i ett avgassystem som har lite kortare avstånd mellan rören. Vill helst ha original , inte
ormbo. Någon som vet hur mycket som skiljer mellan 1200 och 1600- avgassystemet i avstånd?
Borgmästaren
Ta en dremmel eller ”miljonvarvare” till kompressor och slipa ur hålen till avgasbultarna 2mm i sidled så lär det passa
Mer passform än så har inte gamla piratavgas.
/Lasse
Ghia 57
Borgmästaren
![]()
Ta en dremmel eller ”miljonvarvare” till kompressor och slipa ur hålen till avgasbultarna 2mm i sidled så lär det passa![]()
Mer passform än så har inte gamla piratavgas.
/Lasse
Jo så kan man göra till de övre utblåsen....men de undre rören som kommer från värmekamrarna, hur får man dom att passa?
Vi pratar 2-3mm och det undre röret är väl 30-40cm långt och ska in i ett runt hål. Där det kan sitta lite snett utan att det märks eller läcker. Det lär funka.
Ghia 57
Vi pratar 2-3mm och det undre röret är väl 30-40cm långt och ska in i ett runt hål. Där det kan sitta lite snett utan att det märks eller läcker. Det lär funka.
Förmodligen har du helt rätt (som vanligt) Lasse!