1

Som rubrik säger.
Har lagt in i köpes åxå, men inga svar.
Testar här åxå.
Sitta på min Porsche Speedster replica.

2

https://www.ebay.com/itm/404196917195?m … media=COPY

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Tackar

4

Köpte dennas torkarmotor. Men eftersom jag bara tidigare grejat med 6V ser inte denna likadan ut.
Kan någon vänlig själ förklara var trådarna går till? Relä?

Post's attachments

Attachment icon 342373478_278423031190064_8312022689480262384_n.jpg 212.27 kb, 7 downloads since 2023-05-05 

Attachment icon 342375249_1273727153574128_7838129148631918049_n.jpg 144.87 kb, 4 downloads since 2023-05-05 

5

Marantz skrev:

Köpte dennas torkarmotor. Men eftersom jag bara tidigare grejat med 6V ser inte denna likadan ut.
Kan någon vänlig själ förklara var trådarna går till? Relä?

Om du gör rent bakom flatstiften  Så kommer du hitta Nr
Ser en 5a men kan vara 53 som är bosch nr
Det går att googla på bosch nr då kommer du hitta vad det är för
Lägger med en länk på det el ritning Se sid 6 så kommer du hitta motor (V heter torkar motorn ) o vad kablar går till
http://vwfiv.se/Repbok/14-Ovrigt.pdf

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Tack för svar Micke.
Som du kanske vet är detta till en Porsche replica.
Dvs att all kabeldragning är ny, dvs inte uppmärkta kablar.
Har en -50tals 2stegs dragknapp som ska kopplas till en 12V torkarmotor som ser ut som bilderna visar.
Kanske ett el-shema hade hjälpt, hatar detta med el som säkert de som följt mitt bygge vet om.
Ner till garaget för att göra som du säger Micke.

Post's attachments

20190824_185616.jpg, 330.05 kb, 1032 x 581
20190824_185616.jpg 330.05 kb, 13 downloads since 2023-05-06 

7

Tycker att bild 6 är mest likt vad jag har. Men på en av mina bilder sitter det en liten svart box. Någon säger att det är en broms för torkarmotorns stopp. Var kopplas denna?
Suck, får anlita min bilelektriker. igen. :-)




PPRMicke skrev:
Marantz skrev:

Köpte dennas torkarmotor. Men eftersom jag bara tidigare grejat med 6V ser inte denna likadan ut.
Kan någon vänlig själ förklara var trådarna går till? Relä?

Om du gör rent bakom flatstiften  Så kommer du hitta Nr
Ser en 5a men kan vara 53 som är bosch nr
Det går att googla på bosch nr då kommer du hitta vad det är för
Lägger med en länk på det el ritning Se sid 6 så kommer du hitta motor (V heter torkar motorn ) o vad kablar går till
http://vwfiv.se/Repbok/14-Ovrigt.pdf

8

Koomer att öoona ny tråd.

9

Marantz skrev:

Koomer att öoona ny tråd.

Om du har en 50tals drag knapp eller en 70tals knapp
så har dom samma siffror  Typ 53 är ett nr  på motor (V) och dragknapp (E)  Även buss ritningen Har dragknapp som heter E även den har nr 53
Man kan inte kolla på färger på kablarna  Man måste gå på NR
Om du kollar noga på den motorn du har köpt är det någon som har varit o löt dit några extra kablar till någon grunka
VW har bara flatstifts kontakter på motorn  Under flatstiften sitter NR typ 53 och så vidare 
Kollar du på på ritningen som är på sidan 9 ( som jag bifogade  så ser du knappen o motorn  Motorn har 53 53b 53a 53e  Dom går till knappen(E) lite högre upp med samma siffror med samma bokstäver   Vill du ha den gamla knappen(E) kollar du på bus/pickup ritningen där ser du knapp E med samma NR

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10 Senaste redigerad av Marantz (2023-05-07 12:11:19)

Någon sade att det kan vara en broms till torkar motorn. Stänger man av motorn bromsar boxen så inte torkar motorn fortsätter att gå.
Nu vet jag inte om detta stämmer, men boxen är VW märkt så ngt gör den.
Vet inte om jag kan ta bort boxen.
Ngn som vet?
Boxen märkt med: Beru Germany FK 102. 113 955 203
Googlar för att se vad jag hittar.
Det är avstörning för torkar motorn.

Nu till ngn som vet hur den ska kopplas?

11

Jag skulle fråga mig vad det står för NR där kablarna skall sitta som orignal på motorn
Då skulle jag tro det är samma nr på knappen
Ett avstörning skydd är en konding som som man montrar i mellan knapp o motor i vanligste fall
I en torkar motor brukar det sitta en brytare i växelen som gör den går till baka till 0läge men då måste kabel Nr stämma mellan knapp o motor
Om man följer NR som sitter på motor o Knapp brukar det funka till 99%
Men följer man inte bosch Nr är det jätte svårt att få till elen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke