1

Att hitta krossreferenser på internet är inte svårt, men att hitta ett filter som motsvarar frams hp1 som är lättillgängligt, dvs går att köpa över disk i Sverige, är inte lika lätt.

Så ngn av er som kör med oljefilterhållare som hittat ett annat filter som funkar och är mer lättillgängligt än FRAM HP1?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Ring till Custom speed parts.Dom har ett Mannfilter som passar.

3

kee skrev:

Att hitta krossreferenser på internet är inte svårt, men att hitta ett filter som motsvarar frams hp1 som är lättillgängligt, dvs går att köpa över disk i Sverige, är inte lika lätt.

Så ngn av er som kör med oljefilterhållare som hittat ett annat filter som funkar och är mer lättillgängligt än FRAM HP1?

Nu vill man inte åka med Fram filter sen tillverkningen har flyttat till KINA
Wix 51515 R finns på hansen racing ( mekonomen säljer deras produkter Även persåker speedshop har dessa
MAN  till typ 2 filter funkar bra också
K&N har också ( persåker speedshop
Om jag inte minns fel så passar volvo till 240/740/940 serien
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Jag köpte ett K&N filter av Göran på Logmech idag.
Fram filterna var slut - Samma storlek bara partikel filtreringen som skiljer sig.
Dom kör själv på K&N på hans sons race bubbla.
.
http://logmech.se/produkter/filter/

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

5

De flesta oljefilter har UNF 3/4 gänga, men finns vissa undantag. Volvo filter till B18, B20, B21... brukar fungera bra.

6

Jag köpte k/n filter häromåret.
Det gick i 5min innan det delade sig och all olja rann ut i carporten  ICQ/ai
Jag har kört HP1 i många år förut och jag har normalt och bra oljetryck.
Möjligt att det var ett fabrikationsfel på just detta filtret, men jag snålar inte igen. Nu kör jag hp1, lite dyrare, lite svårare att hitta kanske. Men lätt värt det.

Jag klagade hos vw firman jag köpte k/n filtret hos. Fick ett hp1 och ny olja som kompensation

Post's attachments

0F058F0D-8D07-4E36-9641-57727B3532DA.jpeg, 205.82 kb, 512 x 682
0F058F0D-8D07-4E36-9641-57727B3532DA.jpeg 205.82 kb, 150 downloads since 2023-03-17 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Hallå där
Jag använder Fram HP1 som jag alltid har ansett hålla bra kvalite.
Jag har ställt frågan till Fram:s support om deras filter är kinaskit eller vad som gäller.
//Janne

8

lasslo skrev:

Jag köpte k/n filter häromåret.
Det gick i 5min innan det delade sig och all olja rann ut i carporten  ICQ/ai
Jag har kört HP1 i många år förut och jag har normalt och bra oljetryck.
Möjligt att det var ett fabrikationsfel på just detta filtret, men jag snålar inte igen. Nu kör jag hp1, lite dyrare, lite svårare att hitta kanske. Men lätt värt det.

Jag klagade hos vw firman jag köpte k/n filtret hos. Fick ett hp1 och ny olja som kompensation

Jag hade volvo-filter på en tidigare ägd 2165 men det resulterade i exakt samma. Filtret rämnade vid uppstart å jag fick torka olja.

Det går inte studentsnåla sig ur filterkostnader på filter som faktiskt håller måttet. ICQ/bm

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-03-18 10:00:39)

Det där med kostnad billigt eller dyrt
Om man går i depån i us så är det lika många som kör Wix  som  K&N
För info är ett HP filter från början ett hydraulik filter som skall klara massa mer Bar i tryck än i en bubbla maskin
Då kanske man skall undersöka  varför och inte skylla på filtret

Men det med skjuta packning på filtret ( Man kan köpa filter med inbyggd   säkerhets ventil för slippa sådant)
Kanske man skall kolla hur hållaren är i vinkel på gängan 
Även denna sak kräver kvalitet
Peter Servais   Blev trött o började kolla hållare Inte fan var dom vinkel räta o packningen trycktes ut
Så ni kanske skall kolla upp dom om packningen blåser ut från filtret ( skulle tro där är problemet
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Fick svar från Fram:

Hello

There is a lot of rumors going round that Fram HP1 oil filters are made by pirat companies in China with everything but good quality.

Tell me I'm wrong and that this is just a bad rumor.

I have always used HP1 filters for my expensive engines and would like your confirmation that this is without risk.

BR
Jan
Arboga
Sweden

Svar:
That rumor is incorrect, here is the answer I got from the Fram program manager:

The HP1 is made in China for FRAM to our specifications.

It’s the same HP1 we have always had.

Best regards,
Martin
Email:  [email protected]

11

Jag kör med Passat 1.8 t oljefilter
Bosch 026 407 004 eller WIX WL7448

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

12

Det är intressant hur en diskussion om lättillgänglighet från start kommer att handla om kvalité? Kan ngn förklara detta för mig?

Jag har inte lagt ngn värdering i märket även om många jänkare själv bespottar fram. Det får stå för dem.

Mina egna efterforskningar har kommit fram till att filter till Volvos radfyra har samma mått men mindre kapacitet.  Har inte tagit reda på ev bypassventil? Vet inte hur det påverkar? Däremot har Volvos 160-serie precis samma filter enligt vad jag kunnat konstatera.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Det större filtret som satt på Volvo 164 är nog svårt att få tag i numera. Ersätts av det "vanliga" Volvfiltret som används till alla Volvo bensinmotorer från cirka 1963 till 1998. Bypassventilen i filtret ser till att motorn får smörjning även om filtret är täppt men hjälper inte om det är för högt tryck/mottryck i smörjsystemet vilket borde vara anledningen till att filtret spricker eller att packningen hoppar ur.

Filter till Volvo D24 har samma gänga men är något större, D24T ännu lite större.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

14

m02cjoho skrev:

Fick svar från Fram:

Hello

There is a lot of rumors going round that Fram HP1 oil filters are made by pirat companies in China with everything but good quality.

Tell me I'm wrong and that this is just a bad rumor.

I have always used HP1 filters for my expensive engines and would like your confirmation that this is without risk.

BR
Jan
Arboga
Sweden

Svar:
That rumor is incorrect, here is the answer I got from the Fram program manager:

The HP1 is made in China for FRAM to our specifications.

It’s the same HP1 we have always had.

Best regards,
Martin
Email:  [email protected]

Det finns inget företag som erkänner fel o brister
De är som en kund får metall i bröd  eller det är annan vikt på förpackningen  ( det händer i bland)
Ringer man kundkontakt eller mailar  så har det aldrig hänt och men får ett presentkort mot man får in varan
Det på går alltid en process på göra saker billigare så man  kan få in mer pengar i ett företag ( jobbade med sådant under några år )
Man skall alltid på på oberoende källor sen skall man vara kritisk o inte vara blåögd omen sak var sådan för  10 år sen är den garanterad modifierad för att den skall vara billigare att tillverkad på något sätt ( så funkar det på stora företag med cost save )
Vi köpte upp produkter o kollade hela tiden var man hade gjort för kjärna mer pengar o ett us företag har det i sitt dna
En kille som kollar filter i usa så kan man själv skapa sig en uppfattning
https://www.youtube.com/watch?v=lYExYD4 … xacoCamaro

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Eftersom att jag helst bara litar på egenupplevda erfarenheter tog jag med svaret från FRAM techsupporten som lite kuriosa.

Vem vet hur det ser ut i just dom exemplar av HP1 filter som jag råkar äga.

Men jag kommer definitivt att dissekera ett efter nästa byte för att stilla nyfikenheten.

HP-1 borde väl åxå vara lite overkill när man använder oljepumpslock med reduceringsventil (bortsett från bättre flöde)?

Provade att köra med ett Oberg-filter för 35 år sedan men övergav detta eftersom att härket led av kronisk inkontinens.

16

Beställde hem några sådana idag KONHP-3001 som ska motsvara HP1 enligt Hansen Racing

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

17

m02cjoho skrev:

Eftersom att jag helst bara litar på egenupplevda erfarenheter tog jag med svaret från FRAM techsupporten som lite kuriosa.

Vem vet hur det ser ut i just dom exemplar av HP1 filter som jag råkar äga.

Men jag kommer definitivt att dissekera ett efter nästa byte för att stilla nyfikenheten.

HP-1 borde väl åxå vara lite overkill när man använder oljepumpslock med reduceringsventil (bortsett från bättre flöde)?

Provade att köra med ett Oberg-filter för 35 år sedan men övergav detta eftersom att härket led av kronisk inkontinens.

Kör med ett Oberg filter på min maskin, har inte haft det problem du beskriver, var läckte det? Kunde vara intressant att få veta för att undvika liknande bekymmer framöver.  ICQ/ay

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

18

Oj om jag inte missminner så blev halvorna med tiden skeva vilket orsakade läckaget.
Kanske att jag drog ihop halvorna onödigt hårt vilket resulterade i detta.
Om du har ett sprillans nytt filter kan hända att det har tjockare gods.