1 Senaste redigerad av speedwagen (2023-02-26 11:07:10)

Jag vill öka rullomkretsen och få ner varvet. ICQ/bc 
.
Har nu 185/65-14 bak på min bay från -1975 som jag tror har en 002 låda med 5,43 utväxling.
.
Hur räknar man ut varvtalet tex. om jag håller 80kmh. ICQ/be
.
Och vad blir skillnaden om man byter tex. till 185/70-15
.
Och när jag ändå är inne på 15" - ser att många använder MB Vito fälgar 5,5x15 med ett et på Et60.
.
Kommer de inte fälgen långt in med et60 ? finns det några alternativ (vill ha plåt, liknande original.)

Post's attachments

Däck.jpg, 152.69 kb, 646 x 485
Däck.jpg 152.69 kb, 74 downloads since 2023-02-26 

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

2

Original däck är 185 SR 14 dvs fullhöjd .Profilhöjden är 82 tror jag. Idag kör man 185/75 -14 eller 185/80 -14.
Et60 får du inte dit det blir för trångt.

T2b taigagrön ´77

3

Grubban skrev:

Original däck är 185 SR 14 dvs fullhöjd .Profilhöjden är 82 tror jag. Idag kör man 185/75 -14 eller 185/80 -14.
Et60 får du inte dit det blir för trångt.

.
Aahha. då behåller jag 14" och sätter på 185/80 (ökar då rullomkretsen med 9.31%)
.
Så om jag förstår rätt? så om jag håller 100kmh med 185/65-14 - blir det 109,3kmh med 185/80-14 med samma varvtal.

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

4

Du får ner varvtalet med dryga 9% med rätt däckhöjd det gör stor skillnad.Kolla runt lite ibland är ett C däck billgare en ett vanligt.
Jag minns inte vilka däckdimension jag kör bak men dom är 195 eller 205/70- 15 och även ner jag kör 150km/t varva den inte för mycket.
Rätt däck gör skillnaden.

T2b taigagrön ´77