1

Hej,

Som glad amatör undrar jag vilken kulör som är mest förlåtande att lacka? tänker på solida kulörer.

Tänker mest på vanliga färger som svart, blå,röd, grön, grå mm mörka vs ljusa? 

Ös på med era erfarenheter av garage eller proffslack vilken färg man bör välja för att få till en acceptabelt resultat.

2

Är inte lackerare, men har granskat många lackresultat och -skador. Vit är mest förlåtande enligt min mening. Svart, blå och röd avslöjar mer.

3

Filimona skrev:

Är inte lackerare, men har granskat många lackresultat och -skador. Vit är mest förlåtande enligt min mening. Svart, blå och röd avslöjar mer.

Ok! Fått för mig att svart är rätt svårt att få bra?

4

Pratade med en lackerare och han sade: "Svart är svårast att lacka. Vitt är svårast att blanda till."

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-01-30 10:56:44)

Om vi tar basfärger
Mörka färger är svårast att lacka
Mörka färger är det som kräver bäst under arbete och svart i blå ton är värst (Lack firmorna lackar med ett tunt lager svart för man skall se bucklor o ojämnheter vid slipning)
Men det finns ljusa färger som är med dagens material jätte jobbiga  värst är Gul som man måste börja med vit grund färg sen ett lager vit färg
Vitt är lättast på många sätt men dagerns färger kräver att grundfärgen är väldigt lika topplacken
Exp   om man har en bil med en framskärm som har brungrund sen har dörren gul grund o karossen har vit grund
När man får ut bilen i solen  kommer det vara tre olika vita färger
Metallic är alltid  svårare än en bas färg
Candy är den som är svårast 
Det går jätte bra att lacka i garaget men häng upp plast efter väggarna (pressning funkar) o vattna golvet så brukare det funka bra
Långsam härdare så sjunker dammet ner i lacken   
Men det är som vanligt DYRA lack fabrikat funkar bäst
Ps bli inte förvånad om färgen är svindryr att köpa
///M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Är du en glad amatör så ska du tänka på att ha en ny ren spruta finns fullt dugliga på Jula för en dryg 500 ing. Välj en spruta med överliggande kopp för att minska risken att släpa över taket ex.vis. Sen har vi ekonomin en färgliter av riktig kvalitet kostar runt 1.500 idag sen tillkommer lika dyr härdare samt thinner har du inga kontakter och rabatter så är kostnaden för enbart lacken till en inte alltför stor bil 5-6.000 idag. För dig som verkar leta en solid färg och ev. göra en garagelack så är Temadur att rekommendera väldigt lättlagd och med bra torkning finns att få till dom flesta solida färger bara du har färgkoden och du får 3 liter färg en liter härdare och det thinner du behöver för både spädning och rengöring för c:a 1.500 du kan dessutom välja glans matt 20, sidenmatt 50, eller blank 90. Vitt eller silver är det som allmänt har använts om underarbetet inte är 100. Glöm inte att en bra grundfärg som också finns i temadur kan motverka mycket småskrugg som annars kan synas efter lack. Sen om det ser allt för jävligt ut så kan en mellanslipning och tre nya lager färg göra under.

7

ztadsbudet skrev:

Är du en glad amatör så ska du tänka på att ha en ny ren spruta finns fullt dugliga på Jula för en dryg 500 ing. Välj en spruta med överliggande kopp för att minska risken att släpa över taket ex.vis. Sen har vi ekonomin en färgliter av riktig kvalitet kostar runt 1.500 idag sen tillkommer lika dyr härdare samt thinner har du inga kontakter och rabatter så är kostnaden för enbart lacken till en inte alltför stor bil 5-6.000 idag. För dig som verkar leta en solid färg och ev. göra en garagelack så är Temadur att rekommendera väldigt lättlagd och med bra torkning finns att få till dom flesta solida färger bara du har färgkoden och du får 3 liter färg en liter härdare och det thinner du behöver för både spädning och rengöring för c:a 1.500 du kan dessutom välja glans matt 20, sidenmatt 50, eller blank 90. Vitt eller silver är det som allmänt har använts om underarbetet inte är 100. Glöm inte att en bra grundfärg som också finns i temadur kan motverka mycket småskrugg som annars kan synas efter lack. Sen om det ser allt för jävligt ut så kan en mellanslipning och tre nya lager färg göra under.

Instämmer i allt detta.  ICQ/ay
Kan tillägga att om du har en lite bulig kaross, eller spackel och sliprosor i gamla färglager (fuskat lite med underarbetet) ska du välja en ljus kulör. Nackdelen med ljusa kulörer är att springor som inte stämmer helt mellan dörrar och huvar mot kaross kommer att synas.
En blank svart eller mörk färg avslöjar varenda liten ojämnhet i underlaget. Men den är enligt mig lättare att lägga, då du ser om ytan blir blank när du sprutar.
En solid färg är betydligt enklare att få bra än en metellic.

Lycka till!  ICQ/br

8

Så sant så det är nackdelen med ljusa färger och vitt i synnerhet har man inte den rätta utrustningen för att trycka ut färgdimman så är det nästan fan slut att se hur mycket och var man lägger på och "blänket" kan lägga sig bitvis. Man får helt enkelt hänga med i svepen och försöka överlappa med 50-75% så gott det går. GOOD LUCK ICQ/ay

9 Senaste redigerad av Lennart (2023-02-04 16:42:36)

På tal om färgdimma så fastnar inte all dimma på bilen, utan hela garaget blir dimmigt och färgen fastnar på allt som finns där.
Så täck med plast som Micke tipsade, och ha ett ordentligt utsug. Och dammfritt luftinsläpp.
Men kanske viktigast är bra belysning så du ser hur lacken flyter ut och blir blank. (Precis innan du får ett rinn  ICQ/bh  )

10 Senaste redigerad av Mr 56 (2023-02-07 22:27:13)

Billackering är 5% lackering och 95% underarbete.
Jag Köper Tipros lackpacket hellack invändigt och utvändig med omlackning, kräver två st.
https://www.tipro.se/sv/artiklar/lackpaket-mi-2k-4.html

Lackar du från plåtrent så köper jag till en etsande grundfärg.

Sen är det bara att slipa spackla och slipa tills man tröttnar, sen går man in. Och börjar om igen efter några dar.

Det jag lärt mig på gamla dar är att  lägga på ett tunt lager sprayburkslack på grundfärgen som man sen slipar bort.

Börjar med 40, 120, 180, sen 320 och till sist 400 slipapper med sprayburkslack som jag slipar bort mellan varje varv:

Sen fuktar jag garage golvet och använder Tac Rag för att få bort ev damm.

Här kan du se hur jag gjorde.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 6&p=42
Fast du får bläddra på en del ;-)

Så här blev det , och frugan blev nöjd.
Happy Wife Happy Life

Post's attachments

IMG_20201025_140008b (Large).jpg, 613.5 kb, 1635 x 1080
IMG_20201025_140008b (Large).jpg 613.5 kb, 70 downloads since 2023-02-07 

"ljushuvud"

11

När jag en gång började sa min lärare att det absolut svåraste är att hitta på bortförklaringar dom gånger det går åt h-e. ICQ/ag

12

Hej 19610101

Nu är det fyra månader sedan du ställde din fråga.
Du fick flera genomtänkta och i mitt tycke bra svar, men du återkopplade inte.
Anser du inte att något av tipsen var värda att kommentera eller tacka för?

ICQ/an  ICQ/ac