Riktigt snyggt!! bra jobbat av era båda
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » The OldSpeed Outlaw - Typ1 1956
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Riktigt snyggt!! bra jobbat av era båda
TACKAR TACKAR!
Blir ju skitbra, ni är ett händigt par du och Elin.
Tror jag skall be dig om lite support gällande ljud för vår andra Tyska bummel, den behöver nog uppdateras lite från 8o tals Blaupunkt installationen.
Vi får ta och kolla på det
Under hela det här bygget och dom senaste typ 10 åren så har ja haft en person som alltid ställer upp, och utan han och hans driv å jävlar anamma så hade fan det inte blivit mycket gjort Anton Olsson
Jag har väl aldrig vart intresserad av å mecka motor, men tur för mig så gillar Anton sånt och börjar bli en jävla klippa på det.
När ja köpte den här ovalen så va tanken direkt trimmad 1600 då jag har motorer står.
30hästarn som satt i startades upp och gick på 3 men sen åkte den å lådan ut på annons.
numera sitter den i en patinerad Oval i England
Så jag fick tag i en 1300 singelport av en otroligt vänlig man vid namn kung Foppa. den hade gått å va ett säkrare kort
en det jag hade låg. efter att Anton tömt ur 1-2 liter vatten ur den luftkylda motorn så fick han tillslut igång den men första halvan av sommaren 2022 så satte vi igen förgasarn 3 gånger så den fick renoveras och gås igenom flera gånger.
Dock har mina tankar och intresse ändrats totalt under dom här 3 åren vi har hållt på med bilen. intresset har gått mer å mer åt att stoppa i nån mer passande motor för Oldspeed intresset kickade igång mer än vad ja hade trott.
Bye bye 30hästarn och orginallådan, ångrar ja att ja sålde? OTROLIGT mycket. lite lättnad är det att motorn behövde en helrenovering fick ja höra för några veckor sen)
Här är iaf 1300 som sitter i just nu. och lådan.
Men sen fick ja tag i 2 industri 30 hästare och nu börjar resan. mer om det laters
Tågresan slut..Over and out
Är något vackert med enkelheten hos en 25/30hk
Är något vackert med enkelheten hos en 25/30hk
Ja men det är ju det
Skåningen skrev:Är något vackert med enkelheten hos en 25/30hk
Ja men det är ju det
Japp håller med till 100%
Wow! Bra jobbat. Högtalarlösningen är ju helt galet bra. Imponerande!
Wow! Bra jobbat. Högtalarlösningen är ju helt galet bra. Imponerande!
Tack ja de vart en fullträff tycker ja
JimmyEriksson skrev:Skåningen skrev:Är något vackert med enkelheten hos en 25/30hk
Ja men det är ju det
Japp håller med till 100%
Hehe man skulle haft din kunskap i ämnet bara.
Jahapp!
Brandsprute motorerna lastas imorgon och får en resa norr ut till Pär i Stugun.
vad som kommer hända i trim vet ingen av oss än, pengarna styr.
Men en plan är väl att om båda motorerna är OK och frisk, så kan man ju bygga 2 motorer
och detta ska absolut inte va klart till i sommar. så den som väntar på... ja ni vet.
Men vi kör väl lite blandat som hänt under bygget då.
Hela tiden så har tanken vart att bilen skall kunna brukas året om. så det första jag gjorde när ja sålde Syncron va å beställa en Kina diesel värmare, 1200kr till dörren. funkar prima. hade dock den dold under baksätet först men efter en resa till Norrtälje så insåg ja att den behövde sitta fram så den
kunde blåsa bättre på rutan och även ner på fötterna.
Nu sitter den såhär. nytt avgas nu och pumpen är inte med på bild.
Displayen hamna i handsfacket bredvid DSP(stereon) kontrollen.
Sen hade man ordentligt med värme.
Fasen tågresorna går iaf fort när man sitter å skriver och laddar upp bilder.
mer updates sent ikväll
OK fälgarna å däcken då?
Här har ja väl sen innan ja köpte ovalen vetat hur jag ville att bilen skulle sitta på backen.
Har haft en ordentlig inspirationskälla och det är Erik Thomsen i USA. har följt hans bygge länge.
och bara älskade den stancen. receptet löd, 2 tum kortad framvagn (som kung Anton hamrade ihop.)
Erik kör med Michelin Xvx 185/70/15 i sverige kostar dom däcken runt 12papp, på tok förmycket så planen sköts på framtiden.
då kommer Anton, som för övrigt äger den här gröna sköna sommar smiskaren
Och säger ....ööö en kille på jobbet undrar om du kan blästra hans Volvo P1800 fälgar och du får behålla däcken som sitter på för dom har
rulla 100 mil på 20år men han ska byta....det är sånna du vill ha tag i.....ÅÅKAAJ rå hit dom jag blästrar...
Sagt å gjort, däcken va mint, MEN så här i efterhand när ja rullat en sommar så har nån eller alla en flatspot men vem fan bryr sig, fläsket studsar lite mer bara
Vackra däck. Michelin XVX 185/70/15
OK då va däcken fixade, nu va det fälgarnas dags..köpte ett par 356 kopior som ja tänkte köra med, men sålde dom till John som ja delar garage med för han vart less att ja han före han på annonsen min bil va fortarade minst 1 år från å bli klar så.
Hade ett par äkta 356 fälgar på G men dom fanns i Nederländerna och kunde levereras hit gratis....sen kom Covid(helvetet)
och den planen föll i stöpet. då fick det blir orginalfälgar så länge..
men färg, silver gick bort för det kör mer eller mindre alla med, och eftersom man har ett förflutet i japsbilsvärlden så finns det en fälg som har mer eller mindre legend status numera.
Volk Racing TE37
Sagt å gjort, en bekant på stans största pulverlack gjorde 2 prover men ingen av dom va i närheten, så ja börja kolla på sprayburkar,
och av en slump så hitta ja en som ja tyckte kunde funka, så efter mitt hemliga recept så vart det rätt färg eller vad ja va ute efter..
Lagomt nära nog
Men sen fick jag tag i ett par KPZ 356or i Dalarna och efter man tänkt ääää WTF! ingen mins en fegis så dom skulle hålborras som tänkt...
Fälgarna skulle hålborras lika många/några gamla Porschar på 50 talet så efter mycket fundering på hur man skulle göra en bra mall så tog Anton
fram en plåtsax å lekte, den varianten skulle funka så ja spendera en timme å göra en riktig mall å den mallen vart perfekt, fälgarna borrade med 4 olika borrar och tog en timme styck. bra mycke mindre än vad man trodde det skulle ta från början.
Alla fälgarna vart klar igår, så här kommer en bildbomb på processen.
Alla fälgarna skickades med express delux bud med en gammal kollega på mitt gamla bläster jobb 8 mil bort, dan efter va dom tillbaks alla 5..
ja man lär ju ha reservhjul också (skulle kunna va så att min ypperligt perfekta mall funkade lika bra om man vände på den, och sen inte märker nått förens man ska borra sista hålet närmast ventilhålet å märker att man har borra fälgfan 120 gånger fel
Zinga sinkgrund sen 2 lager Montana mattsvart(klart bästa färgen, hela La Cholita va lackad med sån, även Antons gröna, knappt nå slitage på La Cholita på 7 år.)
2 lager färg å 2 lager mattklarlack(även den från Montana)
i rätt ljus så blire det magiskt bra, i lite mörker eller skugga ser dom mer svart ut, just prefect
Dom här fälgarna tänkte ja slänga på vinterdäcken på och sätta på till Cold Balls 2023 som nu vart inställt...Sooom man har fixa å dona för att få ihop allt till 17 Februari... nu får vi ta nya tag å vänta ett år till. JÄÄÄLA SKIIITTT!!
Nu får dom vänta ett tag på bättre väder sen åker Michelinarna på till våren.
Over and out.
Eller vänta!
Kan ju slänga upp nån bild på spacerna också. fick hjälp av Johan Hägerström å svarva ett sett Porsche 356 Carrera spacers. det hade ja redan på Blåa 62an men nu skulle man åka med en bil med mindre puts så grejjerna skulle inte va blank.
Återigen så kom Anton med en brilljant idè. testa ugns rengöring... sagt å gjort nu ser dom inte ny ut längre. Bara göttit slitna.
På den tiden jobbade ja kvar på bläster jobbet så efter lite glaskule blästring så åkte ugnsrengöringen på.
Och det vart klockrent.
dom sattes direkt på i bak men nu när bilen skulle köras på vintern och framvagnen va kortat 2 tum så åkte det på ett sett i fram också. så däcken inte
skulle ta i på insidan.
Nuså over and out.
Fast man varit med i garaget å sett alla steg så är det riktigt roligt att läsa och se bilderna här. Har sagt de föut men tål att sägas igen, de blir riktigt bra
Mer då
i panelen jag gjorde istället för högtalargallret i mitten så ville ja ha Varvräknare/oljetemp/oljetryck.
Varvräknarn blir en historia i sig.
Jag bor i Gävle, men mammas sida av släkten bor i Östhammar 10 mil ner ut med kusten,
när ja va liten och upp tills 8-10års åldern så ägde mammas faster och hennes karl Tage Fastèn en gummiverksad i Östhammar. som även va en Gulf och senare en Nynäs mack. Där är man mer eller mindre uppväxt. Familjen har inga bilder kvar från den tiden och ja har sökt efter bilder då å då på nätet i 20år. igår gjorde ja ett nytt försök och fick napp direkt. dålig kvalitè så ja hoppas det kommer fram bättre bilder.
Mackens utsida är inte klar på flygfot. men det va riktigt kul å få se.
Otroligt kul å se efter 35år.
I sommras va jag å mor på tur och ja tänkte det är ju loppis i gamla macken, vi går in å kollar(#älskaloppisar )
Och SE PÅ FAN!
Där låg den, en VDO varvräknare till ett väldigt överkomligt pris
och kommer ja inte ihåg fel så va det en 57a. kan ha vart 56a(som bilen.)
den köptes då i den mack ja lekte i som barn, vad är oddsen?
Men med den där i baktanke och den ända bild ja haft på den macken på hårdisken så va man tvungen å göra en sak.
I September förra året när vi skulle ner till Norrtälje marknaden så skulle en bild tas så enkelt va det. drömmen är och hitta en bild då ytbyggnaden hade blivit klar efter Tage köpt fastigheten. men den här bilden är mitt i omställelsen från Gulf mack till Nynäs mack. och bygget av övervåning.
Oljetempen då.
Jag lyckades komma över en Moto Met........... tågresa slut... mer ikväll..
Åk lite längre trevlig morgon läsning. Oj nu ska jag kliva av tunnelbanan.
Så jäkla kul att kunna följa detta med tanke på din enorma känsla för detaljer in i absurdum. Vart man än tittar på bilen så hittar man alltid något nytt och efter varje kaffe & skitsnack i garaget så snurrar hjärnan i 10.000 varv och man är som speedad.
Never change Jimmy!
Åk lite längre
trevlig morgon läsning. Oj nu ska jag kliva av tunnelbanan.
19:57. nu har ja 50min på mig å göra ett inlägg får se hur långt man hinner
Trevlig läsning som vanligt Jimmy !
GB63VW62 skrev:Åk lite längre
trevlig morgon läsning. Oj nu ska jag kliva av tunnelbanan.
19:57. nu har ja 50min på mig å göra ett inlägg får se hur långt man hinner
Dålig dag för nätet på tåget så ja lag ner
Trevlig läsning som vanligt Jimmy !
Så jäkla kul att kunna följa detta med tanke på din enorma känsla för detaljer in i absurdum. Vart man än tittar på bilen så hittar man alltid något nytt och efter varje kaffe & skitsnack i garaget så snurrar hjärnan i 10.000 varv och man är som speedad.
![]()
Never change Jimmy!
ÄÄÄSHHH sluta
Fast man varit med i garaget å sett alla steg så är det riktigt roligt att läsa och se bilderna här. Har sagt de föut men tål att sägas igen, de blir riktigt bra
Hehe tack detsamma.
Då sitter man på tåget igen.
Mer smått å gott.
Bilen är ju byggd för att vara hobbybrukis året runt. och efter dom senaste dagarna så lär ja fan säga att man lyckats, lådan läcker olja vid stora gavlarna, vilket gör att man får pytsa i lite då och då. Men det får va så tills man hittar en ny vettig låda som man kan stoppa i en diff i. Motorn litar ja mer å mer på. har avverka 20snömil på en vecka vilket är förbannat kul. bildmys på det kommer framöver.
Tanken hela tiden har vart å kört upp till Cold Balls, men med en motorn man inte litar på och en låda som känns sådär så skulle den köras på trailer upp.
På Fredags kvällen kör dom iaf en rolig liten tävling..bäst belysning vinner å det behöver inte va mest belysning. för nåra år sen koom ja över en bild..
den här.
Nån form av iskontroll gjorde med folkvagnar för dom va lätta och tålde kyla är väl det ja fått fram.
Direkt när ja såg den tänkte ja.. jag har redan takräcket och jag har tillgång till dekalmaskin. nu drog det här projektet ut på tiden med nått år och ja han och byta jobb, men som tur va har man vänner med tillgång till rätt utrustning. Urban samma kille som gjort Telefunken emblemet styrde upp det.
Sen hade jag fått ett par gamla blixtljus av Mr Magnus Brink. och fabror Larsa Embretsèn bocka till ett litet plåttak till skylten.
Resultatet blev så här. och efter som Cold Balls 2023 vart inställt och ja inte kan hålla mig i ett år från och visa så....
Kul grejj som blev rätt ball.
Just ja!! Moto Meter mätarn. jag lyckade komma över en Moto Meter Oljetemps mätare, snygg gammal mätare som nu sitter i Alu panelen, och efter ja satt tillbaks allt så va det här ja insåg att ja fuckat upp. kabeln till mätarn sitter fast i mätarn å går igenom hela bilen. nu har ja hitta en VDO Oljetrycksmätare som ska i. men för att borra snyggt behöver ja ta ut panelen.....det betyder nu att ja lär dra ur hela kabeln ur bilen igen
Men Men.
Det va den resan det
Tack! Blir ju kanon
Skylten blev grym! Synd att eventet försvann dock men grymt jobbat.
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » The OldSpeed Outlaw - Typ1 1956
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.