1

Hej
Håller på med min 1302, den har haft en jobbig tid innan jag köpte den. Många vippbrytare mm. Ni känner säkert igen detta? Till mitt problem den laddar inte.

Lampan lyser, jag har bytt jordflätan mellan växellådan och chassit, generatorn laddar men relät släpper ingen laddning vidare till batteriet?

Har även strul med oljelampan, funkar när jag lägger kabeln mot motorn men inte när den sitter i givaren? Tänds inte någongång

Tack på förhand, hoppas på några tips från er

Jesper 1302

2

Om du sökt hade du kanske hittat detta

När det gäller oljetryckslampan så är det givaren eller så har du helt enkelt inget tryck.

Ta bort generator/fläktremmen, koppla loss ledningarna från laddningsregulatorn ("relät").
Lyft ut din blyackumulator ("batteri") och koppla pluspolen med hjälp av en ledning till ledningen som var ansluten till D+ på relät.
Den andra ledningen som kommer ut från generatorn , var ansluten till DF på relät, kopplar du till generatorns stomme.
Från minus polen på "batteriet" kopplar du en ledning till generatorns stomme.
Nu går generatorn som elmotor, under förutsättning att den är i skick. ta loss en av ledningarna från "batteriet", gör ett märke på generatorremskivan med tusch eller krita, koppla ledningen igen och bryt emellanåt och vrid generatorn så att kritsträcket kommer i olika lägen vid nya startförsök.
Om generatorn startar som elmotor från alla lägen så torde generatorankaret vara i skick. Då återstår fältlindningen. Koppla loss ledningen som normalt går till DF under det att generatorn snurrar som motor, nu skall varvtalet öka och momentet avta, eftersom magnetiseringströmmen upphör går generatorn endast på remanensen.
Om allt detta fungerar och din (bilens) laddningsregulator är i skick skall den nu efter inkoppling ladda. Denna kontrollmetod kan användas på alla Bosch 6 V och 12 V likströmsgeneratorer, som har yttre jordning. Däremot Bosch 24 V och Lucas har inre jordning och skall kopplas på annat sätt vid motorprovet. Är du osäker läs detta flera gånger så att inte generatorn skadas. Hoppas nu detta är till hjälp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G