1

Hej.
Vinter 20 minus, batteriet är dött ska ta hjälp av startkablar, det blir fel + hamnar på - och tvärt om. Det var ju helt korkat och dumt gjort. Kablar till stereon mm smälterihop innan jag hinner koppla bort startkablarna.

Själv är jag totalt rudis på el men har fått hjälp av en kille som renoverat veteranbilar och är typ ”maskinelektriker” eller vad det kan tänkas heta. Allt är igenomgånget och kontrollmätt, utbytt där det behövts osv.

Nu fungerar allt, förutom att generatorlampan i instrumentpanelen lyser redan då jag kopplar in batteriet. Det kommer en liten gnista mellan kabel och batteripolen när jag lägger på jordkabeln, fortfarande någon kortslutning tänker jag?

Vad som återstod när hjälpen försvann var generatorn och laddningsrelä. Jag byter laddningsrelä men problemet återstår. Laddningslampan i instrumentpanelen lyser bara jag kopplar in batteriet (ingen nyckel i tändningslåset).
När jag startar bussen slocknar generatorvarningslampan i instrumentpanelen.

Kan generatorn bli ompolariserad så + är - och tvärt om? Kan det vara felet? Eller är det bara att byta ut generatorn också?

Tacksam för idéer, Johan.

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-10-28 17:43:14)

Generatorn är inte inblandad så länge motorn inte är igång.

Laddlampan får plus från tändningslåset,och jordas i anslutningen på laddreläet, därför lyser den, när man slår på tändningern..
När man startar och generatorn börjar ladda stiger spänningen på uttaget på laddreläet, och då blir det 0V över lampan och den slocknar.

Jag skulle lossa anslutningen för ladd-lampan på reläet och se om lampan slocknar.
Gör den inte det, så kan man lossa matningen från tändlåset, slocknar den inet då
Så har nått gått varmt och smällt ihop nånstans .

Om det gnistrar lite vid batteri anslutning och inte ryker, så är det nog nått som drar lite ström troligen laddlampan.

Man kan polarisera generatorn och det rekommenderas ifall plockat isär den.
Men om den laddar vilket det tyder på när den slocknar vid start,. så är inte det problemet.

Utan laddlampan får spänning från nått annat håll än tändningslåset, så leta där.

"ljushuvud"