Det låter som en kombination av flera fel.
Om bilen startar och går en stund med den gamla fördelaren, men inte med den nya, låter det som om medbringaren (drive dog) längst ned på fördelaraxeln sitter 180 grader fel på någon av fördelarna. För att lossa den demonterar man först fjädern som sitter i ursparningen. Därefter slår man ut sprinten med en dorn. Detta kan i värsta fall kräva en hel del våld..
Du kan undersöka om det är detta som är fel genom att byta ut den fungerande fördelaren mot den nya, och samtidigt flytta alla tändkablarna två steg medurs i fördelarlocket.
Att bilen sedan stannar efter några minuter, men startar igen när du pillat på brytarna, låter underligt. Varför måste du "justera" brytaravståndet efter bara några minuter? Detta fel låter snarare som något bränslerelaterat. Om bilen stannar kan du öppna förgasaren (av med luftfiltret och fem skruvar) och se om det finns bränsle i flottörhuset. Är det tomt så är det nålventilen eller bränslepumpen som bråkar. Är bränslepumpen bra? Den läcker inte ned bränsle i blocket? Om du konstaterat att flottörhuset är tomt kan du lossa bränsleslangen från förgasaren och se om det pumpar bränsle då du kör på startmotorn. Gör det det är det definitivt nålventilen.
Du skriver att du köpt en fördelare "med vacuum" (från Classic VW). Tyvärr måste jag göra dig besviken... En sådan fördelare är inte alls avsedd för en 1200 från t ex 1963. De enda fördelare med vacuum som tillverkas idag är till för senare bilar. 1200 från 1961 till 1965 ska ha en fördelare där HELA förtändningen skapas med hjälp av undertryck. Den fördelare du köpt passar motorer där förgasaren är anpassad för att jobba med en fördelare med både centrifugalförställning samt vacuum. De fördelarna ska jobba med förgasare 31PICT samt 34PICT (och senare 30PICT-3). Vacuumsignalen från din förgasare blir helt fel. Sälj den till en kompis med en 1302 med trasig vacuumklocka istället. Den kommer aldrig att funka riktigt bra med din 28PICT. Visst kan man få bilen att fungera hjälpligt, men den kommer inte alls att gå lika fint som med en originalfördelare. Om du vill ha en 1200 34-hästare och inte har trimningsambitioner så blir det bara bra om du renoverar originalfördelaren, eller hittar en bra begagnad.
Skriv gärna och berätta vad som var felet!