1 Senaste redigerad av Wangen (2022-10-14 15:24:15)

Hej.
Ger snart upp.
Vw 1200 1963
Har bytt insug till ett som inte är igensatt.
Bytt tändspole.
Renoverat förgasaren
Köpte en fördelare med vakumklocka via Classic Vw
Justerat brytarspeten
Nya tändkablar
Nya tändstift denso efter läst på forumet om rekommendation.
135 i huvudmunstycke
Automatchoken fungerar

Med nya fördelaren startar inte bilen bara spottar till.
Fått info om att den kan vara monterad 180 grader fel. Men har testat och får bara i den på ett sätt. Piggarna är förskjutna åt ett håll och passar enbart på ett sätt.

Sätter jag tillbaka gamla fördelaren går bilen fint en stund. Ibland flera mil. Sen spottar den och fräser och dör. Justerar brytarspetsen igen och då går den en stund till.

Något tips? Vill hinna köra nåt med bilen i år ICQ/ab

2

Har du kollat att den får bensin? Har du kopplat tändspolen rätt?

3

stickan skrev:

Har du kollat att den får bensin? Har du kopplat tändspolen rätt?

Kontrollerat bensinen.

Spole kopplad som den gamla

4

Det låter som en kombination av flera fel.
Om bilen startar och går en stund med den gamla fördelaren, men inte med den nya, låter det som om medbringaren (drive dog) längst ned på fördelaraxeln sitter 180 grader fel på någon av fördelarna. För att lossa den demonterar man först fjädern som sitter i ursparningen. Därefter slår man ut sprinten med en dorn. Detta kan i värsta fall kräva en hel del våld..
Du kan undersöka om det är detta som är fel genom att byta ut den fungerande fördelaren mot den nya, och samtidigt flytta alla tändkablarna två steg medurs i fördelarlocket.

Att bilen sedan stannar efter några minuter, men startar igen när du pillat på brytarna, låter underligt. Varför måste du "justera" brytaravståndet efter bara några minuter? Detta fel låter snarare som något bränslerelaterat.  Om bilen stannar kan du öppna förgasaren (av med luftfiltret och fem skruvar) och se om det finns bränsle i flottörhuset. Är det tomt så är det nålventilen eller bränslepumpen som bråkar. Är bränslepumpen bra? Den läcker inte ned bränsle i blocket? Om du konstaterat att flottörhuset är tomt kan du lossa bränsleslangen från förgasaren och se om det pumpar bränsle då du kör på startmotorn. Gör det det är det definitivt nålventilen.

Du skriver att du köpt en fördelare "med vacuum" (från Classic VW). Tyvärr måste jag göra dig besviken... En sådan fördelare är inte alls avsedd för en 1200 från t ex 1963. De enda fördelare med vacuum som tillverkas idag är till för senare bilar. 1200 från 1961 till 1965 ska ha en fördelare där HELA förtändningen skapas med hjälp av undertryck. Den fördelare du köpt passar motorer där förgasaren är anpassad för att jobba med en fördelare med både centrifugalförställning samt vacuum. De fördelarna ska jobba med förgasare 31PICT samt 34PICT (och senare 30PICT-3). Vacuumsignalen från din förgasare blir helt fel. Sälj den till en kompis med en 1302 med trasig vacuumklocka istället. Den kommer aldrig att funka riktigt bra med din 28PICT. Visst kan man få bilen att fungera hjälpligt, men den kommer inte alls att gå lika fint som med en originalfördelare. Om du vill ha en 1200 34-hästare och inte har trimningsambitioner så blir det bara bra om du renoverar originalfördelaren, eller hittar en bra begagnad.

Skriv gärna och berätta vad som var felet!

5

En vanlig sak är om insugs packningana (ringar) kommer lite snett då går dom skit dåligt
Man måste byta dom varje gång  På en bil som man skruvade på satt det dubbla då blev det jätte knas
Lite vaccum läck där så blir det inte bra Sen det med dina brytare Har du rätt tändspole  den skall vara 3 ohm 
Skull det sitta en för elektronisk tändning äter den brytare  En sådan är i mellan 0,5-1,5 ohm

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jean Passepartout skrev:

Det låter som en kombination av flera fel.
Om bilen startar och går en stund med den gamla fördelaren, men inte med den nya, låter det som om medbringaren (drive dog) längst ned på fördelaraxeln sitter 180 grader fel på någon av fördelarna. För att lossa den demonterar man först fjädern som sitter i ursparningen. Därefter slår man ut sprinten med en dorn. Detta kan i värsta fall kräva en hel del våld..
Du kan undersöka om det är detta som är fel genom att byta ut den fungerande fördelaren mot den nya, och samtidigt flytta alla tändkablarna två steg medurs i fördelarlocket.

Att bilen sedan stannar efter några minuter, men startar igen när du pillat på brytarna, låter underligt. Varför måste du "justera" brytaravståndet efter bara några minuter? Detta fel låter snarare som något bränslerelaterat.  Om bilen stannar kan du öppna förgasaren (av med luftfiltret och fem skruvar) och se om det finns bränsle i flottörhuset. Är det tomt så är det nålventilen eller bränslepumpen som bråkar. Är bränslepumpen bra? Den läcker inte ned bränsle i blocket? Om du konstaterat att flottörhuset är tomt kan du lossa bränsleslangen från förgasaren och se om det pumpar bränsle då du kör på startmotorn. Gör det det är det definitivt nålventilen.

Detta skall jag absolut kontrollera. Bilen har dessutom släckt en del stift så kanske är relaterat till detta? Helt igensotade

Du skriver att du köpt en fördelare "med vacuum" (från Classic VW). Tyvärr måste jag göra dig besviken... En sådan fördelare är inte alls avsedd för en 1200 från t ex 1963. De enda fördelare med vacuum som tillverkas idag är till för senare bilar. 1200 från 1961 till 1965 ska ha en fördelare där HELA förtändningen skapas med hjälp av undertryck. Den fördelare du köpt passar motorer där förgasaren är anpassad för att jobba med en fördelare med både centrifugalförställning samt vacuum. De fördelarna ska jobba med förgasare 31PICT samt 34PICT (och senare 30PICT-3). Vacuumsignalen från din förgasare blir helt fel. Sälj den till en kompis med en 1302 med trasig vacuumklocka istället. Den kommer aldrig att funka riktigt bra med din 28PICT. Visst kan man få bilen att fungera hjälpligt, men den kommer inte alls att gå lika fint som med en originalfördelare. Om du vill ha en 1200 34-hästare och inte har trimningsambitioner så blir det bara bra om du renoverar originalfördelaren, eller hittar en bra begagnad.

Då får den gå till bättre behövande ICQ/ab Min förhoppning är att hitta en vettig 1600 och ha framöver. Tills dess blir det att åka runt med en original 1200.
Dum fråga hur renoverar jag en fördelare, vad behöver bytas? ICQ/ab

Skriv gärna och berätta vad som var felet!

Stort tack för ditt utförliga svar.

7

PPRMicke skrev:

En vanlig sak är om insugs packningana (ringar) kommer lite snett då går dom skit dåligt
Man måste byta dom varje gång  På en bil som man skruvade på satt det dubbla då blev det jätte knas
Lite vaccum läck där så blir det inte bra Sen det med dina brytare Har du rätt tändspole  den skall vara 3 ohm 
Skull det sitta en för elektronisk tändning äter den brytare  En sådan är i mellan 0,5-1,5 ohm

Tack, dessa är bytta till nya i samband med insugsbytet, testat med startgas kring dessa utan vandrande varvtal.

Jag får kontrollera detta med spolen då den är köpt efter Classic VWs kit som de har med 009 fördelare, fast valde att köra fördelare med vakumklocka.

Länk tändspolen nedan.

https://www.classicvw.se/tandspole-6-vo … cts_id/759

Tack för ditt svar

8

Wangen skrev:
PPRMicke skrev:

Tack, dessa är bytta till nya i samband med insugsbytet, testat med startgas kring dessa utan vandrande varvtal.

Jag får kontrollera detta med spolen då den är köpt efter Classic VWs kit som de har med 009 fördelare, fast valde att köra fördelare med vakumklocka.

Länk tändspolen nedan.

https://www.classicvw.se/tandspole-6-vo … cts_id/759

Tack för ditt svar

Det finns massa saker att köpa men är dom rätt
I min värld måste man mäta o kontrollera
Har du mätt upp komp trycket  för dessa gamla motorena  är inte i ny skick efter sina 50+ år 
Då går dom så där bra om man inte håller dom i skick  Tyvärr brukar inte vara som man tror
MAN BÖR STARTA MED ATT MÄTA UPP VAKUM SUGET I INSUGNINGS RÖRET
Med en sådan mätare kan man göra en kontroll på vakumet och även se hur skicket är på maskin https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016980
Sen skal du inte tro att en 1600 är bättre än en 1200 för 1200 är den slitstarkaste  som vw har byggt
Bara för info köp ingen beg maskin  skit pengar  satsa på en ny renoverad

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Hej
Verkar som problemet är löst.
Bytte kondensator och nu har bilen funkat bra och varit lättstartad.

Hoppas det håller i sig.

Stort tack för allas svar, guld värt!

10

ICQ/ay

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

11

Roligt att höra.
Det är alltid bra att att ha en kondning i reserv i handskfacket, eller hemma tillsammans med brytare.

"ljushuvud"

12

jag har alltid brytare, kondning o stift (+fläktrem lamporsäkringar . . . )

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

. . . ihop med lite lämpliga verktyg med mig i bilen.
(+bogserlina startkablar soppadunk)
ligger sällan ivägen

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

14

Junte skrev:

jag har alltid brytare, kondning o stift (+fläktrem lamporsäkringar . . . )

Sant! Word! Jag hade med en extra fördelare (pga svårt att byta brytare på vägen) men perfekt när min Pertronix bara märkligt dog (svag, ingen kraft, sen död under ≈ 10 minuter). Fördelaren tar lite mer plats, men jag har både fördelare, tändkablar och en tändspole i bilen (hade tändspole som dog för många år sedan också, dom blir rätt varma... )