Har nyss köpt en bubbla med motor nr f 0474543 1600cc cylindrar , ormbo och dp toppar. Solex 30 pict 2 förgasare och 0 231 137 011 fördelare. Gissar att det är ett ihopplock av vad man hittat?
Har bara kört den upp och ned på gatan ett par gånger.
Den vill gärna tjuvstanna för mig vid tomgång /nedvarvning, så börjar utveckla en teknik att bromsa med tårna och gasa med hälen.
Sitter eftermarknad remskiva graderad runtom. Tuschad vid 7.5 grader dock stod den på 30 grader.
Ställde den 10 grader utan vacum signal, närmade jag mig 7 grader eller lägre tappade den varv/ork.
Utan vacum signal ändrade sig inte tändningen med varv, skall det vara så. ?
Med vacum signal var det 35 grader fullt utslag.
Svårt att avläsa med ormbot ivägen, men nära sanningen iaf.
Har inte känt på många rotor förr men tyckte denna kunde röra sig väl mkt fram och tillbaka, axeln följde med till vissdel. Axeln kunde röra sig upp ned. Tyckte inte jag kunde vicka axeln i sidled.
Hur skall en fördelare kännas?
Vart skall jag lägga krut för att få en bra fungerande motor som jag kan lita på?
Högst ovetenskaplig iakttagelse är att cylinder 1 verkar gå kallar än dom andra om jag känner med händerna på avgasrören nära cylindrarna.
Som bonus fråga slår det i karossen vid gupp och vissdel häftigare gassläpp/pådrag efter varandra, känslan säger lös bakaxel. Är det bara att jaga lösa bultar eller vad skall man leta efter.