1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2022-10-04 21:14:03)

Söker en og begagnad eller nos bakre bromstrumma

Ingen nyproduktion (brasiliansk? mexikansk?) den nuvarande, fabriksny (brasse eller kina kanske?) köpt hos en större svensk vw butik har tappat gängorna i 3 hål!

nuvarande är 24cm i diameter kan mäta mer om det behövs

smsa noll sju noll noll 369640 är inte så ofta här

Post's attachments

bakre bromstrumma.jpg, 95.56 kb, 750 x 563
bakre bromstrumma.jpg 95.56 kb, 94 downloads since 2022-10-04 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Ser ut som en Typ 1 trumma? Här finns nya TYSKA https://vwcustomspeed.com/produkt/Broms … 58-67-tysk

3

Hur kan en bromstrumma tappa gängorna om man drar med momentnyckel och inte drar snett. Under 50 års tid med VW har jag aldrig lyckats dra sönder gängen i en bromstrumma. jag drar aldrig med mutterdragare och jag smörjer skruven med fett och sätter dit för hand. drar sedan med momentnyckel. Enda gången gängen var paj var på min vardagsbil när en däcksverkstad hade bytt till vinterdäck. På våren när jag skulle byta till sommardäck gick 4 av fem pinnskruvar i trumman av då säckert 90 procent av alla däckverstäder aldrig drar med moment utan mutterdragarens storlek och kommpressorns storlek avgör momentet. Därför byter jag alltid mina egna däck.

4 Senaste redigerad av luftgekühlt (2022-10-05 09:02:33)

P. skrev:

Ser ut som en Typ 1 trumma? Här finns nya TYSKA https://vwcustomspeed.com/produkt/Broms … 58-67-tysk

Cool! Super, tack för info!

Om inte jag hittar en nos från 50-60 talet slår jag till.

Bra tips. Letar fortsatt efter en og tysk bakre bromstrumma. Gärna nos men begagnad duger också.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

5

Hans Landelius skrev:

Hur kan en bromstrumma tappa gängorna om man drar med momentnyckel och inte drar snett. Under 50 års tid med VW har jag aldrig lyckats dra sönder gängen i en bromstrumma. jag drar aldrig med mutterdragare och jag smörjer skruven med fett och sätter dit för hand. drar sedan med momentnyckel. Enda gången gängen var paj var på min vardagsbil när en däcksverkstad hade bytt till vinterdäck. På våren när jag skulle byta till sommardäck gick 4 av fem pinnskruvar i trumman av då säckert 90 procent av alla däckverstäder aldrig drar med moment utan mutterdragarens storlek och kommpressorns storlek avgör momentet. Därför byter jag alltid mina egna däck.

Du beskriver exakt min undran, min erfarenhet, min upplevelse, min hemska upptäckt, mina konklusioner och min plan för framtida agerande.

Jag gör dina ord till mina. Tack!

6

Söker fortsatt efter bromstrumma bak Typ 1

7

Jo, sant, väldigt ovanligt. Men det har hänt mig en (1) gång. Lyckades få tag på ett helicoil-kit (gällde M14x1,5 men M12x1,5 är inte heller så vanligt). Vill minnas att det var en liten firma i Ystad. Inte ohemult dyrt heller.

8 Senaste redigerad av luftgekühlt (2022-10-09 11:22:39)

Söker fortsatt efter original tysk (gammal) bromstrumma bak till Typ-1 se bild trådstarten