1

Jag har ett återkommande problem med 56:a bussen då den har luftfjädring så beter sig drivaxlarna när jag höjer och sänker. Mest i högt läge då pallar de inte och "hoppar" ur läge. Jag bytte damasker häromdagen med en mycket erfaren mekaniker som hjälp men lika förb... så rasade yttre knuten igen. Det är precis som om axeln är för kort eller knuten för smal... vinkeln på axel-knut blir stor och det ser inte bra ut. om det låter vettigt.

Han menar nu att jag behöver leta andra knutar som är bredare, ex vis från Golf menar han. Har någon här erfarenhet eller tips så har jag mer att gå på ICQ/ag

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2

Jan-Iver skrev:

Jag har ett återkommande problem med 56:a bussen då den har luftfjädring så beter sig drivaxlarna när jag höjer och sänker. Mest i högt läge då pallar de inte och "hoppar" ur läge. Jag bytte damasker häromdagen med en mycket erfaren mekaniker som hjälp men lika förb... så rasade yttre knuten igen. Det är precis som om axeln är för kort eller knuten för smal... vinkeln på axel-knut blir stor och det ser inte bra ut. om det låter vettigt.

Han menar nu att jag behöver leta andra knutar som är bredare, ex vis från Golf menar han. Har någon här erfarenhet eller tips så har jag mer att gå på ICQ/ag

Det där med max vinkel på en lubroknut  är ett ständigt problem även på Suvar
Bmw har problem Volvo har problem med samma sak som du har  om man har en förstor fjädrings rörelsen
Det finns offroad knutar men dom är glappiga som skall klara av mer vinkel
Man kan även ta bort dom yttre lås ringana så splinsen glider i knuten men det är inte hundra men det funkar hyfsat
Men är är fjädrings rörelsen länd som är problemet att an sliter loss knuten centrum från yttre delen
Det är ett jäkla mätande om det skall bli bra utan trubbel med vinklar o länder på drivaxlana
Om knuten hoppar ur är vinkelen förstor i grader mot drivaxelen Om jan inte minns fel är det 1.5 grad från rakt läge
Men i bland är drivaxelen är förkort för den vinkelen då ploppar knuten ur
Golf använder på den inre knuten som man har på bubbla  men Den yttre knuten är en annan typ för den skall klara svänga o fjädra samtidigt
Om jag var dig skulle jag mäta vinkel o länd på drivaxel Skulle tro det är typ 10-15 mm förkorta drivaxlar om dom sitter på en buss
Intet jag vill rekommendera men ta bort låsringen vid knuten som sitter vid lådan  kan det lösa sig men det är ingen säker lösning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke