Detta är en intressant fråga.
Den hör egentligen hemma i diskussionen om 25-hästarsstakar.
VW-motorerna har ju kolvbultshålet placerat på så vis (sett bakifrån motorn) att cylindrarna till höger (1 och 2) har kolvbultsborrningen förskjuten en smula uppåt i förhållande till vevaxelns centrum, och cylindrarna till vänster (3 och 4) har kolvbultscentrum förskjutet en smula nedåt. Detta är helt i enlighet med "desaxe-principen" (desaxe är egentligen bara franska för "obalanserad", eller egentligen "inte riktigt i linje", typ.).
Detta innebär paradoxalt att det teoretiskt finns TVÅ top dead center; en för kolvarna och en för vevaxeln
I de flesta fall brukar man ordna den offset som krävs genom att ha ett något förskjutet kolvbultscentrum. På så vis minskar man påfrestningarna när vevstaken når TDC. Vevstaken behöver inte direkt smälla i kolven och omedelbart gå från "uppåt" i cylindern till "nedåt", utan vevstaken går teoretiskt lite i en bågform, på grund av kolvens obetydliga tiltning.
Det är dock aktuellt med offset både i X och Y, dvs både genom att kolvbultsborrningen är eccentrisk (vilket hanterar scenariot enligt ovan) samt genom en vevstake som också är "offset". Det senare hanterar offset åt sidorna.
Detta innebär att den vertikala mittlinjen genom cylindern inte linjerar exakt med mitten på vevlagerna. Det är denna offset som man åstadkommer med eccentriska vevstakar.
Just my 50 cents. Detta är också lite intressant på de brittiska parallelltwinnar som kör samma princip. (Norton Commando, t ex).