1

Det där med knoppar på vevstakar för att de skall vändas "rätt" vet jag om och har applicerat.

Att VW på 60-talsmotorer hade vertikalt förskjuten vevaxel relativt cylindercentrum för att minska klatter (Desaxe) vet jag oxå om.

Varför finns knopparna, varför vända stakarna "rätt", jag hävdar att det inte kan ha med desaxe att göra.....

/intresseklubben

2

Detta är en intressant fråga.
Den hör egentligen hemma i diskussionen om 25-hästarsstakar.

VW-motorerna har ju kolvbultshålet placerat på så vis (sett bakifrån motorn) att cylindrarna till höger (1 och 2) har kolvbultsborrningen förskjuten en smula uppåt i förhållande till vevaxelns centrum, och cylindrarna till vänster (3 och 4) har kolvbultscentrum förskjutet en smula nedåt. Detta är helt i enlighet med "desaxe-principen" (desaxe är egentligen bara franska för "obalanserad", eller egentligen "inte riktigt i linje", typ.).

Detta innebär paradoxalt att det teoretiskt finns TVÅ top dead center; en för kolvarna och en för vevaxeln ICQ/ag

I de flesta fall brukar man ordna den offset som krävs genom att ha ett något förskjutet kolvbultscentrum. På så vis minskar man påfrestningarna när vevstaken når TDC. Vevstaken behöver inte direkt smälla i kolven och omedelbart gå från "uppåt" i cylindern till "nedåt", utan vevstaken går teoretiskt lite i en bågform, på grund av kolvens obetydliga tiltning.

Det är dock aktuellt med offset både i X och Y, dvs både genom att kolvbultsborrningen är eccentrisk (vilket hanterar scenariot enligt ovan) samt genom en vevstake som också är "offset". Det senare hanterar offset åt sidorna.

Detta innebär att den vertikala mittlinjen genom cylindern inte linjerar exakt med mitten på vevlagerna. Det är denna offset som man åstadkommer med eccentriska vevstakar.

Just my 50 cents. Detta är också lite intressant på de brittiska parallelltwinnar som kör samma princip. (Norton Commando, t ex).

3

Gör ett fullskaleförsök så hör du klart och tydligt varför du bör vända dom enligt boken. Inom Formelvee fanns en skröna om att man fick mer hästar genom att vända kolvarna fel och även stakarna. Har hört resultatet och tvivlar på att oljudet ger mer hästar. Lite som att borra hål i ljuddämparen så att det låter somen trimmad motor men oljud är inte alltid mer hästar.