1

Hej på er alla kunniga.

Jag har en t1 1971 med en 1300 motor från 69 har jag kommit fram till. Jag har ägt bilen i snart 10 år men 8 av dom har den stått på ett magasin torrt och fint.
Det har varit småbarnsår, husrenovering och allmänt mycket i livet så bubblan fick vänta.
Men nu i år ska vi gifta oss jag och min sambo, då kom vi på att vi ska åka i bubblan till vigseln.

Nu till problemet: den fan startar inte... ICQ/bu
Jag började med i våras att byta startmotorn för den ville inte gå (bytte även kabeln fr batteriet) sen hade jag beställt en packningssats till förgasaren, så förgasaren har jag haft isär och gjort rent.
Jag får bränsle ifrån pumpen. Jag har bytt bränslet till nytt.

När jag hade gjort det å den fortfarande inte gjorde ett enda tändande så började jag att felsöka tändningen.
Kom fram till att jag inte fick nån gnista. Ok tänkte jag får en ingen gnista så kanske tändspolen är kass.
Köpte en ny och monterade. Fortfarande inget liv.
Blev sur och gav fan i bubblan några dagar. Men sen hade jag en kväll över så gick ut i garaget o tittade på tändfördelaren. Gjorde rent och plocka isär. Filade till prytarspetsen och gjorde rent kontaktytor på rotor och fördelarlocket. Fortfarande ingenting...

Plockade bort fördelarna och monterade isär den. Då är det en lite jordfläta som går från axeln som brytarspetsen sitter på och godset i fördelarna. Den var helt ärgig och dessutom av. Fel hittat tänkte jag och beställde ny fördelare. Beställde även med nya tändkablar och tändstift (trots att jag visste att jag bytt stiften innan jag ställde in den.)

Så nu sitter jag här, har satt dit dom nya grejorna allt enligt konstens alla regler, men ändå startar den inte..
Min ena fundering var, och den infon har jag inte hittat själv, när markeringen på remskivan är uppåt vilken cylinder ska rotorn peka på? Alltså vilken utgång på tändfördelaren? Tändföljden är ju 1-4-3-2 enligt instansen på motorn.
Har gnista på stiften.

Förlåt för ett långt inlägg men hoppas ändå på hjälp ICQ/ad

PS. Bröllopet är den 16 juli så det börjar bli lite tajt. DS

Mvh
Johan

2

Avhandlas här.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19516

"ljushuvud"