1

Hej  People kanske något  har info eller möjligheter om hur man ska byta vanlig låda till automat på en VW Bubbla 67  1500 type1 Är själv  amputerade och kan inte köra  med vänlig låda .  Stor tack i förhand  Miro ICQ/bc
0721815105

2 Senaste redigerad av Sten vW (2022-06-14 10:00:13)

Dessa gamla automater är nu väldigt ålderstigna (de flesta från 1968 års modell då de introducerades).
Dessa automater är om jag minns rätt inte som vanliga automater, man växlar manuellt och de kopplar ur när man tar tag i växelspaken.
De flesta bubblor som haft automat har nog konverterats till manuell låda, de automatiska lådorna som togs ur är det nog få som sparats på.
En manuell 67:a har pendelaxelbakvagn, automat bilarna hade IRS bakaxel, IRS bakaxelkonvertering skulle behövas om konvertering för att passa automatlådan är målet.

Frågan är om inte något servosystem som styr kopplingen med något handreglage på växelspaken och den vanliga manuella lådan skulle vara en mer framkomlig väg...

Dvs massor med jobb skulle det bli, kanske bättre annonsera efter en automatbubbla.

/S

3

Enklast är att försöka hitta en 68 halvautomat bil och ta schassie från..

Grejer som behövs
En låda
2 drivaxlar
Det pneumatiska systemet med tank och ventiler.
Växelspaken med brytare
Oljepump en  dvs en dubbel variant som dels pumpar motorolja och hydraulisk oljan till turbinen..
Och ett irs schassie..
Jag har en lådan och en spak. Dock ej trycktanken eller olje tanken.
Ej heller pump och rör då dom gick norröver till en behövande...
Lådan är 2 växlad + back som nämns ovan..
Kompisen har schassie .... men vill inte sälja.. tanken var att bygga ett porsche Speedster bygge på det.

Så inte direkt snabbt och lätt.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Typ 3 hade väl ”riktig” automat på 70-talet?

1956.... rester av en enkelhytt

5

kopperhead skrev:

Typ 3 hade väl ”riktig” automat på 70-talet?

Ja men den får inte plats mellan ramsnokarna bak.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ok  ICQ/ay

1956.... rester av en enkelhytt

7

Lådor till typ1 automat finns, likaså oljepump och diverse annat. Säljer gärna om någon är intresserad, finns i Österbotten och kan tas med till Västra grannlandet i något skede.

8

Skratta inte nu, men en sak som slår mig efter att ha lyft ut motor och låda i en av vinterbilarna (Lupo 3L) skulle vara att anpassa växlings- resp kopplingsroboten från en sådan Lupo. Växelroboten är en sinnrik konstruktion som gör exakt samma sak som vi förare gör med växelspaken. Drag-tryck och vrid i två riktningar. Kopplingsroboten sköter... kopplingen. Det är en liten hydraulcylinder som drar i en 15 cm lång wire, som i sin tur är fäst i urtrampningsarmen på en manuell växellåda. Det borde gå att anpassa till vilken koppling som helst. Sedan ett litet kirurgiskt ingrepp i ramtunneln, och in med en Lupo-växlingsrobot där. Två paddlar på ratten för att växla upp och ned. ICQ/ab

9

Jean Passepartout skrev:

Skratta inte nu, men en sak som slår mig efter att ha lyft ut motor och låda i en av vinterbilarna (Lupo 3L) skulle vara att anpassa växlings- resp kopplingsroboten från en sådan Lupo. Växelroboten är en sinnrik konstruktion som gör exakt samma sak som vi förare gör med växelspaken. Drag-tryck och vrid i två riktningar. Kopplingsroboten sköter... kopplingen. Det är en liten hydraulcylinder som drar i en 15 cm lång wire, som i sin tur är fäst i urtrampningsarmen på en manuell växellåda. Det borde gå att anpassa till vilken koppling som helst. Sedan ett litet kirurgiskt ingrepp i ramtunneln, och in med en Lupo-växlingsrobot där. Två paddlar på ratten för att växla upp och ned. ICQ/ab

Så vad händer... är det att man släpper bromsen/ gasar som kopplar i växeln? Spännande... bubbla med paddelväxling.. måste man växla eller kan den sköta byte upp och ner?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Det är där mjukvaruspecialisterna kommer in i bilden. På en Lupo 3l kan man välja mellan att låta roboten sköta all växling, eller att själv växla upp resp ned genom att föra växelspaken framåt och bakåt. Bilen har bara gas- och bromspedal, så kopplingen sköts automatiskt även om man väljer att själv växla.
I automatläget finns det möjlighet att välja ett "ECO-läge". Då har bilen bara en sak i huvudet, nämligen att minska bränsleförbrukningen så mycket det går. I detta läge begränsas även toppeffekten. Dessutom vill bilen så snabbt som möjligt växla upp till femmans växel. Accepterar man detta går det att komma 100 kilometer på 3 liter drivmedel, därav namnet. Förbrukningen var radikal när bilen lanserades för drygt tjugo år sedan, och är fortfarande mycket angenäm. Jag har på motorväg mellan Sörmland och Skåne kommit ned i 0,27-0.28 liter milen vid en snittfart av ca 100 km/tim.
Elaka tungor säger att Volkswagen förlorade 5-7000 euro på varje tillverkad bil, men de ville ändå göra ett statement om vilken förbrukning som var någorlunda realistisk att uppnå i slutet av förra årtusendet. Bilen är lowtech och hitech på samma gång. För viktens skull saknas sådant som centrallås, A/C, servostyrning, elhissar etc. Det som finns kvar är däremot optimerat på ett fantastiskt vis. Magnesiumfälgar, som väger 4,6 kilo (!). Originaldäcken (Bridgestone 155/65-14) hade kolfibercord, men tillverkas tyvärr inte längre. Främre hjälpram, stötdämpare, bromsok med mera - allt detta är tillverkat i aluminium, liksom dörrar och huvar. Drivaxlarna är ihåliga (!). Bromstrummorna bak är också av aluminium. Rutorna är av tunnare glas för viktens skull, och backspeglarna är mindre för luftmotståndets skull. Hjullager fram och bak är kullager med särskilt lågt rullmotstånd. Stolarnas chassin är naturligtvis av aluminium.

Hur som helst, original mjukvara är optimerad för en motor som i princip aldrig ska varva mer än 2000-2500 varv/minut. Ska man anpassa växlingsroboten till en luftkyld VW var min tanke bara att anpassa den för att kunna växla (och koppla) "manuellt", med paddlar eller kanske rentav med originalspaken...

11 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-06-16 07:38:06)

Det kanske är att svära i kyrkan lite, men en elmotorkonverting borde lösa mycket av problemet.
Behovet av koppling utgår ju, och man kan styra motorn med en spak på ratten , och sen köra med det vanliga staget till bromspedalen.

https://www.sir-m.com/ kan hjälpa dig med delar  goda råd och alltihop om så önskas.
Hans Gia går nästan 15mil på tesla batterierna som han har i den.

"ljushuvud"