1

Vänder mig till er otroligt duktiga motorbyggare med stor erfarenhet.
Min 1600 som jag har en AMR500 som matas av en singel Weber 40 dcoe får jag problem med hög tomgång när motorn blir varm.
Jag undrar om detta fenomen går att härröra till att insugningsröret blir otroligt kallt, det mellan förgasaren och kompressorn.
Det blir ett 2 - 3 mm tjockt lager med is på av kondensvatten.
Jag har ställt så tomgången ligger på runt 1000rpm när motorn är kall, när jag kör och den fått upp temperaturen närmar sig tomgången 2000 rpm. Det blir rätt otrevligt.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt

2

Hade vi talat om NA och Weber hade jag valt att ställa tomgång med varm motor till ca 800-900rpm och använda Weberns kallstartsmojs för start..

mina 2 ören..

/S

3

Sten vW skrev:

Hade vi talat om NA och Weber hade jag valt att ställa tomgång med varm motor till ca 800-900rpm och använda Weberns kallstartsmojs för start..

mina 2 ören..

/S

Instämmer med de ICQ/bs

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt

4

Jag har samma typ av kompressor och förgasare
Jag har låg tomgång både på kall och varm motor.
Lite väl låg kanske? Typ 800varv. Då ligger den liksom och pulserar upp och ner 100varv + -
Jag tänker att det kanske blir så med lågt varv på kompressorn?

Jag har ingen choke inkopplad på webern.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5 Senaste redigerad av MH (2022-06-09 19:21:08)

Problemet är inte obekant, går tillbaka till tiden med Blown Boxer.
Temperatur betyder mycket, inte minst då på tal om kompressor, eller överhuvudtaget överladdning...
Det fanns en anledning man började experimentera med vatteninjektion.....
BB hade vi en upplevelse då vi trodde kompressorn hade skurit, det visade sig helt enkelt att ALLT blev för varmt och vred sig.
Hur mycket kylning har ni på kompressorn?
Det kostar att skapa tryck, och beroende på hur effektiv överladdningsaggregat är, behövs mer eller mindre kylning ...
Intressant är ju att beakta när det gäller laddaggregatet, förmodligen blir/kan bli effektivare, med högre temperatur, men också kan kräva mer kylning.,..
En kompressormotor "rullar" (+/-  1-200 rpm). Det är ett gott tecknen att motorn är bra ihopsatt och det lirar med bränsle systemet.
Sista race-motorn (2,3 lit/ 308 Hp) rullade, och det var en N/A-motor(!) som JPM var Far till. Då går saker lätt...

6

Det där med kompressor (över laddning )
Så får man tryck i systemet men om det sitter en förgasare före så kan kompressorn täta olika o höja trycket av bränsle inblandningen
Men har man förgasare efter så använder man en avlastnings ventil som står öppen o evakuerar luften från kompressorn så man får en vettig tomgång
Väldigt vanligt att maskin går upp o ned i varvtal typ 2-400 varv med förgasare före
Kolla på tuben så kan ni se hur V8or går med en kompressor det är samma sak med en VW maskin

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Hänger väl lite på vilket bränsle man använder också. alkohol eller bensin.

8

Hans Landelius skrev:

Hänger väl lite på vilket bränsle man använder också. alkohol eller bensin.

Jag kör med E85.
Men det har blivit bättre, lägre tomgång efter en ordentlig rengöring av förgasaren och en rejäl uppbestyckning till 200 i Huvudmunstycke.
Har även justerat tändningen som inte stod riktigt rätt ICQ/bh

Ska bygga om bränslesystemet så snart jag får möjlighet med grövre rör och slangar.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt

9

PPRMicke skrev:

Så får man tryck i systemet men om det sitter en förgasare före så kan kompressorn täta olika o höja trycket av bränsle inblandningen
Men har man förgasare efter så använder man en avlastnings ventil som står öppen o evakuerar luften från kompressorn så man får en vettig tomgång
Väldigt vanligt att maskin går upp o ned i varvtal typ 2-400 varv med förgasare före
Kolla på tuben så kan ni se hur V8or går med en kompressor det är samma sak med en VW maskin

Jo jag vet hur de stora V 8:orna brukar ruppa med kompressor.
Jag kör med förgasaren före kompressorn.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt

10

E85 är ett fördärv för en motor som förväntas ha lång livslängd särskilt med övertryck. Oljan blandas med alkohol och tunnas ut så ringarna får ingen smörjning och cylindrarna blir blanka i loppet. Det funkar säkert på strippen men inte på en motor som skall gå på gatan och förväntas funka i flera år. Dålig tomgång beror på att insuget är belagt med is och då blir gasblandningen vätska igen och motorn dör. Bättre att köra på 98 bensin och lättare att bestycka. Dom ynka 71hp som du fick på Mantorp är klart lättare att slå med en vanlig trimmning med dubbla förgasare och vassre kam plus planade toppar. Skulle tro att du får ut ca110hp med en klassisk trimmning.

11

Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:

Jo jag vet hur de stora V 8:orna brukar ruppa med kompressor.
Jag kör med förgasaren före kompressorn.

Det är så man gör på en raggar bil då får man dom fenomenen
Skulle man köra sprut o ha gasspjället bakom så kommer( tryck delen) det inte bli så
Det där med effekt  på 1600 utmanings maskinerna så ligger vi runt 75-90 utan turbo  o över 200 på hjulen  på 1 bar
Med oportade lock

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

Hans Landelius skrev:

E85 är ett fördärv för en motor som förväntas ha lång livslängd särskilt med övertryck. Oljan blandas med alkohol och tunnas ut så ringarna får ingen smörjning och cylindrarna blir blanka i loppet. Det funkar säkert på strippen men inte på en motor som skall gå på gatan och förväntas funka i flera år. Dålig tomgång beror på att insuget är belagt med is och då blir gasblandningen vätska igen och motorn dör. Bättre att köra på 98 bensin och lättare att bestycka. Dom ynka 71hp som du fick på Mantorp är klart lättare att slå med en vanlig trimmning med dubbla förgasare och vassre kam plus planade toppar. Skulle tro att du får ut ca110hp med en klassisk trimmning.

Ska byta bränsle och övergå till att köra med 98 oktan istället.
Anledningen till att det blev E85 var att jag tänkte att det var bättre när jag kör med överladdning och ett kompressionförhållande 8.5:1.
Ja det vet jag att det går att få ut mer egentligen med konventionell trimning än med dessa kompressorer.
Jag valde att använda en AMR500 för att det inte är så vanligt och de är rätt ballt ICQ/ag  i min smak.

Mening är ju att kunna åka med den och inte bara köra på strippen. Skulle dock gärna testa när jag fått den att gå bättre, behöver dock titta över detta med bälten och så vidare så det kan bli möjligt.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt

13

Bert Sundin skrev:
Hans Landelius skrev:

Ska byta bränsle och övergå till att köra med 98 oktan istället.
Anledningen till att det blev E85 var att jag tänkte att det var bättre när jag kör med överladdning och ett kompressionförhållande 8.5:1.
Ja det vet jag att det går att få ut mer egentligen med konventionell trimning än med dessa kompressorer.
Jag valde att använda en AMR500 för att det inte är så vanligt och de är rätt ballt ICQ/ag  i min smak.

Mening är ju att kunna åka med den och inte bara köra på strippen. Skulle dock gärna testa när jag fått den att gå bättre, behöver dock titta över detta med bälten och så vidare så det kan bli möjligt.

På en gatbil skulle jag bara köra på 98 (min gat hög kör jag till och med med E10 då med komp förhållande drygt 9.1)(sugis o massa ponny)
Skulle tro du har lite laddtryck  då är det inte värt det extra jobbet med ojämn  E85  sen det extra oljebytet man behöver ha
Du måste tänka att E85(från 80-89%) är runt 108 oktan och förorenar oljan kraftigt 
Om du är rädd för spikningar så kör lite fetare  ( om du kör sprit hoppas du kör med bredbandslambda som visar Lambda värde Om den visar AFR o sprit bör man vara nere vid 8,8-1  Dagens E10 är det 14.3 som är lambda 1 E5 14.5=lambda 1
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke