1

https://bilwebauctions.se/juniauktion-1 … jekt-51090

Post's attachments

Iho2BzklvnDSe5YUQrwVjWA4xtE0GLi1.jpeg, 374.28 kb, 1800 x 1200
Iho2BzklvnDSe5YUQrwVjWA4xtE0GLi1.jpeg 374.28 kb, 147 downloads since 2022-06-08 

"ljushuvud"

2

Den där var det lite spök med.. är den tillverkad Jan-50 så ska den inte ha ventilationsluckorna, fanns från april -51 till  oktober-52. Den ska inte heller ha hydrauliska bromsar, det ska vara mekaniska bromsar  på Jan-50. Motorn på pallen är en 30 hästare.

3

Bengt H skrev:

Den där var det lite spök med.. är den tillverkad Jan-50 så ska den inte ha ventilationsluckorna, fanns från april -51 till  oktober-52. Den ska inte heller ha hydrauliska bromsar, det ska vara mekaniska bromsar  på Jan-50. Motorn på pallen är en 30 hästare.

Ja precis, och inte aluminiumlister i fram & bakrutor heller.
När Wolfsburgemblem på motorluckan infördes vet jag inte riktigt.. ICQ/ag

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4 Senaste redigerad av Lennart (2022-06-10 12:34:38)

Phileas Fogg skrev:
Bengt H skrev:

Ja precis, och inte aluminiumlister i fram & bakrutor heller.
När Wolfsburgemblem på motorluckan infördes vet jag inte riktigt.. ICQ/ag

Så nu har "Finn tio fel" satt igång! Kul!  ICQ/bi

Enligt TheSamba är karossen med nr 243xxx tillverkad i nov 51.
Höga torn på framvagnen.
Uttag för avgasrör i plåten bak.
Baklyktorna är mycket senare.
Armstödet på insidan förardörren likaså.
Askkoppen bak, assymetriska lyktor och 15" fälgar.
Motorn är en sen 30-hästare med gummifästen för tändkablarna.
Samtliga lister är också fel.

"Finn tio fel" är redan passerat!  ICQ/bp

5 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-06-09 11:19:56)

Det går nog att hitta 100 fel på den.
Krockad fram och förmodligen även bak, dåligt svetsad osv.
Elsystemet ser inte riktigt original ut tycker jag.. ICQ/ap .

Ska jag värka fram något positivt så är det väl de ruttna kuddarna i baksätet.

Och som vanligt har Bilweb inte en aning om vad de skriver.
" Ventilationsluckorna framför dörrarna var en detalj som bara dessa exemplar tillverkade 1950 och tidigt 1951 var begåvade med."   ICQ/be

Post's attachments

VW split ormbo.jpeg, 317.44 kb, 1800 x 1200
VW split ormbo.jpeg 317.44 kb, 136 downloads since 2022-06-09 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

Jag mejlade Peter på Bilweb om några felaktigheter men fick inget svar. Ser dock nu att de tagit bort texten om luckorna. Alltid nåt ICQ/ay

Typ 1 1954 Stratosilver

7

… och nu är luckorna tillbaka i texten. Luddig sista mening om att de inte vet varför luckorna är där på en bil från 1950.  ICQ/be

Typ 1 1954 Stratosilver

8 Senaste redigerad av Lennart (2022-06-10 13:04:20)

Matajen skrev:

… och nu är luckorna tillbaka i texten. Luddig sista mening om att de inte vet varför luckorna är där på en bil från 1950.  ICQ/be

Men bilden som visade att karossnumret började på 243, (eller kanske 248) alltså nov -51, är borttagen!
Undrar varför man försöker göra bilen äldre än den är?
Den blir knappast mera värd som tidig -50 med en massa detaljer som inte stämmer, än som en original 51:a!
Fast den platsar ju inte som original 51:a heller....
*L*

9

102.000:-  ICQ/bu

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream