Hur mycket är lagom att korta framvagnen om man vill åka riktigt lågt? 60mm?
(Har flippat spindlarna)
Har sett en how to guide någonstans,men kommer inte ihåg var och hittar inget när jag sökt
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Korta framvagnen?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur mycket är lagom att korta framvagnen om man vill åka riktigt lågt? 60mm?
(Har flippat spindlarna)
Har sett en how to guide någonstans,men kommer inte ihåg var och hittar inget när jag sökt
Det beror delvis på om du åker med aluhjul eller original,delvis på däcksbredd och delvis på om du tubbat eller inte. 60 mm kan nog räcka om du åker med originalhjul, åker du med aluhjul och har ett "sämre" ET lär du korta mer för att komma innanför profilen i hjulhuset. Det är den som ger mer fjädringsväg (sänkmöjlighet) samt även möjlighet att få hjulet innanför dörren om man tubbar.
Jag har en 50mm kortning (ungefär) och raderhjul, jag är inte innanför profilen. Men med små däck åker man ju lågt ändå, men avsmalningen får inte riktigt samma funktion.
ok... tack! ska höra med personen ifråga...
jag har redan kortat min, men kommer inte ihåg hur mycket jag kortade
har inte monterat min framvagn än,och har inte tillgång att mäta på den just nu...
någon som vet hur långa rören är orginal??
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av splitbuss men på en bay räcker inte ens 80mm kortning om du vill få plats med hjulen innanför dörrarna, iaf inte om det ska att svänga fullt med alufälgar.
883mm är totallängden på torsionsrören.
Ja min "beräkning" baserade sig på att hjulen står rakt fram. Det finns väl ett mellanläge mellan, "mycket sänkt" och "slammad", där man har användning för den extra takhöjden i hjulhuset vid just nerfjädring och att dessa situationer främst uppstår vid färd i högre hastigheter, dvs med hjulen mer eller mindre rakt fram. Men det är klart vid last och hård kurvtagning kommer hjulet nog att ta i ändå. Runt 100mm är väl maximal avsmalning med ett par "tunna" gavlar monterade på utsidan om rambalken. 50mm är max med originalgavlar.
Tack för infon grabbar!
Kee: Det låter vettigt !
Om man kortar rören jäms med gavlarna och bara väljer att svetsa på fast dom på insidan av gavlarna är max kortning 117mm enligt mina beräkningar.
Detta är då med 10mm gavlar som monteras på usidan av rambalkarna,
Så har jag kortat min framvagn,men vet inte hur det ser ut än, då jag inte får tummen ur att montera den
Blev ju tyvärr av med "koningen" på rören när jag kortade den så, så nållagerna fick läggas på hyllan och bussningar fick tillverkas... man lär sej av sina misstag 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Korta framvagnen?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.