1 Senaste redigerad av erik961 (2022-05-15 18:48:06)

Hejsan någon som kan komma med tips på hur jag kan lösa mitt problem med en bubbla med 1300 motor och en solex 31 pict 3 förgasare samt en 113 905 205 AJ fördelare med vaccumklocka.

Så till mitt problem bilen går bra när den är kall men så fort den börjat bli lite varm börjar den tveka och hacka när man ska iväg och även om man ligger på jämn gas ett tag.  Man får liksom pumpgasa när man ska iväg för att den inte ska dö.

Har renoverat hela förgasaren med nya packningar samt att allting är ultraljudstvättat. Har även gjort grundinställning och hållt på och mixtrat med olika inställningar på förgasaren. Har även ställt tändningen enligt konstens alla regler.
Men den vill ändå inte gå som den ska utan tvekar när man ska iväg och håller på att jävlas.

Sen när man motorbromsar eller står och tomgasar så smäller den ganska mycket i avgasröret.
Har dock ganska mycket hål i ljuddämparen runt om kanterna om det skulle kunna ha något med saken att göra att det blir fel mottryck i avgasröret som gör att den går illa och baksmäller pga av det?

Snälla hjälp mig någon innan jag blir tokig ICQ/bn

2

har du kompenserat för E10 bränslet
3% för snålt går det med det Men om du skulle köra med E5 bränslet är det 1.5%
Bästa sättet är att ta ur ett tändstift o granska färgen  är det vitt så går det för snålt  skall vara choklad färgat
Ett bra sätt är att räkna upp X 1.03 på munstycket

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Bästa sättet är att ta ur ett tändstift o granska färgen  är det vitt så går det för snålt  skall vara choklad färgat

Okej ja jag har kört på 95 oktan så du menar alltså att det skulle kunna vara den nya e10 bensinen som ställer till det?

För bilen har stått ca 2.5 år och nu tog jag fram den och sög ur all gammal soppa och tankade ny e10 95 oktan. Kanske ska prova suga ur det och tanka 98 oktan istället då?

4

Kolla vad du har för huvudmunstycke i, jag hade 122,5 i min 1200 och den har gått som en klocka, satte i 133 nu och den går mycket bättre och renare än innan.
Dock så kör jag med 044 fördelare som är helt grundinställd, inget finjusterat och har gjort i ca. 1 år utan problem.

Kollat så att ventilerna är rätt justerade? Med tanke på att den går bra kall men inte varm så kanske dem är för tighta så att dem inte kan stänga redigt när motorn blir varm? Bara en tanke

5

erik961 skrev:
PPRMicke skrev:

Okej ja jag har kört på 95 oktan så du menar alltså att det skulle kunna vara den nya e10 bensinen som ställer till det?

För bilen har stått ca 2.5 år och nu tog jag fram den och sög ur all gammal soppa och tankade ny e10 95 oktan. Kanske ska prova suga ur det och tanka 98 oktan istället då?

Även om du kör med E5(98) så går det 1.5% för snålt
Även då bör det bytas munstycke i förgasaren ( ps redan 1975 började VW att bestycka om förgasarna servicebladen(gulablad) på bränsle delen i boken
Om du är smart så lägger du ner lite kraft o bestyckar om förgasaren så kommer den gå så gott Sen går den kallt också

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Ja jag rev ner förgasaren igår och kollade storleken på huvudmunstycket vilket var 130 så det kanske är lite litet?
Ska jag köpa ett 135 eller kanske till och med ett 140 för att få det och bli bra? ICQ/bn

7

Köp ett 135 och ett 140 så har du två olika att laborera med. Ett annat alternativ är ju att borra upp det befintliga.

8

stickan skrev:

Köp ett 135 och ett 140 så har du två olika att laborera med. Ett annat alternativ är ju att borra upp det befintliga.

Passar munstycken ur en sats från Amazon:
https://www.amazon.se/metallf%C3%B6rgas … mp;sr=8-14

Gubbjävel; dvs originalfantast

9

Kurtivan skrev:
stickan skrev:

Tveksamt...Du ska ha till Solexförgasare.

10

Kolla med misab

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

stickan skrev:

Med respekt för ditt kunnande måste jag ändå fråga vad är det som gör att du inte tror att de skulle passa? Min tanke var att man kommer undan lite billigare om det är så att man ska prova sig fram med flera olika storlekar?

Gubbjävel; dvs originalfantast

12

Poffar i avgas kan ofta vara avgasläckage (eller insugsläckage) och eller otät flottörnål.
Oförbrända förbränningsgaser blandas med färsk luft i avgas systemet som sedan antänder...

Hade detta som uppskattat partytrick på 80 talet med Reines 66:a typ1 (1300), varje gång man motorbromsade så small det ordentligt efter ca 2sek...

..just saying...

13

Kurtivan skrev:
stickan skrev:

Med respekt för ditt kunnande måste jag ändå fråga vad är det som gör att du inte tror att de skulle passa? Min tanke var att man kommer undan lite billigare om det är så att man ska prova sig fram med flera olika storlekar?

Är det samma gänga som munstycken till Solex så passar de säkert. Osäkerhetsfaktorn är ju att de inte skrivit att de passar till Solexförgasare utan till en massa andra. Själv så brukar jag borra upp munstyckena till rätt dim. En borr i rätt storlek är säkert betydligt billigare än ett nytt munstycke

14

Kurtivan skrev:
stickan skrev:

Köpte ett gäng billiga  kina munstycke
Fattade inte varför bredbands lambdan  inte ändrade sig
När man tolkade dom i hålet så var dom samma storlek med olika nr  ICQ/bc
Då var det slut med sådana billiga saker ( bara Italien tillverkade för min del )
Men för cirka 60 kr för ett precision borrat hål på 0,00 mm är inte dyrt ( PS det finns i steg på 0,01 mm på munstycke )
När man kan köpa något onödigt för 100 kr utan blinka Typ en kopp kaffe för 50 kr
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke