1

Är det möjligt att köra 78.4mm vevaxel, original vevstakar och 94mm "a" kolvar? Eller ska jag byta till b kolvar och andra vevstakar?
Vilka för och nackdelar finns det och vad skulle ni bygga kring en 78.4 vev?

2

IT-Bubbla skrev:

Är det möjligt att köra 78.4mm vevaxel, original vevstakar och 94mm "a" kolvar? Eller ska jag byta till b kolvar och andra vevstakar?
Vilka för och nackdelar finns det och vad skulle ni bygga kring en 78.4 vev?

Ja det funkar svinbra  Bara shims under cyllana
Fördelar med 78 är man slipper slipa ur blocket  sen är det mindre svikt(flex) o blocket blir starkare
Finns en anledning att porsche kör det med den storleken på vev och jag skulle tro det är mycket liten skillnad på hk mellan 78 -82-84 
Nackdelar nä bara fördelar om man inte är kåt på volym

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

En fråga och undran jag har om hur mycket är maxtjockleken på shims under cylindrar?

4

Per Axe skrev:

En fråga och undran jag har om hur mycket är maxtjockleken på shims under cylindrar?

I en någotsånär normal luftkyld VW: så mycket som behövs för att uppnå det squishmått man eftersträvar med de mer eller mindre original bitar man har...

/S

5

Per Axe skrev:

Jag ser ingen begränsning på länden(tjocklek) av länden på shims Bara dom är bra passning på dom och dom är plana inom 0.03 mm
7-10 mm men då får man svarva o fräsa så dom är stabila i botten och passning mot cylindern 
Förr fanns det shims på 8mm o köpa

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

78,4mm - 69mm  blir 9,4mm  totalt och /2  blir ca 4,7mm på varje cylinder på motorn. Du måste  även kontrollmäta squish måttet på varje cylinder så det blir rätt.   1,4 mm ska det vara.

mvh Ove

7

OHmek skrev:

78,4mm - 69mm  blir 9,4mm  totalt och /2  blir ca 4,7mm på varje cylinder på motorn. Du måste  även kontrollmäta squish måttet på varje cylinder så det blir rätt.   1,4 mm ska det vara.

mvh Ove

Nu kanske det blir lite OT och snurrigt men...
1,4mm är på en original men vad väljer man på en som är milt trimmad.
Det finns något som heter squish area är det något som vi behöver ta hänsyn till?
Påverkar squish kompressionsförhållande? ?

8 Senaste redigerad av Sten vW (2022-05-13 08:58:09)

Squish, eller här squish avstånd är avstånd mellan kolv och de flata ytorna i toppen när kolven är vid TDC.
Squish area är ytan där det blir trångt mellan kolv och cylinder.
I VW med flata kolvar vanligtvis de platta ytornas area i toppen, andra motorer/andra tumregler!

Squishen hjälper till att få bättre snurr på gaserna i förbränningsrummet som då förhindrar spikning/detonation och tillåter i och med det mer komp med samma soppa.
Squish brukar behöva mindre förtändning än utan, skillnad kan vara så stort som uppåt 10-15grader förtändningsskillnad.
Minskar man squish avstånd för mycket så kan man få varierande grad av metallkontakt, obs stillastående kall motor har inte samma interna mått som en som snurrar på fort och är varm...
Mindre squish avstånd ger mer effekt tills man når någon "gräns"...
Hur litet squishmått kan man ha kan man fråga, motfråga Do you feel lucky PUNK?

Kompressionsförhållande och squish avstånd bör "designas" tillsammans, sätter man squish till något önskat så blir vanligtvis komp inte vad man vill ha!
Man får då antingen fräsa ned de plana partierna eller gräva ur gods ur förbränningsrummet på ställen som hjälper ventil flödet på traven..

Jag kör med ca 1mm squish avstånd i min bonntrimmade 1600 som nu har 10,0:1 i komp med vassare kam (vassare kam tillåter mer komp än std)...

Lucky so far!
/S

9

Det enkla receptet är 78 vev med b-kolvar. Man deckar blocket ca 1mm och kör med originalstakar så får man mellan 1.2-1.4 i vändhöjd beroende på hur mycket man måste decka blocket för att få en bra yta för cylindern. Det skiljer rätt mycket mellan tyska, Brasilien block och mexico block. Man kan trimma ner staken i storänden men man måste ändå ta en hel del på blocket för att få veven att gå runt. Glöm inte att kolla lagerbockarna för kammen, det finns ett ställe där staken slår i kammens lagerläge.Man måste även ta ur lite i taket på blocket men var försiktig och det räcker med 1,5mm frigång. Om blocket har gänginsatser brukar jag när det gäller 94borr försänka gängisatserna någon tiondel så att cylindern bara står på blockytan.