Hej,
Motornummer 122-178×××
Kan man utgå från att det sitter dubbelreducerat block (1600cc) eller kom det senare?
Hur kan jag kontrollera det sånt fall?
/Robert
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Industrimotor 122 178×××
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej,
Motornummer 122-178×××
Kan man utgå från att det sitter dubbelreducerat block (1600cc) eller kom det senare?
Hur kan jag kontrollera det sånt fall?
/Robert
Kolla under blocket om du har en reducering fram och en bak.
122 är det inte en 1200cc maskin Har för mig att dom som var 1600 heter 126
Om jag inte minns fel finns det inga kamlager på tidiga 122
122 är det inte en 1200cc maskin Har för mig att dom som var 1600 heter 126
Om jag inte minns fel finns det inga kamlager på tidiga 122
122-178 XXX är inte en tidig motor. Tvärtom, förmodligen 1969-70.
Sena 122 industrimotorer är i grunden som en 1600 men med tjockväggiga cylindrar och enkelportstoppar.
Bäst är att du kollar om blocket är dubbelreducerat det ligger på gränsen att det kan vara så.
På bilden är det vänstra dubbelreducerat.
PPRMicke skrev:122 är det inte en 1200cc maskin Har för mig att dom som var 1600 heter 126
Om jag inte minns fel finns det inga kamlager på tidiga 122122-178 XXX är inte en tidig motor. Tvärtom, förmodligen 1969-70.
Sena 122 industrimotorer är i grunden som en 1600 men med tjockväggiga cylindrar och enkelportstoppar.
Bäst är att du kollar om blocket är dubbelreducerat det ligger på gränsen att det kan vara så.
På bilden är det vänstra dubbelreducerat.
Då antar jag att jag har en dubbelreducerad 
Ja det ser så ut.
Har du skruvat ur den ena reduceringen?
Den har ingen jämn anläggninsyta för skruven som håller reduceringskolven så jag gissar på att det inte är ett dubbelreducerat block, bara gjutformen som blocket tillverkads i som hade det med?
Har hålet några gängor?
Vad betyder dubbelteducerat och vad innebär det?
Dubbelreducerat innebär att den fjäderbelastade kolven närmast remskivan "spärrar" oljan att passera oljekylaren innan trycket sjunkit (varm motor)
Den närmast svänghjulet kan kallas "by-pass" återrinning till tråget, hindrar över 3 bar i oljetryck (vid kall motor). Enbart denna finns på enkelreducerat block (ca före -1971).
Ja det ser så ut.
Har du skruvat ur den ena reduceringen?
Hej,
Nej, har inte tagit bort den, Finns inget hål eller gängor innanför utan bara en anvisning, tyder det på att det är ett dubbelreducerat block som inte är bearbetat för dubbel? Borde väl ändå vara större oljekanaler inuti?
Dubbelreducerade motorer kom 1970 men exakt vilket motornummer på industrimotorer verkar svårt att hitta info om.
Jag har en från 1970 som heter 122-189 XXX och det är dubbelreducerat.
Dina oljekanaler är det nog ingen fara med.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Industrimotor 122 178×××
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.