Komplett vevaxel i mycket bra skick. Finns i Frövi.
Skicka PM om intresse finns.
Hur skall köparen kunna se om den är i bra skick när lagren sitter kvar på vevaxeln. Är stakarna renoverade eller slitna original.jag har ca 600 vevstakar som jag plockat ur motorer och ingen har varit så bra att jag inte behövde byta bussningen i lilländen. Skulle inte skada med lite mer fakta i annonsen så köparen vet vad han får och info är gratis att bifoga.
Otur för dig att du fått så dåliga vevstakar att du varit tvungen att byta ut delarna.
Jag har haft isär dem på bilden och mätt upp dem. Tänkte dock inte på att ta kort då, men de är i mycket gott skick.
Lägger ut några bilder nu.
Ett tips är att skriva ner mätvärden osv så att man tydligt kan se slitage osv, bilden på en bussning säger inte så mycket då vi pratar om väldigt små toleranser, vevtappar osv är inget man mäter med ett skjutmått utan här får man använda en micrometer
vevlagertappen ska tex vara 55mm med max förslitning på 54.97mm, jag mäter slitaget på 3 ställen på varje tapp, dvs med 120 grader förskjutning
Hans har mångårig erfarenhet och jag har väl ca 30 originalstakar liggande själv och samtliga dessa kommer få nya bussningar, sedan kan man ju ha tur ibland
Ju mer fakta desto säkrare affär för säljare/köpare 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
En orsak till slitna vevstakar är att man använt fel olja. Skjutmåttet som mäter 100-delar räcker om man använder rätt olja.
Med micrometer måste man jämföra varmt och kallt när man mäter.
Ni får mäta på ert vis och jag på mitt vis. Huvudsaken att resultatet blir bra.
En orsak till slitna vevstakar är att man använt fel olja. Skjutmåttet som mäter 100-delar räcker om man använder rätt olja.
Du får ursäkta min kanske dumma fråga men hur vet man om motorn har gått med rätt olja? Merparten av de begagnade motorer jag har kommit över har kommit utan servicehistorik. Det är väl därför man plockar isär motorn och kontrollmäter?
Hur kommer det sig att mikrometern är känsligare för temperatur än skjutmåttet? En 100-del är väl lika stor oavsett om man mäter med skjutmått eller mikrometer?
Tyvärr räcker inte ett skjutmått i detta fall.
Även om de digitala skjutmåtten visar 100-delar är inte noggrannheten där. Den är inte bättre än de analoga alltså plus/minus en 10-del.
Ska du mäta nogrannt är det micrometer som gäller.
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Värst vad vissa hänger upp sig på lilländen...
Ser det "bra ut" är det bra om inte kolvbulten känns glapp. har aldrig på 45 år sett något haveri pga av detta vevstakslager ?
I VAG's handbok lägger man mera vikt på att mäta vinkel, dvs att staken är rak.
-Bara mina tankar...
Nu är det så Mettis att skall man kolla lilländen på vevstaken så tar man en ny kolvbult och kör in bussningens längd och vickar upp och ned. Minsta rörelse så skall bussningen bytas så att kolvbulten med lite motstånd går att trycka i. Nej den bussningen havererar nästan aldrig men om den är glapp så slår man sönder oljefilmen i andra änden av vevstaken med följd att lagret blir ovalt. Där har du säkert varit med om haverier som orsakas av glapp kolvbult. När jag renoverar vevstakar så måste dom riktas i en vevstaksrikt efter att lilländen är honad till rätt mått. Jag har runt 120-130 set med fyra stakar i varje och har inte hittat några som inte skulle må bättre av en ny bussning. Om man vill så kan man värma upp en kolvbult och staken och prova när bägge är varma så blir oftast resultatet att det är för glappt.