1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2022-01-23 20:10:25)

Ska prova att byta till diagonaldäck på 51:ans barndoor tänkte prova med bakaxeln först.

Stämmer att man kan råka ut för obehaglig otrevlig stabilitetsbeteende om jag behåller radialdäck fram med diagonaldäck bak?  ICQ/bm

Kör aldrig över 65-70 km/h och inte på motorväg.

Tacksam för tips om var man lämpligast (=billigast) köper diagonaldäck, de priser jag sett hittills gav mig hicka.  ICQ/ai

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Nu har jag bara erfarenhet från betydligt snabbare bilar och där kan man få lite "ormgång"  vid ojämn/spårig väg

Men om du har rätt hjul inställning osv så är det bara att prova, det värsta som kan hända är att du får köpa 2 till däck och det kan den fina bussen vara värd  ICQ/ba

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Super! Låter förnuftigt.

Tack för info

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Om du blandar diagonal och radial ska du sätta diagonalen fram. Gör du tvärtom kan det kännas som att bakaxeln har ett eget liv men sätter du diagonalen fram kan du alltid låta ratten hjälpa till att parera eventuell känsla av att det spårar.

Originallitteratur och däck hittar man på www.hortlund.se