1 Senaste redigerad av FredRacer (2011-11-26 03:11:34)

Sitter och funderar kring vikt och viktfördelning på bubblan, framför allt på en 1303.

För att förbättra viktförhållandet är det ju rätt standard att flytta fram batteriet. Det är inte så många kilon totalt. Min fundering är att om man byter ut bakskärmar, mellanplåt, motorhuv, kofångare och dess fästen till kolfiberprodukter samt byter ut bakre sidorutorna och bakrutan till lexan bör man spara en hel del vikt samt flytta viktfördelningen framåt en aning. Har man dessutom en inredning som huvudsakligen består av två lätta stolar och inte så mycket annat bör det ju "hända" lite grann. Kanske ultralätta magnesium fälgar bak också.

Vad tror ni?

Sen får man ju förstås räkna på vad det kostar att byta dessa delar (man kan ju göra de flesta själv) kontra lägga pengarna på mera motor.
Min ide är främst för att få bilen mera bankörningsvänlig.

Ja ,lite trötta funderingar mitt i natten.... ICQ/ab

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

2

ett batteri väger ca 15-20kg det blir en ganska stor vikt flyttning,byta ut glas är ett bra sätt,för bankörning skall du titta på stötdämpare o hjulvinklar det ger mycke,lätta en bil=mindre antal bult o mutter det blir några kilon,gjorde för 10år sedan expriment på en standard 1302 hur man får upp farten utan att trimma ,ändrad front typ spoiler ca 5km/h ,täcka över öppningen mellan stötf bak o kaross på översidan blir som en vinge ca 4km/h,tejpade dropp lister+en ytter spegel ca 2-3km/h,för bättre mark tryck gälade fram skärmar i bak kant men du tappar fart,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Intressant med dina experiment. Jag får testa dem i framtiden ICQ/ab

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se